Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Av og til må vel de fleste av oss bite i det sure eplet og fly økonomiklasse, selv på en langdistanseflyvning. Er du så heldig å skulle fly Airbus A380 kan du likevel løfte opplevelsen ved å sikre deg sete på øvre dekk.
Normalt forbinder vi øvre dekk på store passasjerfly som Boeing 747 og Airbus A380 med premiumkabiner som First og Business Class, og noen ganger også Premium Economy. Mange av selskapene som har Airbus A380 i flåten sin har imidlertid også økonomiklasse på øvre dekk. Disse kabinene er gjerne mindre og mer intime enn på nedre dekk. Ofte er det ikke mer enn fem til ti seterekker og gjerne med 2-4-2 oppsett, mot 3-4-3 på hoveddekket.
Det er stor forskjell mellom selskapene på hvor lett det er å sikre seg sete på øvre dekk. Denne artikkelen tar utgangspunkt i at du ikke har status i selskapet du skal fly med og du reiser på en av de billigste billettypene.
Vi tar for oss selskapene som tilbyr økonomiklasse på øvre dekk, samt hvor i kabinen setene finnes og hvordan den er innredet. Der det har vært mulig har vi tatt med omtrentlige priser på hva det koster å reservere disse setene. Merk at barn ofte får setene til halv pris. Reiser du med spedbarn er det noen ganger mulig å få seter til hele familien gratis.
Disse flyselskapene har økonomiklasse på øvre dekk
Air France
Air France har en liten økonomikabin bakerst på øvre dekk i sine i Airbus A380-fly. Se etter seterekker med numrene 88 til 94. Setene er konfigurert 2-4-2 på tvers av kabinen.
Hvis du vil ha setene A, B, K og L vil dette koste deg 299,- kroner på en flygning fra Paris til Los Angeles. For midtsetene D, E, F og G slipper du unna med 150,- kroner, mens sete ved nødutgang på rad 91 koster 522,- kroner.
Asiana
Star Alliance-selskapet Asian fly Airbus A380 blant annet på ruten mellom Seoul og Frankfurt. Bakerst på øvre dekker har selskapet 13 rader med økonomiseter i 2-4-2-konfigurasjon.
Det er gratis å velge disse setene.
British Airways
Her finner du økonomiklasse bakerst på selskapets A380-fly. Øvre dekk har totalt 13 rader med økonomiklasse og en liten kabin med kun fire rader helt bakerst. Også hos British Airways er setene satt opp i en 2-4-2-konfigurasjon.
Mellom London og Singapore koster midtseter 198,- kroner, mens du må ut med hele 455,- kroner for en plass i to-seteren. Sete ved nødutgang koster 532,- kroner.
China Southern
China Southern, som er en del av SkyTeam-alliansen, bruker Airbus A380 blant annet på ruter mellom Guangzhou og Los Angeles, og til Sydney. Business Class fyller nesten hele det øvre dekket, men de de bakerste radene er økonomiklasse. På ruten mellom Guangzhou og Los Angeles kan setene kjøpes for 96,- kroner.
Emirates
Emirates har ulik innredning på sine Airbus A380-fly, men high density-utgaven som blant annet brukes mellom København og Dubai har økonomiklasse på øvre dekk. Økonomiklassekabinen ligger helt foran i flyet og er nummerert fra 24 til 39. Også her er setekonfigurasjonen 2-4-2. Ofte er radene 34 – 39, som ligger bak galley, blokkert slik at det blir en buffer mellom økonomiklasse og business class som ligger bakerst i flyet.
Vil du sitte på setene A, B, J og K koster det 511,- per voksen fra København til Dubai. Setene i midten av kabinen koster 350 kroner. Såkalte bulk head-seter helt foran i kabinen kan reserveres gratis hvis du reiser med spedbarn. Var obs på at det ikke er vindu på rad 24.
Lufthansa
Også Lufthansa er en liten økonomikabin bakerst i selskapets dobbeltdekkere. Setene er nummerert 95 til 99. Også Lufthansa har 2-4-2-konfigurasjon, med unntak av bakerste rad som er 2-3-2.
Alle setene er priset til 415,- kroner per voksen på rutene fra Frankfurt til for eksempel San Francisco eller Bangkok. Nødutgangsplassene på rad 95 koster imidlertid kun 300,- kroner.
Malaysian Airlines
Også Malaysian Airlines har økonomiklassekabinen plassert bakerst på øvre dekk på sine Airbus A380-maskiner.
Disse setene koster alle 522,- kroner per voksen på ruten mellom London og Kuala Lumpur.
Singapore Airlines
Singapore Airlines har tre forskjellige innredninger på sine Airbus A380-maskiner. De eldste flyene har rader med økonomiklasse bakerst på øvre dekk.
Alle setene er priser til 64,- kroner per voksen på ruten mellom Singapore og Melbourne. Sete ved nødutgang på rad 71, 80 og 81 koster 384,- kroner per voksen. Her er det verdt å merke seg radene mangler vindu.
Thai Airways
Også Thai Airways har en liten økonomiklassekabin bakerst i sine Airbus A380-fly. Setene finnes på rad 75 til 84 i en 2-4-2-konfiguirasjon.
Reiser du på de billigste billettypene kan setene først velges ved innsjekk. Reiser du på litt dyrere billetter kan setene velges gratis.
Qantas
Hos det australske flyselskapet Qantas finnes fem rader med økonomiklasse i 2-4-2-konfigurasjon bakerst på øvre dekk. På strekningen mellom London og Syndey (med teknisk stopp i Singapore) koster setene 719,- kroner per person.
Qatar Airways
Her finner du økonomiklasse bakerst på øvre dekk fordelt på åtte rader med en adskilt minikabin helt bakerst. Som hos de fleste andre flyselskaper er setekonfigurasjon 2-4-2. Det er tilsynelatende ikke mulig å forhåndsbestille disse setene.
Oppsummering
Økonomiklasse på øvre dekk i Airbus A380 er ofte mer intim og rolig, og mer romslig enn hovedkabinen. I noen tilfeller får du også gå om bord direkte etter First og Business Class-passasjerer. Sitter du ved vinduet får du også mer oppbevaringsplass til disposisjon.
Jeg synes absolutt at disse setene er verdt å betale litt ekstra for hvis du likevel må reise på økonomiklasse, men ønsker litt ekstra komfort.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert av Carl Erik Larsen for InsideFlyer.dk.
Legg igjen en kommentar