Vingefri transport på førsteklasse… interrail

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 14. juli 2022.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Uvant både her på IF og for meg selv: togreiser!
    Sommerens tur skulle egentlig foregå med bil, det var bestemt lenge før fly-relaterte streik og generell kaos var et faktum.
    Men så dukket det opp et tilbud, interrail feiret 50 år og hadde 50% rabatt i noen dager.
    4stk 1. klasse månedsbilletter for stort sett hele Europa ble kjøpt inn og så startet videre planlegging… for en del må planlegges selv om man har ubegrenset med turer.
    Tenk at du blander KLM, SAS og Ryanair samt Wizzair på kryss og tvers av Europa, da er det også en del å sette seg inni.
    Heldigvis har Naturvernforbundet laget en fin oversikt, men jeg må si at jeg er glad for at jeg kan mange språk og ikke er redd teknologi (og heller ikke redd for å ringe, for noen er helt bak mål og kan kun ringes til).

    Hovedrute; Trøndelag-Nederland og vv, men med maaaange avstikkere. Gøteborg, København, Deventer, Antwerpen, Utrecht, Nijmegen og flere. Skal legge ut litt etterhvert.
     
    kjeeli, veeegard, Earl and 25 others like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    15,007
    Bonuspoeng:
    183
    Trivelig. Håper det kommer både togbilder og bybilder.
     
    Flyingdutchman liker dette
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Begge deler vil dukke opp etterhvert. :)
    Til og med et bilde av beinplassen på en buss.
     
    Earl, Berlioz, Eddie47 and 1 other person like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble veldig fort tydelig at togreiser som krysser grenser ikke er like enkle som pendletog i regionen man bor i.

    Første ‘leg’ var Trondheim-Oslo S med nattoget. For å få plass i en seng, må man ringe entur for å få det til. Prøvde med chatten først men neida, ble henvist til telefon. Greit nok, nesten ingen ventetid og en supertrivelig fyr i andre enden som fikset det hele på et blunk.

    Sovekupe er litt trang, men sammenlignet med et fly er det egentlig et hav av plass.
    Ikke noe styr med å pakke bort ting eller klappe vekk, rette opp osv, bare klask igjen døren og vent på at toget setter i gang.
    Servering er det dårlig med, måtte stikke til kioskvogna, henter noen flasker vann (inkludert) og kjøpte en halvflaske med bobler.
    Pre takeoff bobler skal man bare ha dersom det er mulig, selv om man må hente selv og betale for det.

    AB24ACDC-5DA5-4FED-8625-B4E12F581C7D.jpeg BFA8305C-6BED-452B-847A-E302A2E33155.jpeg 51B6F043-BA1B-4711-B932-9007E5CDD66F.jpeg 964C2CC7-EE64-4794-B12D-4F866E084EA4.jpeg
     
    kjeeli, veeegard, Earl and 24 others like this.
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Det var noen kontraster i bildene over. Samsonite kofferter heller enn ryggsekk (som man visstnok ‘må’ reise med på interrail), diamantkort som er med på en stasjon der det er buss for tog…
    Mer av det kommer.
     
    jgroneng, Earl, Kristian and 4 others like this.
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    61BAB355-1C9E-4E6F-A4C0-4833D47A07DB.jpeg 169AD05B-C1FE-42C1-B780-8AF6E6AABF30.jpeg 4F7F7843-C9E1-4605-8E28-F0437FF68C85.jpeg 64D19B67-2B44-493F-99F2-D3328AAB2073.jpeg Forresten, i jantelovenland Norge finnes det kun en klasse. Priority boarding er et ukjent begrep generelt sett, på tvers av alle selskap og land vi har vært innom på turen.

    Sovevognturen gikk fint, på tross av at det var ganske varmt. Neste gang, om det blir, tar jeg med en firkantnøkkel for å få åpnet vinduet… syntes at nødhammeren ble litt for drøy.
    En kjapp frokost i Oslo og videre med buss for tog til Rygge. Ganske greit opplegg, mange busser, folk med gul vest som gir (tilsynelatende) god info.
    Toget fra Rygge gikk hele veien til Gøteborg. Jeg hadde prøvd å reservere seter men det var umulig å få til for de som reiser med interrail. Heldigvis fant vi plass i den tidligere komfortdelen og det var ingen som jaget oss bort (for i denne delen er det mulig å reservere dersom man kjøper billett i tillegg).

    I Gøteborg ble det taxi til hotellet fordi vi ikke gadd å finne ut hvordan trikk/buss funket.
    Noen hundrelapper senere kom vi til quality Winn. Et stykke utenfor allfarvei men helt OK, ett av få hotellene som var med på summer deal/treat. Tre rom på samme klippekort var null stress. Tok litt tid før mitt (oppgraderte) rom var ferdig.

    Rom nr var for tilreisende slekt, som fikk parkert bilen (gratis hos Winn) og så fant vi ut av bussen. En grei app, 24t billett for hele gjengen og kursen rettet seg mot sentrum.

    Tok få bilder av sentrum, eller fra hele oppholdet i det hele tatt. Det ble et kveldskort på Liseberg. Kan anbefale Helix, det ble en bra snurr, en av de bedre berg og dal baner jeg har vært på faktisk.

    Dagen etterpå fortsatte vi til København.
     
    wilco, kjeeli, veeegard and 22 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Vekker minner fra en svunnen tid :)
     
    Flyingdutchman liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi får være med :)
     
    Flyingdutchman liker dette
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Kult! God tur, vekker minner fra interrail på tidlig nittitall, husker ståplass Oslo-København som spesielt «interessant», ser ut som du har bedre komfort så langt :)
     
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Fra Gøteborg skulle det være grei skurring å ta øresundstoget til CPH… men neida. Buss for tog ikke en men to ganger på denne strekningen. Vi hadde planlagt å spise middag i København, men det ble jo en del timer forsinkelse pga buss for tog. Å være ‘hangry’ er ikke så veldig greit, og det var bare kort tid mellom hvert bytte.
    På første strekning var vi heldige å få sitteplass, på andreklasse. For, amatører som vi er, var vi ikke klar over at det fantes en førsteklasse ombord (den så vi først da vi gikk ut av toget).
    McDonaldapp ble fyrt opp, bestilling lagt inn fra bussen og ‘middagen’ var ferdig et par minutter etter ankomst. Det passet perfekt med avgang til neste tog der vi gikk inn på en nesten tom førsteklase mens andreklassen måtte benytte ståplasser.
    Nesten tom er litt viktig, for en finere herre og frue så forferdet på posen fra McD og det var nesten som å se et håp da konduktøren kom etterhvert som ble til en skuffelse da vi kunne vise frem billett for riktig klasse og fikk bli der vi var. ‘Maten’ (jeg må bruke ‘’ når det gjelder produkter fra McD) var allerede spist opp på dette tidspunktet.

    Jeg lærte at toget kjører under bilene på Øresundsbruen, noe jeg ikke visste fra før av.


    Ankomst på CPH, med tog, fra utlandet… det var noe nytt! Comfort CPH var eneste hotell i Danmark som var med på sommerkampanjen, så da blir valget lett.

    Fikk begge rom oppgradert til høye etasjer og med flyplassutsikt, noe som passer ypperlig når man er på interrail. ‘Bar with a view’ (mot flyplassen) på 10. etg var en kjekk plass å drikke noen gode drinker på mens både tankene og flyene flyr.

    Forskjellige plasser ble besøkt, inkludert Rådhuset og Runde Tårn. Artig spiralformet konstruksjon. :)

    Beklager at rekkefølgen på bildene ikke er kronologisk, er ganske plundrete å flytte på ting og tang på en mobiltelefon.



