Hei hei Enda et lite reisebrev fra min side, som denne gangen tar for seg BA og deres premium-economy konsept, som de kaller World-Traveler Plus (akronymene WTP). Ettersom jeg har en svakhet for jumbojet ble begge avgangene booket spesifikt mtp å fly 747-400. Prisen for to stykker i WTP ble på rundt 12.000, noe som var mindre enn det SAS skulle ha direkte OSL-EWR i GO.. Enkelt valg... Ikke så detaljert som andre rapporter her inne, men håper rapporten gir et godt inntrykk lell. Rett etter avgang fra LHR Varm klut og dårlig norsk film: Middag: Vin som stod i stil med filmen. Terningkast 2: Dessert: Hadde valgt nok en bok som ble kjedelig etter 150 sider, så den siste timen av flyturen satt jeg og døste litt samt fulgte med på kartet og oppdaget at jeg ikke hadde klart å ta på meg sokkene skikkelig denne gangen heller. Vi landet i det som kapteinen beskrev som gloomy, og det var vel ganske passende for været Immigrasjonen var helt ok. De har fått opp automater på T7, men siden det bare satt to stykker i bodene tok det lang tid. Jeg snek i køen ettersom jeg først stilte meg i feil kø, før en som jobbet der guidet meg bort til automatene. Sparte hele 10 minutter der! Ellers er JFK rett og slett en utrolig kjip flyplass. Lavt under taket, gammelt og shabby. Velkommen til et land kjent for teknologi og utvikling lizzm... Resten av oppholdet var derimot meget oppegående.. Turen bort ble fløyet i en såkalt "high-j" config, noe som innebærer at wtp-kabinen også har fått nye seter. Disse er derimot ikke like gode som det en finner i en 787 eller 380, men ikke mye å klage på uansett. Maten var bra, og servicen likeså. I tillegg mulighet for å få det man ønsker å drikke flere ganger under turen. Vinen BA serverer er fryktelig, og den er fryktelig uansett om man sitter i Club eller WTP. Er så mye sukker i vinen at det skulle faktisk ikke vært lov å kalle det rødvin.
Returen ble booket med BA182, som er siste avgang fra JFK (avgang 23.00). De holder på med oppussing på JFK Terminal 7, men uansett hvor mye de forsøker å pynte bruden så tror jeg ikke det blir noe finere. Som nevnt over er det lavt under taket, dunkel belysning og en lukt man finner på gamlehjem. Uansett. Loungen til BA ser slik ut: (brukes også av LOT, Iberia, Icelandair og Cathay) Om en har bestilt Club World eller First så er det også mulighet for en såkalt Pre-flight dining. Tanken er at man spiser i loungen og legger seg rett ut når man er på flyet. Dette er ikke tilgjengelig for de som bruker loungen på status eller for andre selskap. Av erfaring så synes jeg ikke maten er noe bra, så vil uansett anbefale å spise i byn. Vi hadde dyttet i oss mat på Burger & Lobster så overlevde fint uten denne luksusen! En ser også en bar (som stort sett er ubemannet) borti der. Kaffi og litt drikke Litt mer av sitteområdet Maskinen denne gangen var av det eldre slaget, og følgelig med gammel config og gamle seter. God plass og litt mer givende bok enn på turen ut Vann før avgang (drikker aldri alkohol på nattflighter) Sluknet rett etter avgang og våknet da det var en time igjen. Om man flyr WTP med gammel config anbefaler jeg virkelig å ha med en tab eller iPad for disse skjermene er ikke mye å skryte av! Vi fikk noe frokost, men husker i farten ikke hva den bestod av. Var litt i ørska så tok ikke bilde. Fint over Irland: Standard i London... Oppsummert vil jeg si at WTP er helt ok, og BA har som regel relativt gode priser til utvalgte byer (JFK, BOS, IAD og LAX) som standard godt under 7000,-. Sitter igjen med 200TP og rundt 14000 avios (husker ikke nøyaktig i farten), noe som gjør at en bare mangler 10.000 avios til en oppgradering en vei fra WTP til Club.
Takk for reisebrev. Betyr det at en t/r JFK fra OSL vil kunne gi deg et oppgradert legg neste tur? Isåfall er jo det ganske attraktivt.
Var litt rask på avtrekkeren der dessverre. Oppgradering fra WTP til CW er 24.000 avios på LHR-JFK på off-peak og 20.000 på peak. 20.000 avios mellom CW og F. Så er ikke sååå langt unna OSL-LHR ser jeg ikke som noe vits å oppgradere om man har status, og ringer man inn for å oppgradere LHR-JFK er det nesten mer en regel enn unntaket at man får opptjening i ny klasse..
Vurderer man BA i øko så bør man for sikkerhetsskyld sjekke prisen på WTP. Har sett det tidligere også og turen hjem fra JFK i påsken var billigere i WTP enn i vanlig øko. Ble bestilt 10 dager i forveien, så mulig ikke noe man vil se lang tid i forveien.
Har opplevd det selv for noen år siden til YYZ. WTP billigere t/r enn WT. I dette tilfellet var det ikke slik, men differansen ikke noe mer avskrekkende enn at jeg synes det hadde en verdi
Takk for reisebrevet For å spora av litt må eg seie meg ueinig i at 'Den tolvte mann' var dårleg (dersom eg kjente att riktig film), men smaken er jo som akterspegelen.
Med Gull status på BA tjener man ca 16.000 Avios t/r OSL-JFK via LHR. Oppgradering fra Premium Economy til Business off peak er 48.000 Avios t/r. Så da koster oppgradering til business egentlig 32.000 Avios + 200 kr i ekstra avgifter. En billett i Premium koster rundt 5500 kroner og da er dette en veldig god deal. I tillegg flyr vel BA 6-7 fly hver kveld fra JFK til LHR så det er rimelig greit å finne ledige bonus seter i C
Premissene for filmen er at han trodde han var forfulgt, men ingenting som tyder på at han faktisk ble forfulgt. Jeg sliter virkelig med "nesten" historisk korrekte filmer, så er bare derfor Og litt for mye teaterhøyskolen på han derre "fingern", men for all del. Lettbeint underholdning. Men det er nå en annen diskusjon Hehe nå har jeg "bare" sølv hos BA. Jeg sparer poengene til turer i Asia og Cathay Pacific. Ellers har du rett, men det virker som om de faktisk har kuttet F-seter på JFK. Tidligere var det garantert å finne F-seter på JFK-ruten nesten hver dag, men fra høsten av finner jeg ingenting!