Turkish Airlines Business Class – Europa

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Rett og slett for å få testet en ny Business Class bestemte jeg meg for å bestille dette med Turkish Airlines da jeg skulle hjem til Oslo fra Istanbul! Jeg hadde tilstrekkelig med poeng, så oppgraderte meg via Eurobonus kundeservice.

Jeg ankom flyplassen i en «yellow cab» som hadde fraktet meg den halvtimen det tok fra hotellet hvor jeg hadde bodd. Da taxisjåføren spurte, og fikk et bekreftende ja på at jeg reiste i Business Class, kjørte han litt lengre bort på terminalbygningen hvor det er en egen liten inngang merket «Business Class». Det så ut til at inngangen var reservert for Turkish Airlines passasjerer som reiste i Business, samt de som har Miles&Smiles med høyere status (elite eller elite plus). Med andre ord tviler jeg litt på at Star Alliance Gold gir adgang her. Jeg så i allefall ikke noe skilt som antydet det.

Allerede i inngangen var det en sikkerhetskontroll, men det var relativt lite kø og det gikk dermed raskt å komme seg inn til innsjekkingsområdet. Når man kom inn denne inngangen ligger da også skrankene for businessklasse like ved. Litt kø, men det gikk raskt og greit å få boardingpass.

20140130-115933.jpg

Jeg hadde noen timer med venting foran meg, så jeg valgte å besøke loungen til Turkish Airlines. Det er også her en egen (litt bortgjemt) inngang som gjør at man (om man oppfyller samme kriterier som tidligere nevnt) kan gå direkte gjennom en sikkerhetskontroll og inn i loungen, uten å måtte innom terminalbygget først. Praktisk. I den «vanlige» sikkerhetskontrollen er det også egen sluse for reisende i businessklasse.

Turkish Airlines’ lounge i Istanbul er meget bra. Den er stor og moderne i utformingen, har relativt mange (gode) sitteplasser og et godt utvalg av forskjellig mat og drikke. Jeg fikk spist meg god og mett på litt pasta og kylling. Det er dog ikke alt for mye alkoholholdig å velge mellom for de kresne ganer, men et basistilbud av øl, vin og brennevin var tilgjengelig. Loungen tilbyr (selvsagt) gratis internett, oppbevaringsbokser for bagasje, biljardbord og lett massasje for å nevne noe. Veldig interessant er at det også er dusjrom og suiter. Suitene er dog kun tilgjengelig for de som har en transit på mellom 4 og 7 timer. Det trakk opplevelsen litt ned at loungen var tilnærmet full under mitt besøk, men dette er uansett en lounge som ligger milevis foran de fleste Star Alliance Gold lounger jeg har besøkt! Her har både SAS og andre mye å lære! (NB! Loungen er utvidet siden denne reisen ble gjennomført. Les mer i denne artikkelen).

Da det nærmet seg boarding gikk jeg til gate. Noen prioritert boarding var det kun en svak antydning til via høytaleranlegget, men her var det fullt kaos så fort utgangen åpnet. Ikke noe stort problem, men det overrasker meg at nærmest ingen flyselskaper tilbyr dette på en fungerende måte, samtidig som de fleste av de aktivt reklamerer for det. Boarding gikk likevel raskt og uten store problemer og jeg fant setet mitt som var 2A på denne flygningen. Noe forsinket kom vi oss i luften og satte retningen nordover.

IMG_1665 IMG_1667

Turkish tilbyr en kabin som blir adskilt fra økonomiklasse med gardin. Dette gjør også at toalettet foran kun skal brukes av businessklasse og man slipper folk i kø som står over deg om du skulle sitte i f.eks 1C. I tillegg gjør det at man har en absolutt akseptabel plass i hyllene til håndbagasjen.

