Tier points run til USA, del 3: OSL-LHR i British Airways Business Class (Club Europe)

British Airways Airbus A320

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

British Airways har gjort flere rundt med kutt og innsparinger i sitt økonomiklasseprodukt de siste årene. Som for de fleste andre store flyselskap har det blitt mindre beinplass, og mat og drikke må man betale for.

Jeg har flydd British Airways økonomiklasse mange ganger de siste årene og opplever servicen på nivå med det man får i for eksempel SAS Go. Jeg var derfor spent på å endelig få prøve British Airways business class-produkt i Europa. Turen fra Oslo til London – Heathrow var satt opp med Airbus A320 som hadde sin første tur i 2003. Jeg fikk til og med lov til å velge sete 1F, som vanligvis er forbeholdt passasjerer med OW Emerald-status fram til 48 timer før avgang.

Setet

British Airways holder alltid midtsetet ledig i sin europeiske business class, på samme måte som Lufthansa og flere andre selskaper. Dette gir både mer albuerom og ekstra bordplass mellom setene, og utgjør en stor forskjell mot f.eks. SAS Plus.

Setet var svært behagelig og sammenlignbart med Lufthansas, men kanskje litt mykere om jeg ikke husker feil.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Service

Kabinbesetningen var svært vennlige og imøtekommende. Serveringen i British Airways Business Class er noe av det raskeste og mest effektive jeg har observert noen gang. Mat og drikke var servert bare kort tid etter at fest setebeltet-lampen var slukket.

Gjennom flyturen var besetningen tilgjengelig og imøtekommende og serverte gjerne mer kaffe eller annen drikke til passasjerene. Kabinen var ganske fullsatt og flyturen var over før jeg visste ordet av det.

Mat og drikke

Jeg kan vanskelig se for meg at noe annet europeisk flyselskap kommer i nærheten av hva Turkish Airlines varter opp med på sine europeiske flyruter. British Airways Business Class representerer på ingen som helst måte noe unntak på dette området.

Jeg valgte omeletten heller enn en Full English Breakfast og fikk servert en rett som var så salt at det kunne gjort dødehavet til skamme. Siden jeg hadde et par timer å slå i hjel i Concord Room nært forestående gikk jeg heller for den tørre croissanten og en kopp kaffe.

British Airways mat og drikke
Omeletten som ble servert var så salt at den kunne gjort dødehavet til skamme

Konklusjon

British Airways Business Class (Club Europe) var en veldig grei opplevelse og helt på høyde med hva Lufthansa tilbyr. Jeg kan bare håpe at måltidet jeg ble servert på denne flyvningen ikke er noen indikasjon på den generelle nivået på maten hos British Airways.

Coverfoto: Nick Morrish/British Airways
Andre foto: Bernd Moeske

Naviger i artikkelserien «Tier points run til USA»
< Del 2: Frokost i OSL Lounge Del 4: Concord Room, London Heathrow >

Oversikt

Fordeler

Ledig midtsete og godt med benplass på rad 1. Hyggelig og imøtekommende kabinbesetning. Helt grei mat.

Ulemper

Som med de fleste av intra-europeiske business class-produkter (med unntak av f.eks. Finnairs A350 og Turkish Airlines 2+2-konfigurasjon), klarer ikke British Airways Business Class å forsvare prisforskjellen mot økonomiklasse. Den ekstra bordplassen i det blokkerte midtsetet forsvinner med innfasingen av Airbus A320Neo.

Service

Kabin

Mat og drikke

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

British Airways Business Class (Club Europe) var en veldig grei opplevelse og helt på høyde med hva Lufthansa tilbyr. Jeg kan bare håpe at måltidet jeg ble servert på denne flygningen ikke er noen indikasjon på den generelle nivået på maten hos British Airways.

3.1

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *