IF mener de eier bagasjen dersom den dukker opp etter at erstatning er utbetalt. Derfor vil de i disse tider ikke betale ut erstatning etter 21 dager fordi de ikke vil sitte igjen med masse kofterter...
Mulig at forsikringsselskapene kan trenere slik. Det kan ikke flyselskapene ettersom det er konvensjonen inkorporert i norsk lov som definerer det som tapt iden relasjon etter 21 dager. Forsikringssaken reguleres av andre vilkår. Men det må gå en grense også for forsikringsselskapene, og jeg vil i utgangspunktet si at du i mangel på andre holdepunkter i vilkårene iallfall har krav på erstatning for dokumenterte dekningskjøp etter 21 dager.
Jeg tar meg lov til å låne tråden for et spørsmål: Hva gjør man egentlig, når bagasjen er skadet? Mange flyplasser i Norge har jo ikke lengre noe reel ankomstservice. I Trondheim er skranken nå helle tiden stengt og man blir henvist til bags.sas.no. Der får man da lese: Når man bare drar fra flyplassen, så tapper man jo så å si alle rettigheter man har? På websiden står det et telefonnummer til alle flyplasser som kan ringes. Men kan man forvente svar når man ankommer rund midnatt?
Sørg for å ta mobilbilder med timestamp på flyplassen. Send det gjerne til en email så har du et ekstra timestamp.
Jeg tar meg lov å låne tråden en gang til : Dersom man flyr med forskjellige selskaper på gjennomgående billett, hvilken flyselskap er da ansvarlig for å erstatte omkostninger med forsinket bagasje? For min del er det TRD-OSL-WAW-WRO (SK-LO-LO). Jeg vet at bagasjen ble liggende i WAW pga veldig kort connection. Billetten har 171-billettnummer. Eller er det bedre å gå direkte til forsikringsselskapet?
Det er de som har siste legget du skal forholde deg til(LO). Ved forsinkelse av baggasje på utreise er det nok enklest å gå på forsikringselskap om du har fått en PIR rapport fra LO