Det var TC-JFN som skulle fly oss til Oslo denne dagen, og maskinen er ikke blant de nyeste (levert 1999). Jeg hadde hatt en mye nyere maskin på tur til Istanbul noen dager før, så jeg innrømmer at jeg var litt skuffet. Setefordelingen var 2+2 i businessklasse, med blokkert midtsete, så altså ikke så gode og breie stoler man har på «skikkelig» 2+2. Midtsetet hadde dog et lite bord plassert mellom stolene, så man fikk god plass til å sette fra seg ting og tang, samt «velkomstdrinken» som ble servert ganske raskt etter boarding. I tillegg var bordet på midtsetet delt i to, slik at man fikk litt ekstra plass der ved behov. Fotplassen var god og absolutt godkjent!

IMG_1669 IMG_1671

I setet lå det også hodetelefoner som skrøyt på seg å være noise cancelling. Disse kunne du bruke på flyets underholdningssystem som bestod av skjermer (av laber kvalitet) i taket som viste amerikansk sitcom. Bortskjemt som jeg er med mine Bose QC15/20 var verken hodetelefonene eller underholdningssystemet forøvrig noe å skryte av.

Mat og servering
Raskt etter at vi hadde kommet oss i luften kom flyvertinnen rundt med varme kluter. Disse var av den skikkelige sorten av bomull og luktet lett av sitron. Jeg liker at dette gjøres litt skikkelig, ikke at man får kastet en kald våtserviett i fanget. Like etter ble menyen utdelt og man kunne velge mellom 3 hovedretter, hhv. «Grilled Sea Bass Fillet», «Spiced Chicken Brochete» og «Home made Cheese Tortellini». I tillegg ble hver rett servert med litt appetizers, litt salat, brød, ost og sjokolademousse til dessert.

IMG_1672 IMG_1673

Før servering ble bordet dekket med hvit papirduk og man fikk en miniappetizer i form av den tyrkiske spesialiteten Lokum (Turkish Delight), før forrett med drikke ble servert. Denne bestod av litt kylling, laks etc. Som drikke valgte jeg fransk rødvin (Calvet Varietals). Forretten og salaten var velsmakende og rødvinen, litt overraskende, likeså.

Jeg gikk for Home made Cheese Tortellini som hovedrett og denne smakte meget godt! Etterfulgt av rødvin og ost og en himmelsk sjokolademousse må måltidet kunne beskrives som en virkelig «høydare» og noe av det bedre jeg har spist på businessklasse short-haul! En annerkjennede nikking hos sidemannen vitnet om at fisken han hadde valgt også smakte bra. Måltidet ruller en sterk femmer på terningen.

Etter middag var det tid for kaffe/te med noe «attåt». Jeg tok en svart kaffe og fikk med litt snacks i form av nøtter og tørket aprikos, samt et velfylt glass Curvousier VSOP Cognac. Så absolutt godkjent!

IMG_1674

Service fra crewet var god under hele turen. På min tur ned til Istanbul på økonomiklasse noen dager i forveien så jeg ikke et eneste smil (ikke et forsøk engang) og inntrykket mitt er vel fortsatt at crew hos Turkish ikke er de som smiler mest, men turen tilbake var betydelig bedre enn nedover. Om det kun skyldes billettklasse eller om jeg var uheldig med første crew er vanskelig å vite, men jeg tror og håper det er alternativ to som er det riktige. Etter at hovedrett med dessert var ferdig kom ikke crewet for å tilby evt. mer drikke, men jeg er sikker på at et trykk på serveringsknappen hadde fikset det kjapt om man ønsket. Selv var jeg stappmett og forsynt.

I solnedgang over Østersjøen og med påfølgende landing på Oslo Lufthavn litt før rute, måtte jeg konstatere at en meget bra inter-europeisk reise i businessklasse var over!

IMG_1678

Konklusjon
Turkish Airlines leverte en meget god opplevelse på denne flygningen fra Istanbul til Oslo. Gammelt fly og «hardt produkt» trekker litt ned, men mat og service trakk opplevelsen betydelig i positiv retning. Om crew og mat er like godt og man får en nyere maskin med nye seter bør forholdene ligge godt til rette for å være en strålende opplevelse på short-haul Business. Jeg tror likevel etter 4-5 flighter at crew hos Turkish kan være litt «hit or miss». På min siste flygning var det absolutt hit!

8av10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *