Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Her på Bonusfeber kunne vi sist søndag avsløre at SAS i sommerens ombordmeny ville innføre en begrensning på tre enheter drikke inkludert for passasjerer i SAS Plus. Senere fortalte SAS at det til tross den klare formuleringen i ombordmenyen ikke var snakk om en regel, men bare retningslinjer for kabinpersonalet.
Begrensningen på maksimalt tre enheter drikke på SAS Plus fikk mildt sagt bølgene til å gå høyt blant selskapets kunder. Og selv ikke SAS sitt forsøk på forklare saken dagen etter hjalp mye.
Forvirringen var mildest talt total. Var det en begrensning eller var det ikke? I ombordmenyen sto det klart og tydelig at det var en begrensning på tre enheter drikke per person. Og hvorfor ville man fortelle sine best betalende kunder om en begrensning hvis det ikke var noen?
SAS sine PR-folk sa at det ikke skulle være noen begrensning, men at det som stod skrevet i ombordmenyen utelukkende var en retningslinje som kabinpersonalet kunne henvise til hvis de følte behov for det. Altså helt opp til kabinpersonalet å bedømme, akkurat som det alltid har vært, og akkurat som de alltid har kunnet henvise til i «Conditions of carriage», hvor det tydelig står at man skal følge deres henvisninger, blandt annet i forbindelse med inntak av alkohol. Men ombordmenyen talte nå allikevel sitt eget tydelige språk.
SAS snur
Bonusfeber har nettopp fått bekreftet fra SAS sin danske pressesjef, Trine Kromann-Mikkelsen, at ombordmenyen nå blir endret, så den omtalte fotnoten vil ikke lenger være å finne på menyen.
Hun sier til Bonusfeber:
“Retningslinjene, formulert på den måten, trykket bak på ombordmenyen, var egentlig overflødig og mer forvirrende for kunden enn hva intensjonen var. Kundene i SAS Plus kan bestille det de ønsker, og skulle det vise sig at vi blir utsolgt eller at crew vurderer at alkoholinntaket går for langt, så håndterer de det ombord. Slik har det alltid vært, og slik fortsetter det også uten påtrykt tekst”
SAS har altså lyttet til kundene og innrømmer nå at det var både forvirrende og unødvendig å skrive denne begrensningen inn i ombordmenyen.
Kunne vært unngått
I virkeligheten er hele denne saken en liten og forholdsvis ubetydelig nyhet, som vokste seg stor da SAS kastet bensin på bålet og fortalte mediene om problemer med berusede passasjerer. Dette er naturligvis en overskrift som “selger aviser” og får historien til å spre seg.
Heldigvis har SAS nå lyttet til kundene og innsett at begrensningen/retningslinjen var en feil. De har innsett at de saktens kan stole på at kabinpersonalet gjør deres jobb (som de alltid har gjort) og er i stand til å vurdere om en passasjerer har fått litt for mye å drikke. Det fungerer fint hos alle andre flyselskaper og har hittil fungert fint hos SAS.
If it ain’t broke – don’t fix it
Opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen, Bonusfeber.dk
Wiolenze sier
Mellom OSL-CPH-STO er det tatt vekk servering av musserende vin og drinker(gin/vodka/Cognac++) i PLUS
Erling sier
Det rett som du sier. Dette er fordi SAS har samme servicekonsept mellom de nordiske landene nå som de har innenriks.
Du må fly ut i Europa for å nyte musserende samt brennevin ombord.
Wiolenze sier
Men det er vel en ganske nylig endring?