Visumfrie reiser til Kina...

Tråd i 'Nyheter' startet av rimitone, 09. sept 2024.

1. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Ironisk nok, men transit bør holde ja

2. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    317
    Bonuspoeng:
    53
    Hei, jeg kunne trenge litt hjelp med denne:

Booking 1: TPE-PVG-XMN, China Eastern (kun 1h50 i PVG, men på én booking bør det vel gå?)

Booking 2: XMN-SGN, Xiamen Air (9 timer i XMN).

Totalt blir det ca. 13 timer i Kina, men to flyplasser, Shanghai og Xiamen. Går dette under 24t TWOV, og jeg trenger ikke gjøre noe i forkant?

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Du vil få nok få problem. Reis heller direkte til XMN fra TPE eller TSA. Eller skaff deg vanlig visum. Litt avhengig hva som gir minst ekstra arbeid og kostnad.
    http://us.china-embassy.gov.cn/eng/lsfw/zj/qz2021/202407/t20240705_11449052.htm

Last edited: 15. okt 2024
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,971
    Bonuspoeng:
    93
    Flyvefisken liker dette
  5. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    317
    Bonuspoeng:
    53
    Ja, basert på den burde det jo i teorien gå.

Et annet alternativ jeg vurderer er f.eks.:

TPE - XMN - ICN
    ICN - PVG - HAN

Altså to int'l-int'l mellomlandinger i Kina, sannsynligvis i løpet av samme døgn, men totalt under 24 timer i transitt. Det antar (les: håper) jeg er uproblematisk.

Nordlands liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,894
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du er airside er det ikke så mye å tenke på. Da trenger du verken visum eller visumfritak.

Flyvefisken liker dette
  7. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Spurte den kinesiske ambassaden på kinesisk om status på dette og når det skulle implementeres. Svaret var (google translated):

Hello!
    Only the Norwegian media are reporting on the visa-free issue at the moment, please wait for the official announcement from the embassy.

Så det virker som det fortsatt er ganske så usikkkert når dette implementeres.

8. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ringte ambassaden for et par dager siden, og de hadde heller ikke noe godt svar. De sa at de ventet på nyheter selv, og antok at det kom i løpet av en måned eller to, men hadde ingen konkret dato eller info.

9. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,906
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sjekket denne uken via kontakter i UD, som sjekket direkte med den norske ambassaden i PEK, som heller ikke visste.

10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med google translate ikke gjorde den beste jobben. Det finnes kinesisk-språklige medier som har nevnt denne nyheten, men alle presiserer at det var Støre som annonserte at reisende med norsk pass kommer til å få visumfri innreise i Kina. Samtidig er det ikke overraskende at Kina ikke ønsker å gi noe svar. Ballen er på Norges side nå. Hvis Norge ikke gir det Kina vil ha, så kan Kina trenere denne prosessen i det uendelige. Om man har tenkt å besøke Kina i nær fremtid, så er det like greit å søke om visum.

11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får se hvordan Kina svarer. Kanskje folk med norsk pass ikke får visumfritak likevel.

upload_2024-10-28_0-48-32.png

12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer an på hva media gjør, håper de holder lav profil her, og det bør i hværtfall politikerne gjøre nå. Jeg tror det er mest USA som får skylden. Det vil hjelpe litt hvis Statministeren kommer med litt symbolsk kritikk i retning USA her, for deretter å ikke respondere på USA's eventuelle svar. Det er viktig å være på god fot med Kina så lenge vi ikke er medlemmer av EU, hadde vi vært medlemmer av EU så hadde det stilt seg annerledes.

Uansett, tviler på at Kina gir Norge skylda her.

13. Larsemann

Larsemann Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Reiste til Kina i går og fruen med Gresk pass hadde visumfrihet(15dager) og kom seg raskt igjennom kontroll. Jeg med Norsk pass måtte søke 144timers transit visa. Gikk ganske effektivt og greit til slutt. Hadde printet ut billetter til et 3.land for returflighten, så da var alt ok.

Rapolo and milehigh like this.
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,906
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden