World Traveler Plus til JFK

Tråd i 'Reisebrev' startet av OttoL, 02. mai 2018.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Hei hei

    Enda et lite reisebrev fra min side, som denne gangen tar for seg BA og deres premium-economy konsept, som de kaller World-Traveler Plus (akronymene WTP). Ettersom jeg har en svakhet for jumbojet ble begge avgangene booket spesifikt mtp å fly 747-400. Prisen for to stykker i WTP ble på rundt 12.000, noe som var mindre enn det SAS skulle ha direkte OSL-EWR i GO.. Enkelt valg... Ikke så detaljert som andre rapporter her inne, men håper rapporten gir et godt inntrykk lell.

    Rett etter avgang fra LHR
    upload_2018-5-2_9-53-35.png

    Varm klut og dårlig norsk film:
    upload_2018-5-2_9-53-43.png

    Middag:
    upload_2018-5-2_9-53-59.png

    upload_2018-5-2_9-54-15.png


    Vin som stod i stil med filmen. Terningkast 2:
    upload_2018-5-2_9-54-41.png

    Dessert:
    upload_2018-5-2_9-55-23.png

    Hadde valgt nok en bok som ble kjedelig etter 150 sider, så den siste timen av flyturen satt jeg og døste litt samt fulgte med på kartet og oppdaget at jeg ikke hadde klart å ta på meg sokkene skikkelig denne gangen heller.
    upload_2018-5-2_9-56-37.png

    Vi landet i det som kapteinen beskrev som gloomy, og det var vel ganske passende for været
    upload_2018-5-2_9-57-4.png

    Immigrasjonen var helt ok. De har fått opp automater på T7, men siden det bare satt to stykker i bodene tok det lang tid. Jeg snek i køen ettersom jeg først stilte meg i feil kø, før en som jobbet der guidet meg bort til automatene. Sparte hele 10 minutter der!

    Ellers er JFK rett og slett en utrolig kjip flyplass. Lavt under taket, gammelt og shabby. Velkommen til et land kjent for teknologi og utvikling lizzm...

    Resten av oppholdet var derimot meget oppegående..
    upload_2018-5-2_9-57-36.png

    Turen bort ble fløyet i en såkalt "high-j" config, noe som innebærer at wtp-kabinen også har fått nye seter. Disse er derimot ikke like gode som det en finner i en 787 eller 380, men ikke mye å klage på uansett. Maten var bra, og servicen likeså. I tillegg mulighet for å få det man ønsker å drikke flere ganger under turen. Vinen BA serverer er fryktelig, og den er fryktelig uansett om man sitter i Club eller WTP. Er så mye sukker i vinen at det skulle faktisk ikke vært lov å kalle det rødvin.
     
    Last edited: 02. mai 2018
    Are, tommy777, Baldrick and 17 others like this.
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Returen ble booket med BA182, som er siste avgang fra JFK (avgang 23.00). De holder på med oppussing på JFK Terminal 7, men uansett hvor mye de forsøker å pynte bruden så tror jeg ikke det blir noe finere. Som nevnt over er det lavt under taket, dunkel belysning og en lukt man finner på gamlehjem. Uansett. Loungen til BA ser slik ut: (brukes også av LOT, Iberia, Icelandair og Cathay)
    upload_2018-5-2_10-15-40.png
    upload_2018-5-2_10-15-57.png

    Om en har bestilt Club World eller First så er det også mulighet for en såkalt Pre-flight dining. Tanken er at man spiser i loungen og legger seg rett ut når man er på flyet. Dette er ikke tilgjengelig for de som bruker loungen på status eller for andre selskap.
    upload_2018-5-2_10-17-9.png
    Av erfaring så synes jeg ikke maten er noe bra, så vil uansett anbefale å spise i byn. Vi hadde dyttet i oss mat på Burger & Lobster så overlevde fint uten denne luksusen! En ser også en bar (som stort sett er ubemannet) borti der.

