Thai airways rant

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av chiller, 04. juli 2022.

  1. chiller

    chiller EBD Hangaround

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Hei,
    Jeg har nettopp kommet hjem fra Singapore, hvor jeg hadde en økonomibillett på TG410 fra SIN til BKK for så å ha neste 4h layover før Business med TG950 til CPH. Sistnevnte var bonusbilletter i forsøk på å bruke noen poeng før en eventuelt sas-konkurs.

    Første flyet skulle gå 20:40, men jeg og kona ble kastet ut av hotellet 12:00 uten mulighet for late checkout. Siden kona er fra singapore valgte vi å dra til flyplassen for å ta en avskjedslunsj med familien, og vente på at innsjekk skulle åpne.

    Etter et hyggelig avskjedsmåltid begynte ting å gå galt. Vi dukket opp ved check-in-stedet litt før det åpnet og det var alt haugevis med folk der, og de åpnet bare 1x biz/gold innsjekkingsskranke, men 4x økonomi.

    Vi klarte heldigvis i kaoset å ende opp som nummer 10-ish i køen, og da biz/gold køen ikke er dimensjonert for så mange så stod vi alt utenfor selve kø-området. Bak oss var det minst 50 stykker, og jeg vet ikke helt hvor lang køen gikk.

    De klarte å bruke over 1 time på å sjekke inn de ti personene før oss, samtidig som økonomikøen gikk gjevnt og trutt. I ettertid tror jeg vi kunne kommet oss igjennom økonomikøen to ganger på tiden vi stod og ventet, men det er jo alltid "the sunken cost fallacy" som holder deg tilbake fra å bytte kø.

    Var godt fornøyd med å få sjekket inn bagasjen hele veien til CPH, selv om billettene var kjøpt separat.
    (Jeg hadde egentlig SAS på siste legget fra CPH til OSL, men siden jeg forventa streik kansellerte jeg det legget og fikk naboen til å kjøre bilen vår ned for å møte oss. Han kjeda seg i ferien sin og hadde lyst på en liten road-trip, så win-win.)

    Etter et kort-ish besøk i en generisk flyplass-lounge (virker som at de andre loungene i terminal 1 var lagt ned) gikk turen til gaten ved tiden innsjekkingsdamen insisterte på. SIN har et rart system med sikkerhetskontroll først ved gaten, og det var heldigvis ikke mye kø, men selve gate-området var rimelig fullt.

    Vi fikk heldigvis noen plasser der for der ble vi sittende. Ante ugler i mosen da jeg ikke så noe fly utenfor, og en time etter at flyet skulle ha godt kom beskjeden: "Uspesifisert teknisk feil - Dere kan gå ut av gate-området, men da må dere ta sikkerhetskontrollen på nytt".

    Vi gikk slukøret tilbake til den generiske loungen og gikk hver halvtime og ba om mer info uten å få noe som helst.
    Vi begynte å skjønne at vi kom til å misse flyet vårt videre etter som at klokken ble mer og mer. Vi fikk ordnet med vår venn som nå var i københavn og forventet å møte oss på morgenkvisten dagen etter, så han fikk seg en dag ekstra der.

    Først 00:35 kom beskjeden om at flyet skulle dra, og klokka ble 01:40 før vi tok av.

    Touchdown 2h20m sener klokken 03:00 i BKK (1h tidsforskjell), og det var rimelig effektivt apparat ved landing. De hadde kontroll på alle som skulle ha tatt videre fly, og delte oss opp i grupper basert på det.

    Da fikk vi utlevert info om hvilket fly vi var booket om på, og vi hadde flaks og endte på flyet dagen etter. Vi var vel rundt 10 stykker som skulle videre med TG950, og vår gruppe var raskest ferdig og ble geleidet ut til en buss utenfor.

    Problemet her var at alle gruppene skulle inn i samme buss, så vi ble sittende i bussen til alle hadde kommet, selv om vår buss ble fyllt, og resten måtte i en annen buss.

    At bussen ikke hadde AC i gang hjalp ikke heller på humøret, selv om jeg etter litt klarte å finne sjåføren og med litt håndfekting forklare at ACen burde slåes på.

    45 minutter senere var vi på vei mot hotellet de hadde booket oss inn på (O2 "luxury" hotel), og jeg begynte å forstå hvordan dette ville gå. Jeg hadde plassert oss ved døra, og da vi ankom var jeg først ut og inn på hotellet. Vi fikk derfor rom med en gang. Klokka var da 04:30.
    Etter å ha gått opp på rommet og summet oss litt, funnet ut hvordan vi skulle få i gang ACen, en kjapp dotur og så gått ut for å finne en 7-11 som hadde deo, tannpasta og potetgull kom vi tilbake til hotellet 05:00. Da stod fremdeles køen rundt hele lobbyen, og jeg begynte å få dårlig samvittighet da jeg innså at enkelte av de har fly som gjør at de skal sjekke ut 09:00, mens vårt først skal gå etter midnatt en gang.

    Vi hadde nå slått oss til ro med en dag i bangkok, og på tross av mye venting var ikke vår skjebne så ille. Vi sovnet derfor inn litt etter 05:00.

    07:22 ringer telefonen på rommet, og de kan da informere oss om at siden vårt fly går så sent er utsjekk 18:00... Takk for å vekke oss for å si at vi kan sove 12 timer til. GRR

    Noen minutter senere ringer de på NYTT for å rette på seg, og si at utsjekk faktisk er 21:00!

    Ca nå begynner jeg å bli litt amper.

    Får omsider sove igjen og våkne igjen rundt 09:00 av banking på døren, selv om vi hadde hengt opp "do not disturb". Jeg valgte å ignorere bankingen, og etter to forsøk ga de seg.

    Det viser seg at det var frokosten de serverte. Hyggelig forsøk, men hadde satt mer pris på å faktisk få sove.

    Tilbake på flyplassen er innsjekk veldig smooth, det er egen "Royal Silk" og First innsjekk, med ingen kø, og egen sikkerhetskontroll.

    SPA-tilbudet virker som er borte fra loungen, og det er veldig forvirrende hvilken lounge som er hvor, hvilken som er bra, hvilken man burde være i osv. Det tok oss litt forskning på å finne ut av det.
    Endelig på plass i rett lounge får jeg tid til å se på billettene jeg fikk. Jeg hadde selvsagt mistet de gode setene jeg hadde valgt (med ekstra beinplass), og det var ingen andre ledige plasser. Dette skjønner jeg godt, og er ikke deres feil, men jeg begynte da å få flashbacks til sist tur med de i business: Setene deres er rett og slett for små til å sove i.

    Jeg er en røsselig kar på et godt stykke over 190, og jeg kan ikke ligge flatt. Jeg har heller ikke plass til å bøye knærene, for eneste plassen man kan gjøre av knærne har de plassert et hengsel for bordet på størrelse med en colaboks. Jeg ender derfor opp med å måtte sitte i halvtilbakelendt posisjon, mens beina slår borti ca alt som er av kanter hver gang man beveger seg. Jeg har nå blåmerker flere steder. Selv kona på 163 klaga på dårlig plass.

    Heldigvis var vi bare ca en time forsinket på denne flighten, og bagasjen kom også frem. Var rimelig fornøyd med å ha bil klar når jeg landet, så jeg slapp å sloss med resten av alle som skulle prøve å booke seg om.

    Jeg har nå nettopp kommet hjem, så beklager litt usammenhengende ranting..

    Bonus-rant: Hvorfor er det ALLTID -en- person som føler for at han/hennes vindue burde være åpent, selv om hele kabinen er mørktagt, og absolutt alle andre ligger og sover?
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,251
    Bonuspoeng:
    183
    Helt ærlig, hva var problemet her annet enn at dere ble forsinket noe som kan skje?

    De hadde allerede booket dere om, ikke kastet dere ut i terminalen og bedt dere om å fikse dette selv / ringe SAS (bonus billett?) og har ordnet hotell som dere får ha til kl 21 å greier.

