Test: British Airways Club Europe

British Airways

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vår nye skribent Ole, har tatt turen med British Airways i deres Business Class, eller Club Europe som selskapet kaller denne klassen. Her er Oles første rapport på InsideFlyer:

British Airways er ett av selskapene som har holdt fast på konseptet med ledig midtsete i Business Class innad i Europa. Hvordan fungerer deres konsept på en tur fra Bergen til London med retur? Vi har testet ut konseptet med henholdsvis middag på utreise og den berømte (beryktede) Afternoon Tea på returen.

Billetten ble booket i oktober 2015 som en bonusreise. Reiseruten ble Bergen – London – Bergen med avgangene BA 759 en torsdag som utreise og hjemreise med BA 760 en søndag. Selve reisen ble foretatt i februar 2016, i tilfelle noen stusser på kommentarer vedrørende de-icing på Flesland.

Avreisedagen trapper reisefølget og undertegne opp på Flesland i underkant av to timer før oppsatt avgangstid kl 19:00. BA har en egen skranke for reisende i Club Europe/Club World, og det er ingen foran oss i skranken. En hyggelig kar i skranken oppfordrer meg til å skrive inn til BA angående manglende Fast Track. Som EBD er det lenge siden jeg ikke kunne benytte Fast Track på Flesland, men tenker at dette går greit. Kolliene våre blir skikkelig merket med prioritetslapper. Deretter finner vi veien opp rulletrappen til sikkerhetskontrollen, og her er det selvfølgelig fullstendig kaos midt i ettermiddagsrushet. Det tar gode 25 minutter før vi kommer oss gjennom. Dette er for dårlig, BA. Her bør dere gjøre noe mer for å skaffe en premium opplevelse.

Vi finner oss en ledig plass i utenriksavdelingen, fikser øl og peanøtter samtidig som BA melder om forsinkelse på 20 minutter. Greit nok da det snør på Flesland denne torsdagen og det meste av avganger er forsinket. Dagens avgang opereres av G–EUPY, en av BA sine Airbus 319-maskiner. Flyet er utstyrt med de nye setene. Vi sitter på setene 1A og 1C for overfarten til London.

Omtrentlig på rutetid slipper vi om bord i maskinen fra gate 22 A, og damene i gaten er veldig flinke til å overholde prioritert ombordstigning. Pluss i boken til BA! På denne avgangen er det avsatt 3 rader til Club Europe, men belegget her er ikke det store som dere ser av bildet.

IMG_5942

Reisefølget får sete 1A mens jeg dumper ned i sete 1C. En meget hyggelig kvinnelig purser setter stemningen før vi pusher ut fra gate. Beinplassen er mer enn godkjent.

IMG_5929

For dere som skal fly med BA er det bare å velge rad 1 dersom man er interessert i beinplass. Et tips her; omtrentlig 48 timer før innsjekking åpner over nettet er det mulig å smyge seg til rad 1 (frigjøres da på setekartet). Ved booking er det kun gullmedlemmer eller høyere som har anledning til å velge rad 1. Vi kommer oss opp i luften ca 35 minutter etter rutetid etter en runde med de–icing, mens karene fremme i styrhuset lover at vi ankommer Heathrow på rutetid denne kvelden grunnet kraftig medvind. Det er ingen tvil om hvilket selskap vi flyr med i dag.

IMG_5928

For de som er nysgjerrige ser 1 DEF slik ut på disse maskinene.

IMG_5935

Purseren er kjapp på labben med å sette i gang serveringen. Først er det full drikkeservering og vi går selvsagt for den sprudlende varianten. Her har BA gjort endringer siden sist tur jeg hadde med de i oktober og byttet merke. Ikke at det har så mye å si, bobler og nøtter er en ypperlig kombinasjon i luften.

IMG_5943

Deretter kommer hun rundt og forklarer hvilke hovedretter vi kan velge mellom på dagens flygning. Det ene alternativet var noe fisk, mens kylling er det andre alternativet. Både reisefølget og jeg tar kyllingen, som viser seg å være et godt valg. Som vanlig hos BA ser det ikke så lekkert ut, men smakene er bra.

IMG_5947

IMG_5949

IMG_5950

Fru Purser får selvsagt med seg at vi er tørste og kommer ut med mer bobler fra galley. Virkelig god service på denne flyvningen, og med 6 pax på 3 rader i Club Europe blir det hyggelig.

