Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vi har tidligere skrevet om utfordringene med å få solgt «ten-åringene» fra Airbus A380 flåten. Malaysia Airlines var fast bestemt på å selge sine super-jumboer. Nå har selskapet ombestemt seg, og vil overføre sine seks Airbus A380-fly til et datterselskap som skal fokusere på pilegrimsreiser.
Konsernsjef Petter Bellew fortalte til FlightGlobal at datterselskapet ha en egen AOC og etablerer eget salgskontor. Det forventes at det innen desember 2016 er oppstart i selskapet og at første flyvning finner sted i tredje kvartal 2018.
I begynnelsen vil det nyetablerte selskapet i hovedsak satse på sesong transport til Hajj og Umrah pilegrimsreiser.
Bygges om
Bellew legger til at flyet vil bli bygget om, og konfigureres med 700 seter i økonomiklasse. Dette er en økning på over 200 seter fra den eksisterende konfigurasjonen på 496. Oppdraget med å bygge om flyene, er gitt til Airbus om skal gjennomføres på «en rimelig måte».
Malaysia Airlines er trygg på at det nyetablerte datterselskapet har gode utsikter, og er allerede blitt kontaktet av tredjeparts investorer som er interessert i prospektet.
«De fleste av våre widebody fly, inkludert A380 og Boeing 747 trenger C og D-sjekker (grundig vedlikehold) i løpet av 2018.»
«Det nye selskapet vil være i stand til å gi den sårt tiltrengte kapasitet i løpet av denne perioden «.
Petter Bellew, CEO & President, Malaysia Airlines
MAS har funnet det det utfordrende å finne et annenhåndsmarked for sine A380. Det gikk i lengre perioder rykter om at selskapet skulle selge superjumboene til et kinesisk flyselskap, men disse forhandlingene strandet.
Du kan lese vår test av Malaysia Airlines her.
Kilde: FlightGlobal.com
Legg igjen en kommentar