Staten vil ikke gi milliarder til Norwegian eller Braathen

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 09. nov 2020.

  1. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    685
    Likes mottatt:
    1,386
    Bonuspoeng:
    93
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå skal det sies at de samtidig øker redningspakken til flyselskapene generelt, men at de ikke vil gi særskilt støtte til enkeltselskaper. At Braathen og co ikke får støtte kan ikke ha kommet som noen overraskelse. Norwegian får bedre vilkår fra staten, men ikke noen særskilt behandling. Synes det høres fornuftig ut. At Norwegian såvidt stod med hodet over vannet før mars kan ikke være staten sitt problem i alle fall.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Fin oppsummering @OttoL , jeg er helt enig i at Norwegian ikke kan forvente støtte utover det at man skulle anta selskapet selv var bærekraftig for 1 mars 2020.
     
    Insomnia4u liker dette
  4. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    209
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Amen til de 2 postene ovenfor. Men hva skjer om/når Norwegian går konkurs? Fordi med 40 milliarder i gjeld, ny runde med korona, og verdien på flyene er svært lave pr nå, så er det vel et tidsspørsmål.
    Da blir vel Wizz-air en slags norwegian-erstatter på steroider? Eller det blir kjøpt opp av noen andre selskaper som er kjipere enn Norwegian?
     
    Shyneno liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Vanskelig å si. Nå vil jo ikke staten henge seg på Sverige og Danmark i særskilt støtte til SAS heller, så et realistisk utfall er at DY går konk, SAS kutter der det kuttes kan fra OSL og wizz blir det sterkeste flyselskapet innenriks fra OSL. SAS er heeelt avhengig av at jobbreisende kommer tilbake, og nå når mange bedrifter rundt om ser hvor mye peng de har spart på å ikke sende folk inn til et halvdagsmøte i tigerstaden så er det vel realistisk at det markedet er kraftig redusert når vi skriver 22, 23 og 2024.
     
    Ursa liker dette
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    På den andre side har det vært underlig stille fra Widerøe, hvordan ligger de an nå? De kan jo potensielt ta noen av «godrutene» med E290’ene sine. Og de har vel opsjon på noen flere. Men for all del, det blir ikke det volumet Wizz kan sette inn på kort varsel. Mulig WF kan overta endel av konkursboet til DY?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Nå ble jeg litt usikker på hvordan jeg skulle lese den der. Hvis du tenker at de kutter ruter i Norge som "hevn" fordi de ikke får penger fra staten her, så tror jeg du skal tenke en gang til. I alle de år så har det vært ruter i Norge som har vært melkekua til SAS. Kutter de her, så skyter de seg selv i foten.
    Det at triangelet OSL - BGO - TRD ligger (og har ligget i mange ti år) på europa toppen i trafikk gjør det helt utenkelig at SAS skulle trekke seg ut. Den trafikken er en hovedårsak til SAS ikke bare er et bakgårdsselskap i Lufthansagruppen for lenge siden.
     
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,549
    Likes mottatt:
    25,998
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har selv fått dekket cashpoints som en verdi 1 mot 1. Dette er nå mange år siden sist. Spørsmålet er om man kan få dekket en kommende reise om Norwegian går konkurs?
     
  9. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    12,937
    Bonuspoeng:
    183
    Du burde nok høre med forsikringsselskapet ditt her.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Joda joda, men det var da. Forutsetningen for synsingen min er dog at de som betaler mest reduserer i reiseaktiviteten sin, og det kan fort hende at så kommer til å skje. SAS har fortsatt et alt for høyt kostnadsnivå og er avhengig av denne kundegruppen i Norge.

    Og nei, ikke som hevn. Jeg antar imidlertid at det ligger noen føringer bak støtten fra Sverige og Danmark. De (sverige og danmark) er helt sikkert ikke interessert i å finansiere ruter i Norge som ikke har så veldig god inntjening.
     
    tobeornot999 and RoadKing like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 10. nov 2020
    tobeornot999, Insomnia4u and Maggie like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,786
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har alltid tjent svært godt på innenriks i Norge. Så Sverige og Danmark har nok absolutt interessere i å finansiere selskapet lenge nok til at Norwegian går under og de kan skru opp prisene litt ekstra når de blir nesten-monopolist igjen. Ja, det finnes Widerøe og Wizz, men de står for små-volumer i forhold til NAS.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Regjeringen forpliktet seg i går til å komme med en redningspakke for luftfarten innen utgangen av januar 2021, men litt uklart hva som faktisk ligger i det. Så langt har regjeringen avvist særskilt støtte til SAS og Norwegian, og den støtten de har fått har kommet som følge av en felles kompensasjonsordning til hele luftfarten.

    Frem til da har regjeringen økt potten for flyrutekjøp til 2 mrd, samt sløyfet flyplassasjeravgiften og lav MVA (6%) ut 2021.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo et bra tiltak. Skjønt, ulempen med det er at det også kommer gribbene til gode. Jeg ser den at det skal være likhet for loven og det hele, men kan ikke for at jeg har lite sympati for Wizzair og Braathen Boys i denne settingen. Iallefall Braathen Boys, som ikke er startet opp en gang, men utelukkende er ute etter et evt konkursbo hos Norwegian for å få en flying start.
     
    OttoL, sutenai and Travellingalf like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skjer tror dere? Good or bad news på gang?
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    :D:D:D

    Dette kommentarfeltet kan man jo bare glemme (som de fleste kommentarfelt). Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som vil redde NAS med skattepengene? Er det såpass mange småaksjonærer som fremdeles håper at aksjen kommer tilbake til gamle høyder – eller er folk redd at dem må betale en tusenlapp mer for GraCa ferien?

    Jeg ønsker meg også at NAS overlever, men – vær så snill – ikke finansert med skattepengene som jeg må betale hver måned.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Synes ikke det skader å være litt mer nyansert om Norwegian sine passasjerer, enn noen "som er redd for at de må betale en tusenlapp mer for turen til LPA".
     
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, enig med deg.
    Uttalelsen var mest rettet mot dem som skrev under kommentarfeltet og var ikke tenkt som en generalisering av Norwegian sine kunder.
     
    OttoL liker dette

Del denne siden