Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det amerikanske flyselskapet United Airlines kunngjorde i går at de har valgt Airbus A321XLR som erstatter for sin aldrende Boeing 757-flåte. Det første flyet skal etter planen leveres i 2024.
Selv om det er 15 år siden den siste Boeing 757-maskinen rullet ut fra fabrikken, er modellen fortsatt en viktig del av flåten for mange flyselskaper. Flytypen brukes gjerne på mellomlange ruter, hvor passasjergrunnlaget ikke forsvarer bruk av større bredbuksfly. Disse flyene begynner imidlertid å dra på årene og flere selskaper har allerede erstattet 757 med mer moderne flytyper. Nå har altså United Airlines bestemt seg for å erstatte 50 av sine Boeing 757 med Airbus A321XLR.
United Airlines har i dag over 70 Boeing 757-maskiner i flåten, som må byttes ut i løpet av de nærmeste årene. Noen av disse flyene kan fint erstattes av 737 MAX 9 og MAX 10, som flyselskapet allerede har 100 av i bestilling.
United Airlines bruker imidlertid også Boeing 757 på smalere transatlantiske ruter, og her kommer 737 MAX til kort med sin begrensede rekkevidde. Airbus A321XLR er designet for denne typen ruter og Boeing har foreløpig ingenting som kan konkurrere med A321XLR på dette området.
Levering fra 2024
Airbus A321XLR er en variant av A321neo med høyere drivstoffkapasitet og lenger rekkevidde. Flytypen ble lansert i sommer under Paris Air Show og Airbus forventer å starte levering av flytypen i løpet av 2023. Dersom alt går etter planen, vil United Airlines ta levering av sin første A321XLR i 2024.
– Det nye Airbus A321XLR-flyet er en ideell erstatte for eldre og mindre effektive flyene som nå brukes mellom noen av de viktigste byene i vårt interkontinentale nettverk, sier Uniteds konserndirektør Andrew Nocella. – I tillegg til å styrke vår evne til å fly mer effektivt, åpner A321XLRs rekkevidde for nye destinasjoner og muligheter for å utvikle rutenettet vårt.
Forsidefoto: Airbus
Legg igjen en kommentar