Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,360
    Bonuspoeng:
    183
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Håper @Eddie47 har rett i at streiken er over snarlig, frykter at vi i morgen ettermiddag leser nyheter om indignerte parter som stormer fra forhandlingene, ikke ulikt forsmådde tenåringer.

themichael and Eddie47 like this.
  3. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Er det noen som aner hvor man skal fremme krav om refusjon for alternativ transport til SAS? Finner ikke noe skjema eller lignende som kan passe for det.

Og hva vil de dekke? Skulle flydd hjem fra Bergen til Kirkenes, men endte med å få låne bil gratis av familie. Hadde dog utgifter til bensin (over 2200 km), overnatting (2 netter) og ekstra mat ute som et resultat av at jeg måtte bruke bil og bruke 3 dager hjem kontra fly på et par timer.

4. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/

Og last opp kvitteringene under "Did you incur any extra expenses due to the delay or cancellation?"

milehigh liker dette
  5. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takk. Ble litt satt ut at det f.eks. står "Transportation (Bus, Taxi)" osv., men det er vel den som gjelder om man må booke alternativ transport også. Skal jeg bare prøve meg på å laste opp kvitteringer for drivstoff på "Transportation (Bus, Taxi" da?

6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
  7. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Men kan hende de ønsker du skriver reiseregning etter statens satser.

8. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
  9. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,239
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ingen her som har fått noe kompensert under nåværende streiken ennå. I 2019 tok det 6 uker å få pengene tilbake. Men det tror jeg kan man bare glemme nå. I november sendte jeg et krav til SAS som ble utbetalt i januar. Jeg tror det er realistisk å anta at behandlingstiden kommer til å være lang - om ikke SAS går konkurs eller kommer på at også passasjerkrav kan nektes under chapter 11.

10. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar! Sendte inn et krav dagen før streiken, men det utgjør nok ingen stor forskjell.

11. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg og min samboer fikk en flyvning flyttet på kort varsel på slutten av påsken i år. Vi hadde separate bestillinger og måtte fremme separate krav. Vi gjorde det umiddelbart med maks 5 minutters mellomrom. Ble oppgitt behandlingstid på 6-8 uker. Jeg fikk av en eller annen grunn etter 1 uke, mens hun enda ikke har fått svar (gått 12 uker).

12. Jeblin

Jeblin EBD

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har I samme status hos SAS?

13. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    245
    Bonuspoeng:
    43
    Hypotetisk spørsmål:
    OSL-HAU rutene flys av Cityjet og går som normalt. Det er minimalt belegg (telte rundt 20 pax de siste gangene jeg fløy), så det er veldig god plass om bord.
    Er det innenfor hvis SAS hadde satt opp buss SVG-HAU og fylt på med SVG passasjerer på disse rutene, eller ville det være brudd på "reglene i arbeidslivet" ?

14. edvardh

edvardh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Da er flyet mitt kansellert, men foreløpig ikke melding om rebooking prosess. Har det noe for seg å prøve å ta kontakt med SAS for å diskutere mulige ombookinger (jeg kan for eksempel fly fra andre relativt nærliggende flyplasser, noe som gir noen flere muligheter (om enn med annet selskap, og avgang dagen etter). Eller er det noe SAS ser på uansett?)

Forresten noen som har erfaringer med hvor lang tid det går fra kanselleringsmeldingen til SAS avklarer om de har funnet rebookingsmuligheter? Per nå kan jeg finne alternative ruter på egenhånd, men er jo redd for at den muligheten kan glippe hvis jeg sitter her og venter... Samtidig er det dyrt, så jeg vil jo helst få det refundert!

Last edited: 12. juli 2022
  15. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,487
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ventet før streiken ca. 3 timer til jeg fikk beskjed at jeg hadde 3 timer til avgang av alternativet :D Men sikker tar det lengre tid nå... ikke mye å velge fra for tiden

edvardh liker dette
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,163
    Bonuspoeng:
    293
    DN: Riksmekleren møter SAS i Stockholm i dag
    Riksmekler Mats Ruland, sier til Dagens Næringsliv at han skal i SAS-møter allerede tirsdag. NTB meldte tirsdag formiddag, at partene i SAS-streiken vil gjenoppta forhandlingene onsdag.

– Jeg skal ha noen møter med en gang jeg kommer til Stockholm, men hvem som deltar vil jeg ikke si noe om, sier Ruland til DN.

Kristian and themichael like this.
  17. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk flyet kansellert 15:01 og fikk beskjed dagen etterpå 08:32 at de ikke kunne booke meg om. Mye lenger tid enn jeg hadde sett for meg. Ikke tatt så lang tid før streiken i tilsvarende situasjon

themichael liker dette
  18. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, begge er sølvmedlem

19. edvardh

edvardh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Det høres trasig ut. Jeg skal opprinnelig fly i morgen tidlig, og jo lengre jeg venter på dette - jo mindre sannsynlig blir det jo å få til en alternativ rute. Hadde jeg kunnet ordnet alternativ på egen hånd, hadde ting vært løst nå..

20. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Nylig erfaring; retur 2 personer fra Faro-Oslo 11.7 kl. 10.15. Fikk beskjed om kansellering ca 24 timer før. Passasjer 1 som er gullmedlem får ca 12 timer før avgang beskjed om rebooking via CDG-AMS og videre til Oslo med Air France og SAS. Passasjer 2 som ikke har status får beskjed om at de ikke har klart å booke om omtrent samtidig. Vedkommede kjøper derfor egne billetter med litt annen routing. Passasjer 1 flyr hjem, og erfarer at alle 3 flighter er halvtomme. Så SAS kunne tydeligvis ha booka om passasjer 2 også om de ville. (Passasjerene hadde i utgangspunkter to ulike bookingref. men sammenkoblet per tlf i forkant.)

Insomnia4u and themichael like this.

Del denne siden