Sakset fra VG: Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening (NSF) landet onsdag morgen på Arlanda (...) Reiser han med privatfly eller faktisk med Norwegian? Registrerer at morgenflyet fra Oslo til Stockholm med SAS ble kansellert.
Skjønner godt hva du mente å si men syntes det var herlig å tenke på at SAS flyr rundtomkring med radioaktive biotoper
De sier at 900 streikende piloter koster SAS en milliard i uka, men 900 streikende piloter må jo koste fagforeningen ganske mye også når lønn skal betales fra streikekassa? Jeg lurer på hvor lenge pilotene kan holde seg i streik før de går tom for penger. Hvem varer isåfall lengst av SAS og fagforeningen om streiken drar ut?
La oss si at pilotene tjener 90.000 i måneden, noe som gir veldig god margin på regnestykket. Det betyr det at fagforeningene må betale ut ca. 20.3 millioner i lønn i uka. Fagforeningene har flere miiliarder i streikekassa, imens SAS vel har 8 milliarder på bok, så fagforeningene klarer seg nok desidert lengst.
Fant en sak fra FriFagbevegelse fra 2019 der de oppgir at alle fagbevegelsene disponerer ca 20 milliarder. https://frifagbevegelse.no/nyheter/...-20-milliarder-kroner-6.158.653194.3f1b797a80
Hvordan kan streikekassa være så enorm? Det er jo bare noen få år siden forrige pilotstreik. De må ha betalt noen vanvittige fagforeningsavgifter for å fylle såpass opp. Med mindre dette dreier seg om en slags felles LO-kasse som alle arbeidere i Norge er med å fylle
Det står om det i artikkelen som er linket til over her. Men jeg vet ikke om pilotforeningene er organisert under LO? Det er det sikkert noen andre som vet.
Googlet det nå. Pilotenes forbund er visst under parat, dvs ikke LO. Men får nok anta at de også har en velfylt streikekasse å ta av
Dessuten mener jeg å huske at hovedorganisasjone i Norden har en avtale om at de går inn og støtter hverandre med kapital dersom streikekassa etterhvert skulle gå tom.
SAS har to norske forbund, det ene under Parat og det andre LO. Et annet viktig poeng er at streikebidraget sjeldent utgjør mer enn noen tusenlapper i uka, så dette merkes nok mest på sparekontoen til den enkelte pilot.
Denne var ganske så interessant: https://www.faktisk.no/artikler/j7l...-mindre-enn-de-fleste-nyutdannede-sykepleiere Konklusjonen er som vanlig i Faktisk.no hvor man er basert på en syntaktisk analyse av et utsagn for å kunne si et klart ja/nei til en påstand. Men selve teksten forklarer hva hele konflikten EGENTLIG går ut på. Det viser seg at alle starter med null ansiennitet i et nytt selskap, og har så en ganske så hurtig lønnsøkning så lenge de er i samme selskap. Det spesielle er at dette er ønsket av pilotforeningene, da det fører til at nyansatte ikke får med seg sin ansiennitet fra andre selskap, slik at kun "de gamle" i selskapet oppnår høy lønn og ikke risikerer at nyansatte rykker foran dem i lønnskøen. De ønsker heller ikke tillegg osv slik som er vanlig i andre yrker, trolig fordi dette også vil forkludre opplegget. Satt litt på spissen så kalles dette å trekke opp stigen etter seg.
Kanskje litt snau konklusjon der, så fortsetter tankerekken. Dette forklarer hvorfor pilotene i SAS står så på kravene, da de vil droppe fra 1,2 millioner ned til vel 400 tusen over natten hvis dette stemmer. Ville sikkert ha stått på selv som pilot med slike vilkår. Jeg forstår også hvorfor selskapene ønsket denne ordningen i gamle dager (langsiktig "ordning och reda"), men jeg forstår ikke hvordan en slik avtale er juridisk tillatt lengre? Det må jo åpenbart stoppe all mobilitet og fleksibilitet i markedet, og være til hinder for både ansatte og selskap i ethvert moderne arbeidsliv hvor man typisk hopper jevnlig i karrierestigen?
Sliter litt med å finne ut hva jeg skal krysse av på følgende spørsmål i kompensasjonsskjemaet til SAS: "How long was your delay? Total delay from your scheduled arrival time to your actual arrival time at your final destination." Sikter de til hvor forsinket flygningen var, eller når jeg kom frem? SAS kansellerte hele greia, men kom meg frem på egenhånd ca. 30 timer senere. Skal jeg da ta "never arrived", fordi SAS aldri fikk meg helt frem? ELler skal jeg ta "4+ hours" fordi jeg kom meg frem selv med alternativ transport?
SAS har null troverdighet hos meg, så ringte for å høre om det var så enkelt eller om det var noen haker. Og haker var det, i følge dem. For å være sikker på at jeg ikke ble no-show og hele bookingen ble kansellert måtte jeg ringe for å kansellere hele utreisen så snart det ene legget på utreisen ble kansellert.
Og hvordan skal jeg foreta meg dette? Synes det er meget vrient å få levert tilstrekkelig dokumentasjon. Kan jeg f.eks. lage et Excel-dokument hvor jeg ganger opp antall kilometer kjørt etter statens satser og kreve det refundert? Har ikke mye erfaring med å skrive reiseregning.
Den lurte jeg også på, men endte opp med at jeg kom hjem 4+ timer forsinket, fordi det var det jeg gjorde og vil at SAS skal holdes ansvarlig for det. Jeg vil ikke gi de rom for å kunne si at det ikke ble noen reise.
Du kan jo gjerne bruke excel, men det er ikke nødvendig. Antall km multiplisert med statens sats (4,03 pr km) er nok. Og bompenger får du dekket og kan kreve i tillegg.