Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
En av høstens trøndelagsturer innebar tur på høstvåte Fosen-veier i dårlig vær, noe som setter bilen på prøve og gir et klart inntrykk av sterke og svake sider. Bookingprosessen på hertz.no er enkel og lettfattelig, og jeg booket gruppe C («VW Golf eller tilsvarende») til ca. 3200 kr for 4 dager. Hertz på Værnes valgte imidlertid å oppgradere meg som har FiveStar-status til en Mercedes A180 (gruppe D). Det skulle vise seg å være et hyggelig bekjentskap.
På Trondheim Lufthavn Værnes har alle leieselskapene blitt flyttet ut til parkeringshuset, noe som ikke er helt ulogisk selv om man ikke kan gå tørrskodd bort dit. Medlemskapet i Hertz No. 1 Gold Club gjør at utleveringsprosessen er så ubyråkratisk som det er mulig å få det. Vis frem førerkortet, og dermed får man nøkkelen i hånda. Hertz’ parkering på Værnes er radene nærmest utleieskranken, og egner seg sånn sett til de late og de med veldig dårlig tid.
Da jeg satt meg inn i Mercedesen jeg fikk tildelt kjente jeg umiddelbart at Mercedes har tatt lærdom av tidligere års kritikk av setene. Disse er enkle å stille inn riktig og gir god støtte både til lår og rygg. Jeg er normalt litt skeptisk til ikke justerbare nakkeputer, men i A-klasse fungerer de glimrende. Det som imidlertid skuffer litt er at bilen er heller spartansk utstyrt. Her er det plastratt, manuell klima og halogenlys for å nevne noe, slik at premiumfølelsen ikke var overveldende.
Høststormene herjer i Trøndelag, og etter å nesten ha gått over ende da jeg stod utenfor bilen i det fergen mellom Flakk og Rørvik skulle legge til (avgangene etter den jeg var på ble kansellert pga været), så ligger alt til rette for at Mercedesen skal få prøvd seg skikkelig. Og Fosen-veiene skuffer som vanlig ikke. Riksvei 715 og 710 byr på sidelengs regnvær langs mørke, svingete veier uten gatelys og lite trafikk.
Og Mercedes A180 skuffer ikke. Selv med standard hjul i 16″ så er styrefølelsen strålende og presis, grepet sideveis imponerer og bremsene har godt bitt. Girkassa er presis og lettsjaltet, og utvekslingen passer fint for norske landeveier. Kjøregleden i A180 likner faktisk endel på den man finner i Alfa Romeo Giulietta, som undertegnede har en god del erfaring med, og det er et stort kompliment. Motoren føles litt veik under 2000 o/min, men kommer med fint skyv fra ca. 2500 og oppover, og er ellers behagelig både i lydbilde og kraftufoldelse.
Alt er imidlertid ikke like imponerende ved A180, og en av ulempene med denne bilen er å finne i bagasjeavdelingen. Bagasjerommet er lite, og vesentlig mindre enn man bør kunne forvente av en bil av denne typen. Da understellet på barnevogna til jr. skulle baki, måtte bakseteryggen ned – det bør være unødvedig, Mercedes. Plassen innvendig imponerer forøvrig ikke den heller, og det samme gjelder infotainment-skjermen som ser ettermontert ut.
NB! Den observante leser vil muligens se at bildene ikke er av den aktuelle bilen, men av en identisk type bil fra et tidligere leieforhold.
Guide til Hertz Gold Plus Rewards finnes her.
Legg igjen en kommentar