Jeg er i Dallas på vei hjem til Stavanger etter en uke på jobb her. Opprinnelig har jeg Delta via Atlanta og SAS videre til København og så Stavanger i Plus. Men hadde fått oppgradering til business gjennom budrunde. Fikk i Delta-loungen nettopp beskjed om at flyet fra Dallas blir mye forsinket og at vi ikke rekker SAS fra Atlanta og blir ombooket. De i loungen sier de har ombooket meg fra Atlanta en dag senere (i morgen, så må overnatte der). Videre med KLM via AMS. Men verst er at jeg har blitt overført til economy, som de påstår er samme klasse som jeg hadde. Det stemmer ikke, siden jeg hadde SAS plus (og hadde fått oppgradering til Business). Snakket med vårt reisebyrå, Berg-Hansen. De sier de ikke får gjort noe, siden Delta har endret. Men de ser at klm-flyet fra Atlanta er fullbooket. Håper på noe hjelp her til å forstå hva jeg bør gjøre. Har jeg noe krav til å få endret reisen sånn at jeg i det minste beholder plus/premium economy? Hva skjer mht bonuspoengene jeg har brukt i budet som var gått gjennom og allerede trukket? Får jeg de tilbake? Hva skjer med bonusopptjening- trenger egentlig levelpoints? Får jeg tilsvarende poeng som i opprinnelig booking, altså plus? Eller bare economyopptjening i klm, som er så og si ingenting? Og hva mht x-mas doble poeng kampanjen? Alle gode tips mottas med stor takknemlighet, da jeg ser meg bekymring på en slik hjemreise som dette.
Du får nok tilbake poengene du har brukt for oppgradering. Men SK Plus, de billigste, går som eco. SK Plus Pro har jeg fått som business hos andre innen europa, vet ikke hvordan det funker på langdistanse. SAS er gjerne, eller har i det minste vært flinke for å gi poeng per opprinnelig booking. Men mulig de har tapt seg der også
Det er sånn ved codeshare ja, men ved ombooking pga irrops har man vel krav på samme kabinklasse? (I dette tilfellet premium economy og ikke business da opprinnelig billett var premium economy). Kan for øvrig forstå at SAS Plus innad i Europa mappes til Eco, men på langdistanse er det jo vesentlig forskjell på de kabinklassene. Ville også ha forsøkt å krangle meg til 75 % refusjon i etterkant grunnet nedgradering (iht. EU261). Dette til tross for at forsinkelsen skjedde utenfor EU. Har vært tilsvarende saker i Transportklagenemda med gjennomgående reise bestilt fra et EU-flyselskap.
Mi erfaring er kanskje utdatert, sia det er nokre år sia men då vart i alle fall situasjonen slik i forhold til poeng: Hadde billettar i economy, oppgradert til Plus via Plusgrade (eller kanskje vi er heilt tilbake i Optiontown tida). Kansellert flygning til USA, ombooka til United i economy (som var mi klasse før oppgradering). Sendte mail til SAS og ba om poeng for opphavelege rute. Resultatet vart for min del av eg fekk poeng for dyraste economybillettar hos United i tillegg til at eg fekk kreditert poeng for SAS Plus (her hadde eg berre forventa for economy). I ditt tilfelle vil eg tru det må bli ei manuell behandling i forhold til doble poeng, og ville kanskje i utgangspunktet ikkje tenkt at du får doble poeng for oppgradering.
Hei! Jeg står i en lignende situasjon som trådstarter, hvor oppgradert flight fra Miami til Oslo ble kansellert. Har blitt booket om på økonomiklasse med Swiss i morgen. Kan noen svare på om poengene for oppgraderingen blir tilbakeført automatisk? Stemmer det at dette tilfellet vil gi rett til standardkompensasjon i tillegg til dekning av påløpte utgifter? Takknemlighet for alle råd og tips!
Sto i en slik situasjon des 20, hadde plus m sas hjem fra USA, oppgraderte til biz, så ble flyet kansellert og vi endte opp på United premium eco. Helt ok, og fikk igjen alle poengene vi hadde brukt på oppgraderingsbud. Ombooking skjer, om mulig, til kjøpt billettklasse. Jeg tror reglene er sånn at dersom det ikke er ledig i den klassen må man belage seg på å vente til det finnes seter, ellers må kan akseptere feks eco og heller få igjen differansen som nevnt over her. Så det koker ned til om man vil raskest mulig hjem eller absolutt fly plus/biz.
Det ble som ventet overnatting i Atlanta. Ved landing der fikk jeg mail fra Delta med valg av hotell i "premium-klasse". Valgte Intercontinental Buckhead, som har vært bra. Fikk også link til å bruke Lyft gratis til hotellet og vi får dekket 25 USD for mat. Det ser ennå ut som jeg har KLM economy videre (klasse T), men får ikke velge sete og i SAS appen står det "check in not available". Skal prøve chat til SAS nå straks og se om det finnes alternativ.
SAS chat skriver at de får ikke gjort noe, ikke en gang valgt sete, siden resten av reisen er "overtatt" av Delta.