    A56394C2-27FB-4EC3-9880-96CB4403E1C4.jpeg 1DDBFEB5-877F-4484-A02A-F38DB4720E3D.jpeg 91861DF6-CD14-4500-BEAE-5836844A07A5.jpeg E73DA081-1C0C-4DC0-B43B-B756AF39D619.jpeg 4C33CB1D-2B45-4852-AAE8-7209EFF0EFCC.jpeg 626580E9-F89C-42CF-ABF0-88E3B286E310.jpeg 19E5310D-9139-4736-9D18-0ED8947A31AC.jpeg
     
    Are, wilco, funkenstein and 16 others like this.
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Etter to dager/netter i kongens by, fortsatte ferden sørover.
    DSB fra Køben til Hamburg, Hamburg til Duisburg, Duisburg til Arnhem og Arnhem til Nijmegen. Strekkene ble kortere for hvert bytte.
    På DSBs førsteklasse står det frem kaffe og små vannflasker, de blir pukket bort så fort man passerer grensen. Hvorfor det aner ikke jeg. Det er maskeplikt på offentlig transport i Tyskland, fremdeles. På toget vi satt på ble det både nevt plikt og anbefaling. Vi valgte å høre på det siste...
    På neste tog derimot var det ingen tvil, maske måtte på! Vektere som sjekket og kjeftet på de som ikke hadde.
    Det var en liten forsinkelse på det Tyske strekket, men alt i alt har vi kun kommet frem en halvtime senere enn opprinnelig planlagt. Det synes jeg er ganske bra for en hel dag med reising, flere land og flere bytter på tvers av selskap.

    Ikke så voldsomt lenge etter grensepasseringen fra Danmark til Tyskland fikk vi øye på Rendsburger Hochbrücke. En veldig flott og høy bru, som krever at toget må kjøre litt rundt for å få tilstrekkelig høyde uten at stigningen blir for bratt. Det er visstnok også en "Schwebefähre" under bruen (noe jeg ble gjort oppmerksom på over øl senere i ferien). Det er en slags ferge, men den henger i kabler heller enn at den flyter. Må prøves ut en vakker dag.

    Tok ikke så mange bilder på turen.
    Intrykk av København hovedjernbanestasjon samt Hamburg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    ICE tog har heldigvis ølservering, noe som er en kjempefin måte å bekjempe maskepåbudet...

    [​IMG]
     
    Are, wilco, funkenstein and 15 others like this.
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Utfallsbasen for ferien er rett sør for Nijmegen, der vi kunne overnatte hos mine foreldre.
    Like bak huset er det en kunstig innsjø (tidligere grus/leire/sandtak) med både restaurant og bartilbud, samt alt mulig av vannaktiviteter som kan gjøres/leies.
    Har egentlig aldri virkelig reflektert over at jeg vokste opp på en ganske OK plass :D

    Nytt (for meg) var en slags flytende feriebolig. Kan både kjøpes og leies. De ligger hovedsakelig ved brygga, men de kan kjøres bort også hvis man ikke liker naboene (noe som visstnok var tilfellet for en, som jeg fant et godt stykke unna). Morsomt konsept, og en grei sikring fordi det er flom der med ujevne mellomrom (derav stolpene som er flere meter høye).
    [​IMG]

    Stranda er tom fordi det er relativt tidlig på dagen på en skoledag, samt at det er "iskald" med ca 20 grader... uken før var det nærmere 30.
    [​IMG]

    Ett av de veldig få ting jeg savner fra Nederland er "bitterballen" (frityrstekte baller med en slags ragoutfyll) og konseptet "bittergarnituur" (frityrstekte småsnacks, inkludert bitterbal). Inntas gjerne sammen med en øl, eller tre. Glassene er jo små.
    [​IMG]
     
    Are, wilco, funkenstein and 17 others like this.
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Første utflukt fra basen ble til Spoorwegmuseum i Utrecht.
    Har vært der flere ganger før, men siden de gjør om ganske store deler av utstillingen kan man alltid se og oppleve noe nytt.
    Museet har, selvfølgelig, også en helt egen togstasjon (Maliebaan) der toget stopper midt mellom gamle togsett. Nice touch.