    Ting kan skje når man reiser og det må man være forberedt på. Men det kunne jo vært mye mer ille med at du ikke hadde fått noe nytt fly for det måtte du ha ordnet selv, hotell osv.

    Ser ikke helt det forferdelige thai airways har gjort her jeg men når man først blir forsinket.. :p
     
    kosvines, Frode789, Wiolenze and 8 others like this.
  3. chiller

    chiller EBD Hangaround

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Ja, de håndterte selve ombookinga / hotell ganske så bra når ulykken først hadde skjedd, men jeg surna ganske godt når de sjekka inn økonomifolka mye raskere enn de som egentlig skal ha prioritet, og så etterfulgt av null info om delayen før flyet plutselig skulle gå, 5 timer seinere.

    Hovedranten skulle egentlig være om hvor ubrukelig business-setene er for å sove i for folk som er høye, resten var mer for context.

    Merk: Økonomisetet mitt fra SIN-BKK hadde jeg ingen klager på mtp plassen, selv om det ikke var det største setet. Business-setet er kun lie-flat hvis du er 185 kanskje og lavere. Det er ikke hver flytur jeg kommer ut av med blåmerker rundt om på beina.
     
    jgroneng liker dette
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Gjelder det kun Thai Airways eller business-seter generelt?
     
  5. chiller

    chiller EBD Hangaround

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Thai sine business seter. Foretrekker selv de gamle de hadde som ikke var lieflat
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    Foreslår at en begrenser reisingen til ANA F. Erfaringsmessig er det nok plass i setene der.
     
  7. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Mest imponert av at du ble ombooket til nye billetter, ennå du hadde kjøpt billettene separat? :eek:
     
    Frode789, Wiolenze and Insomnia4u like this.
  8. chiller

    chiller EBD Hangaround

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Da har jeg fått sovet ut og er i bedre humør nå.
    Beklager til alle som leste min "wall of text", som egentlig bunnet ut i dårlig logistikk ved innsjekk og veldig små seter i C.

    Selve forsinkelsen håndterte de så bra som man kunne håpe, utenom mangelen på informasjon, uten at det er noe unikt problem for Thai.

    Jeg ble også overrasket over at vi ble booket om uten problemer selv med separate billetter. Har noen andre opplevd det samme, eventuelt opplevd å ikke bli ombooket automatisk? Jeg var egentlig klar for å dra det via reiseforsikringen.
     
    Jonkebassen, jgroneng and lokke like this.
  9. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    477
    Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde samme flyving (TG410) fra Singapore tidligere denne måneden. Så at de hadde tidlig check-in så dro til flyplassen etter utsjekk fra hotellet for å bruke dagen på Jewel. Ble bom stopp i innsjekk. Fikk beskjed om at BKK-LHR hadde en feil, så de kunne ikke sjekke oss inn. Ble forklart at vi måtte gå opp i hallen og snakke med de. Var ingen der, men de skulle starte innsjekk for neste flight om en time. Bare å vente sa de, they fix.

    Så da sto vi der og ventet i en liten time. Da får vi vite at de kan ikke gjøre noe som helst. De har ingen myndighet til å gjøre noe med denne flighten. Vi må komme igjen 3 timer før vår flight, for da er responible deputy for denne flighten der. Våre billetter måtte bli "reassociated", hva nå enn det er.

    Så da sto vi der med "flyttelasset" og en haug med timer til innsjekk. Endte opp med at vi måtte bruke bag storage, og det koster jo flesk der nede. I tillegg til at alt gjøres manuelt så vi sto over en halv time i kø. Ca 600 kr måtte vi ut med, i tillegg til at nesten 2 timer var gått.

    Heldigvis løste det seg i innsjekk etter heftig telefonvirkomhet av deputyen. Til slutt spurte han om vi skulle kun være i transitt i BKK eller gå gjennom immigration...på en drøy 2 timers mellomlanding. Sa transitt og da fikset de det på 5-10 minutter med trykking på EDB-maskinen.
     
    haifinn liker dette

Del denne siden