    Kaffi og litt drikke
    upload_2018-5-2_10-17-59.png

    Litt mer av sitteområdet
    upload_2018-5-2_10-19-1.png

    Maskinen denne gangen var av det eldre slaget, og følgelig med gammel config og gamle seter.
    upload_2018-5-2_10-19-44.png

    God plass og litt mer givende bok enn på turen ut
    upload_2018-5-2_10-20-13.png

    Vann før avgang (drikker aldri alkohol på nattflighter)
    upload_2018-5-2_10-20-36.png

    Sluknet rett etter avgang og våknet da det var en time igjen. Om man flyr WTP med gammel config anbefaler jeg virkelig å ha med en tab eller iPad for disse skjermene er ikke mye å skryte av!
    upload_2018-5-2_10-21-10.png
    Vi fikk noe frokost, men husker i farten ikke hva den bestod av. Var litt i ørska så tok ikke bilde.

    Fint over Irland:
    upload_2018-5-2_10-21-26.png

    Standard i London...
    upload_2018-5-2_10-21-40.png

    Oppsummert vil jeg si at WTP er helt ok, og BA har som regel relativt gode priser til utvalgte byer (JFK, BOS, IAD og LAX) som standard godt under 7000,-. Sitter igjen med 200TP og rundt 14000 avios (husker ikke nøyaktig i farten), noe som gjør at en bare mangler 10.000 avios til en oppgradering en vei fra WTP til Club.
     
    Last edited: 02. mai 2018
    Are, afirm, tommy777 and 17 others like this.
  3. Klokkesamler

    Klokkesamler Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for reisebrev. Betyr det at en t/r JFK fra OSL vil kunne gi deg et oppgradert legg neste tur? Isåfall er jo det ganske attraktivt.
     
    OttoL liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Var litt rask på avtrekkeren der dessverre. Oppgradering fra WTP til CW er 24.000 avios på LHR-JFK på off-peak og 20.000 på peak. 20.000 avios mellom CW og F. Så er ikke sååå langt unna :oops:

    OSL-LHR ser jeg ikke som noe vits å oppgradere om man har status, og ringer man inn for å oppgradere LHR-JFK er det nesten mer en regel enn unntaket at man får opptjening i ny klasse..
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Fin, fin rapport :)
     
    tommy777 and OttoL like this.
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    365
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer man BA i øko så bør man for sikkerhetsskyld sjekke prisen på WTP. Har sett det tidligere også og turen hjem fra JFK i påsken var billigere i WTP enn i vanlig øko.

    Ble bestilt 10 dager i forveien, så mulig ikke noe man vil se lang tid i forveien.
     
    OttoL liker dette
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Har opplevd det selv for noen år siden til YYZ. WTP billigere t/r enn WT. I dette tilfellet var det ikke slik, men differansen ikke noe mer avskrekkende enn at jeg synes det hadde en verdi
     
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,200
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrevet :) For å spora av litt må eg seie meg ueinig i at 'Den tolvte mann' var dårleg (dersom eg kjente att riktig film), men smaken er jo som akterspegelen.
     
    OttoL liker dette
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Med Gull status på BA tjener man ca 16.000 Avios t/r OSL-JFK via LHR. Oppgradering fra Premium Economy til Business off peak er 48.000 Avios t/r. Så da koster oppgradering til business egentlig 32.000 Avios + 200 kr i ekstra avgifter. En billett i Premium koster rundt 5500 kroner og da er dette en veldig god deal. I tillegg flyr vel BA 6-7 fly hver kveld fra JFK til LHR så det er rimelig greit å finne ledige bonus seter i C:D
     
    OttoL liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en grei tur, takk for at du deler :)
     
    OttoL liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for turen!
     
    OttoL liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Premissene for filmen er at han trodde han var forfulgt, men ingenting som tyder på at han faktisk ble forfulgt. Jeg sliter virkelig med "nesten" historisk korrekte filmer, så er bare derfor :) Og litt for mye teaterhøyskolen på han derre "fingern", men for all del. Lettbeint underholdning. Men det er nå en annen diskusjon :p

    Hehe nå har jeg "bare" sølv hos BA. Jeg sparer poengene til turer i Asia og Cathay Pacific. Ellers har du rett, men det virker som om de faktisk har kuttet F-seter på JFK. Tidligere var det garantert å finne F-seter på JFK-ruten nesten hver dag, men fra høsten av finner jeg ingenting!
     
    Kristian and TravelManBiz like this.

Del denne siden