    Det allerførste vi var med på var teater, bra gjennomført, men kun på Nederlandsk og veldig rettet mot barneskolealderen.
    Jeg kommer til å hoppe over dette om jeg drar en gang til.

    En ting jeg ikke var klar over, er at de har en "ride" som er en slags omvisning i en vogn, på et spor, med noen "spennende elementer" (som at det virker som det kommer tog rett mot deg), litt op og ned, men berg og dalbane kan man ikke kalle det. Jeg likte det.

    Sesongens utstilling handlet om posttog. For (små) barn var det aktiviteter som postsortering og sekkfangst. For slik funket det visstnok før i tiden, togene kjørte forbi poststasjoner der de fanget inn striesekker som inneholder post med en slags pinne med krok på, i fart.
    Ellers er det massevis av tog, gamle lastebiler, modelltog, signalanlegg osv å se på og lese om.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En tredjeklassevogn fra gamle dager:
    [​IMG]

    Denne vognen var enda mindre hyggelig. Denne type vogn ble brukt til Jødetransport i annenverdenskrig. Faktisk fra stasjonen den står på, som nå er en del av museet. Rundt 1200 mennesker ble deportert herfra.
    [​IMG]

    I alt står de Nederlandske Sporveiene for transport av rundt 102.000 Jøder, Roma og Sinti. De fikk utleggene for transport og personale som ble brukt frem til den Tyske grensen refundert fra Tyskere. Litt sure penger å tjene, men man hadde vel ingen reelle valg?
    Museet har siden 2013 begynt å bygge mer bevissthet rundt alt dette. Et ganske sterkt inntrykk sitter jeg igjen med.


    Vi avsluttet besøket med en liten hvilepause i en ventehall i en gammel stasjon. Ting var hakket flottere før i tiden. Ventesal for førsteklasse var selvfølgelig også seperat fra de uvaskede. Og de kongelige har et eget venteværelse på flere stasjoner (fremdeles, faktisk). Jeg mangler slike titler, så har ingen bilder derfra.
    [​IMG]
     
    Are, wilco, funkenstein and 14 others like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ta inn på Grand Central, rom 232, så kan du ta bilder. :)

    https://ostbanehallen.no/2017/10/en-royal-hotellopplevelse/
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Utrecht, kjære Utrecht. Mitt svar når noen spør meg hvor de skal være på tur til Amsterdam er typisk "Utrecht". Det er bare så mye triveligere der. Færre turister, nok å se på, de har kanaler de også (jeg synes de er finere), om interessen ligger på redlight/narko så har de det også (som de aller fleste andre byer i landet, men for en eller annen grunn er det Amsterdam som stakk av med seieren for å ble berømt/beryktet for det)
    Musikk, mat, drikke, you name it, Utrecht funker!
    I tillegg er det et knutepunkt, fra der kan du nå resten av landet på kort tid. OK, fordelen med et lite land, men sjekk veikartet og togkartet, så skjønner du poenget :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Fra kjellerhvelvet i spillbutikk "De Joker", en plass der jeg har spilt en turnering eller to... gode minner.
    [​IMG]

    Dette er fra en tilfeldig butikk, som like å utnytte plassen.
    [​IMG]

    En ostebar, blir det mer Nederlandsk?
    [​IMG]
    De var dessverre stengt, men tenk deg at en DJ spiller låter mens du drikker litt, ser på ost som kommer forbi på et belte som man pleier å finne på sushisteder og plukke det man har lyst på... det er en plass jeg kommer til å besøke ved en annen anledning.
     
    travelislife, Are, wilco and 16 others like this.
  16. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    travelislife and holmen like this.

Del denne siden