Taktikk for EBG

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av a3t, 21. febr 2018.

  1. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    reiser en del på jobb, og en del privat. Men kommer til å ordne meg EBG her nå.

    Men tenker litt taktikk i forhold til å rekvalifisere. Bør jeg satse på legs eller poeng.

    Reiser mest til Stavanger, Bergen, Trondheim og København. Og GO billetter gir lite poeng.

    Skal til Billung her snart, og bør jeg reise via Københan for å få extra legs? Jeg får vel legs på cityjet turen fra OSL direkte til BLL også om man booker det via SK?
     
    Last edited: 21. febr 2018
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    På bare innenlands og en og annen skandinavia kommer du ikke opp i 45.000 poeng på veeeldig mange turer. Så legs er vel lettere da, men du velger jo ikke det selv. Du får jo både poeng og legs når du flyr SAS. Det du treffer først rykker du opp på.
    Jo flere legs, jo flere poeng får du jo og. Men skjønner jeg reisemønsteret ditt riktig har du en del flights i og og da er det jo bare 22-23 t/r så er du gull.
     
    VQN and a3t like this.
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut til at salg av gullkort tråden ble stengt over natta?
    Men om du flyr i GO og og korte turer må du nok belage deg på legs som han over skriver
     
    a3t liker dette
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil si det praktisk talt er umulig* å oppnå EBG på annet enn segmenter ved intra-nordisk pendling. Hvis du sper på med en IC i biz, så er det mulig du kan oppnå status på poeng, men gjennom fem års pendling har jeg selv nådd både EBG og EBD på segmenter lenge før jeg rundet 45K og, i ett enkelt tilfelle, 90K grunnpoeng.

    *Med mindre du kjøper travel pass - da får man vel statuskort med på kjøpet, gjør man ikke?
     
    a3t liker dette
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer, er litt forskjellig om hvilket TP man kjøper hvis jeg ikke husker feil.
     
    a3t liker dette
  6. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det for øvrig blir enklest for trådstarter å opprettholde EBG på legs. Kan jo fort bli noen hvis man legger inn ekstra stopp på alle flyvninger. Eventuelt hvis jobben betaler for Go kan man oppgradere til Plus via PlusGrade. Sånn opprettholdt jeg EBG (på poeng) med kun pendling mellom OSL og BOO.
     
    Travellingalf and a3t like this.
  7. Jonorge

    Jonorge Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Dersom du på forhånd vet at du kommer til å fly mest i Norden, så vil det nok være enklest å oppnå EBG med legs. Da er det ingen grunn til å bruke ekstra penger på f.eks. Plus-billetter. Særlig når man i ny og ne enkelt kan velge en ekstra mellomlanding i København og Oslo for å få flere legs. Nå reiser jeg riktignok på ungdomsbillett, men for min del ville det praktisk talt vært umulig (og ikke særlig økonomisk) å opprettholde EBG med poeng, når SAS i snitt kun gir 250/312 poeng per flyvning i Norden.

    Ja. Det er i hvert fall min erfaring. Fint å velge en mellomlanding på vei til BLL med SAS.
     
    a3t liker dette
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har dei stengt denne? Fant den eg, sjølv om det kanskje ikkje er ein dum ide og stenge den?

    Til tråden, så høyres det heilt klar ut som legs er vegen å gå. Bruk Berg-Hansen og skvis ut så mange legs som mogleg, og fly om andre byer for berre litt meire penger...
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Klarer du og poste i tråden ? Stod stengt hos meg
     
  10. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Den stod som stengt hos meg når jeg leste siste innlegg i går. Stusset på det samme... Noen som vet hvorfor den er stengt?
     
  11. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje fordi 90% av innleggene handler om kjøp/salg av gullkort (som ikke er lov)?
     
    Are liker dette
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Joda. Men den har vært åpen i 2 år? Den som stengte tråden kunne feks skrevet at fra nå skal ikke insideflyer brukes som formidling og kjøp av EBG ol. Ser jo for meg mange vill opprette egne tråder nå der de feks skriver: Selger ebg. Pm
     
    Origo liker dette
  13. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    For min del har SAS MC Premium gjort at jeg nå kvalifiserer på poeng med stort sett innenriks Go til 312 poeng. Premiumkortet gjør at poenggrensen går fra 45 000 til 33 000 for EBG. Det koster deg en 1500-lapp i året.

    Ellers var min erfaring fra årene før at det er neste umulig å kvalifisere på poeng med reiser i Norge og Norden. Det er litt feil at en t/r TRD-ALF til 5000 NOK gir så lite som 1000 poeng, mens en t/r TRD-HKG i pluss til 6500 NOK gir mer enn 16000 poeng.
     
    RoadKing liker dette
  14. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    312 poeng ? Reiser du mye i Norge/Norden? som du sier er det vanskelig å kvalifisere med poeng, men er vel ikke enklere om det er "bare" 33 000 poeng visst du kun reiser i Norge/Norden
     
  15. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skulle vel vært litt mer detaljert i posten. Jeg har kvalifisert på segment foregående 4 perioder. Da har det vært 90% Norge og Norden, ispedd Europaferie og max 1 IC.

    Så det er ikke enklere å kvalifisere på poeng vs. legs med MC Premium hvis det kun er innenlands Go - men det er enklere hvis en legger inn en IC eller Europa Pluss.

    I stand såkalt corrected....
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Såklart, ser det no. Stengt her òg, gjekk berre litt fort på mobilen. Synes kanskje det er greit, sjølv om det sikkert er litt irriterande for noko som hadde rekna med salssummen
     
  17. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Rart, hadde det ikke vært bedre å bare slette hele tråden? Er jo ikke noe å spare på i den akkurat.
     
    Misterix, Xflipper and holmen like this.
  18. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Får nok ikkje stoppa kjøp og salg av ebg trur eg. Regner med at det løser seg snart. Vil uansett vente til etter 1/3, da jeg får ny periode da.
     
  19. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også SAS MC Premium, så går fra 45000 til 33000 poeng der. Har også bestilt en tur til Portugal med TAP til sommeren, der jeg tror jeg får ca 6000 poeng.
     
  20. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må jo si meg enig med de som mener at opptjeningen i Norge vs. verden rett og slett er veldig urettferdig. Jeg har nå booket totalt 24 legs med SAS OSL - SVG - OSL de neste 4 månedene, og til tross for at en god del av disse ble booket da SAS hadde salg så ligger snittprisen på drøye 750 kroner pr. leg, altså totalt 18.000 kroner. Disse turene gir meg fantastiske 7.488 grunnpoeng.

    Jeg kan for samme sum uten problemer få 5 turer til EWR i GO Light. Hver av disse gir meg 7.500 grunnpoeng, eller småpene 37.500 poeng totalt.

    SAS har sikkert en fornuftig forklaring på hvorfor det er sånn, men personlig ser jeg ikke logikken her. Noen som kan opplyse meg?
     

Del denne siden