IMG_5951

Øyeblikket fra turen kommer likevel før landing i London. Reisefølget og jeg har problemer med å fullføre boblene før landing, men Fru Purser er løsningsorientert til de grader. Hun henter frem plastglass slik at vi kan drikke bobler under landing. Stjerneservice i min bok og definitivt en god måte å innlede helgen på. G–EUPY triller inn på Terminal 5 et par minutter etter oppsatt rutetid og bagasjen ligger på båndet når vi kommer oss ned i kjelleren. BA leverte virkelig varene på denne turen.

 

Etter en kjekk helg i London er det tid for returen med BA 760 med avgang kl 15:15 lokal britisk tid. Som beskrevet tidligere kjørte jeg samme trikset for å kapre rad 1, og ender opp med 1 D og 1 F på hjemreisen. På Heathrow Express sliter de med ringvirkningene fra et strømbrudd samme morgen, og med avganger hver halvtime i stedet for hvert kvarter tar det sin tid før vi kommer oss utover til Heathrow. Innsjekk går imidlertid som en røyk der en hyggelig britisk dame fikser alt av prioritetstagger som er tilgjengelig. Hun viser samtidig veien til Fast Track og her er det bortimot ingen kø.

Ved sist anledning jeg var på Heathrow var det lovlig trangt i Galleries North. Derfor tar vi turen til Galleries South og business-delen her. Reisefølget er godt fornøyd med utvalget og det blir mat fra buffeten.

IMG_5991

IMG_5992

Merk at de tomme glassene som står bak i bildet ikke er våre. Rengjøringen kunne med fordel vært bedre etter min smak. Belegget i loungen er lovlig høyt da en del flyvninger vestover er forsinket betraktelig. Rett over oss i sittegruppen er det et amerikansk par som sover oppi sofaene og ligger med barbeinte bein oppi sofaene. Hvor er folkeskikken?

IMG_5993

Dagens BA 760 står oppført med G–EUOA som tidligere på dagen har vært en tur frem og tilbake til Zagreb. Dessverre virker det som at flyvningene til Flesland ikke har den høyeste prioriteten og vi må ut til 5 B for ombordstigning gjennom gate B 42. På en annen side er jeg fornøyd da det er en rekke andre storfugler som står parkert på rekke og rad, hovedsakelig klar for turer vestover.

IMG_5996

Bakkemannskapet er trege med å starte ombordstigning, så det lukter at vi blir sene ut ifra Heathrow. Etter hvert slipper vi om bord med den sedvanlige prioritert ombordstigning. På dagens flyvning er det 5 rader Club Europe. Alle seter i maskinen blir besatt og dermed 100 % belegg på denne turen. Kapteinen lover en flytid på 1 time og 45 minutter til Flesland, og vi pusher ut 10 minutter etter oppsatt rutetid.

Her er det mange flotte fugler å se.

IMG_6005

På veien ut mot rullebanen treffer vi på en skikkelig kuriositet som skal sette kursen for en 10,5 timers tur til Los Angeles. Dette er en kul variant fra Air New Zealand.

IMG_6008

Til slutt blir det vår tur etter en ganske drøy kø for take-off fra Heathrow, noe som slett ikke er uvanlig. Besetningen er ikke like frisk som på utreisen, men kommer raskt i gang med serveringen. Dette blir første gang for meg med den mye omtalte og berømte Afternoon Tea. Sånn ser denne ut.

IMG_6016

Sandwichene smaker godt, mens denne kaken til venstre i bildet er på grensen til uspiselig. Scones slår selvsagt aldri feil med syltetøy og krem. Her kan kanskje Fnate korrigere meg, men jeg mener at jeg leste at syltetøyet skal være under og kremen på toppen? Jeg tar gjerne imot korrigering til fremtidige turer her.

IMG_6022

Resten av turen forløper stille og rolig, og ingenting er bedre enn å nyte utsikten når man nærmer seg Flesland. Siden vi kom oss sent av gårde tar vi bakken nærmere et kvarter etter oppsatt rutetid 18:20 og takser inn til gate 22 A. Kolliene våre er blant de første som dukker opp på båndet og en fin rundtur med BA er avsluttet.

 

Oversikt

Fordeler

+ Glimrende service på utreise.
+ Ledig midtsete gir garanti for god plass.
+ God mat og drikke om bord.

Ulemper

- Ingen tilgang til Fast Track på Flesland.
- Ikke den aller beste punktligheten.
- Dårlig opprydning i loungen på Heathrow.

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

BA sitt Club Europe – produkt er etter min smak blant de beste i Europa. Garantert ledig midtsete, god mat og drikke, samt god service er noe jeg setter pris på. Det er litt synd at ikke man tilbyr Fast Track på Flesland, men volumet av pax er gjerne ikke stort nok til å tilby dette. Prismessig er også Club Europe gunstig da man kan få tur/retur Bergen – London til under 2.000,- kroner.

4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *