Flyselskap: SAS, KLM, Korean Air, Air France Klasse: Biz/Go Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Seoul (ICN) Hjemreise fra: Hong Kong (HKG) Enveis, T/R, Open Jaw: Open jaw Antal poeng brukt: 165’000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1995 kr + 450 kr + 305 kr (to ganger endring) = 2750 kr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September/Oktober 2025 Booket: Desember 2024 Sist endret: Januar 2025 Flyvninger: OSL - ARN / SAS plus A320neo ARN - AMS / KLM biz A321neo AMS - HKG / KLM biz B787-9 HKG - ICN / Korean Air biz B737-max8 Kjøpt med cash: PUS-HAN / Vietnam eco B787-10 HAN-BKK / Vietnam eco A321 BKK - HKG / Emirates eco A380 Nå tilbake til bonusreise: HKG - CDG / Air France biz A350 CDG - ARN / Air France biz A220-300 ARN - OSL / SAS go A320neo Kommentar: Bestilte ARN-HKG t/r på nett sånn at vi har biz i lengste strekket. Fryktelig mye HUACA med kundeservice med variert svar og mye uærlig handling fra deres side når jeg prøver å få tilknytningsfly på HKG-ICN og OSL-ARN-OSL, jeg ringte ca 6 ganger for å få hele reisen komplett som bør ikke trengs når det er lovlig fra SAS sin side
Flyselskap: KLM, Saudi Klasse: Biz Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Bangkok (BKK) Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 93.750 + CT Skatter & avgifter (per person): 2177,- Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted: Mars 2025 Booket: Januar 2025 Flights: SVG-AMS / KLM Biz AMS-RUH / KLM Biz RUH-BKK / Saudi Biz BKK-JED / Saudi Biz JED-AMS / Saudi Biz AMS-SVG / KLM Biz Fant først biletter på AwardFares. Deretter på SAS.no om jeg splittet søket i SVG-AMS og AMS-BKK, men fikk ikke bestilt online. Litt frem å tilbake på CT-telefonen, men fikk napp på andre forsøket. Litt prøving og feiling før agent nr. 2 plutselig fant billettene. Første gang på Saudi Airlines, så Champisen ryker, men får overleve det.
Flyselskap: SAS, Kenya Airways, Finnair* Klasse: Plus, Business, økonomi Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Cape Town (CPT) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 165.000 + CT + 25.000 AA-poeng* Skatter & avgifter (per person): 1307 kr + 450 kr + 175 kr (15 EUR endring) = 1932 kr, AA-booking: 41,50 USD per pers Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April 2025 Booket: Januar 2025 Flyvninger: OSL-ARN / SAS Plus A320neo ARN-CDG / SAS Plus A320neo CDG-NBO / KQ Business B787-800 NBO-CPT / KQ Business B737-800 (teknisk stopp VFA) CPT-NBO / KQ Business B787-800 NBO-CDG / KQ Business B787-800 CDG-HEL / AY økonomi* A320 HEL-OSL / AY økonomi* E190 Kommentar: Kansellert en tur med ET på samme datoer for å heller gå for denne. Forrige var en *A-booking uten CT, så det ble betraktelig hyggeligere poengpris. Reisen er i påskeferien. Fant ikke noen fly fra CDG med det første, så brant noen poeng hos AA og tar en svippom via Helsinki på stjernemerket booking. Tilslutningene er så som så. Tidlig avgang fra Paris og ingen matchende morgenfly med SAS, så avreise blir dagen før. Dessverre med strafferunde via Stockholm, det var ikke noe ledig på direkteflyene ned, men det gir i det minste mulighet for god, fransk middag.
Flyselskap: Kenya Airways Klasse: Business Avreise fra: Paris CDG Destinasjon: Madagaskar (TNR) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 2307+176+672=3155kr per pers Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April 2025 Booket: Desember 2024, endret januar 2025 Flyvninger: CDG-NBO / KQ Business B787-800 NBO-TNR / KQ Business E190 TNR-NBO / KQ Business E190 NBO-CDG / KQ Business B787-800 Kommentar: Livet som Eurobonusnisse med utgangspunkt i Brussel har blitt vesentlig mer klønete når det gjelder å finne bonusreiser. Skyteam flyr nemlig knapt ut herfra, og det er ingen direktefly til Paris. Så reisen starter med en togtur til Paris.. Ellers er jeg fornøyd med å få en sen påskeferie på Madagaskar booket kun 4 måneder i forveien. Fikk forøvrig veldig god hjelp til å booke om fra økonomi-utreise med AF til business med KQ på diamant-telefonen. De ringte til og med opp når de oppdaget at avgiftene ble annerledes enn forespeilet på telefon. Godt fornøyd!
[/s] Kabinklasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165 000 Skatter og avgifter per person: 2 378 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Booket: Jan 25 Flyvninger: OSL - CDG | SK X | A320 neo CDG - HND | AF O | 777-300ER NRT - AMS | KL O | 777-200ER AMS - OSL | KL O | 737-800 Lysten på å reise til NY ble ikke større etter at det oransje barnet ble president, så gleden var stor når muligheten for en langhelg i Tokyo dukka opp. Kontrastene når det kommer til ordning og reda kunne vel ikke vært større enn mellom nettopp de to nasjonene. Det ble mye HUACA for å få denne i boks, men til slutt ser det ut til at det lykkes. De klarte ikke å finne O fra Oslo til Paris selv om det var flust tilgjengelig ved søk på SAS sine nettsider. Så jeg nøyde meg med X, og tenkte at det tross alt ikke spilte så stor rolle. Men vi må overnatte en natt i Paris, og da betyr kanskje X'en at vi ikke får tilgang til lounge på Gardermoen? Ikke at loungen er så mye å trakte etter, men planen var å ta litt av arbeidsdagen der. Det blir tre fulle dager i Tokyo, og det er ikke umulig at det kommer et reisebrev.
Flyselskap: KLM, Vietnam Airlines Klasse: Business Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Singapore (SIN)/Saigon (SGN) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 375.000 + CT Skatter & avgifter (per person): NOK2952 per pers Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025, Januar 2026 Booket: Januar 2025 Flyvninger: SVG-AMS / KLM Biz AMS-FRA / KLM Biz FRA-SGN / Vietnam Airlines Biz SGN-SIN / Vietnam Airlines Biz SGN-FRA / Vietnam Airlines Biz FRA-AMS / Vietnam Airlines Biz AMS-SVG / KLM Biz Kommentar: Usikker på om vi beholder denne. Håper i alle fall at vi kan unngå Vietnam Airlines, men det var eneste alternativet jeg klarte å finne. Bruker man Trumf kurs med 13,5 EuroBonus-poeng per krone, tilsvarer dette NOK33780 for turen, ca. NOK16840 per person - ikke spesielt imponerende.
Førstkommende torsdag til neste tirsdag. Lite å finne, men det gikk til slutt. Direkteruter fra Europa er vel bare CPH, AMS og CDG så vidt jeg vet.
Flyselskap: KLM, Garuda Indonesia, Saudi Arabian Airlines Klasse: Business Avreise fra: Trondheim (TRD) Destinasjon: Kuala Lumpur (KUL) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 93.750 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): 2.390 NOK (+400 NOK telefongebyr) Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: November–desember 2025 Booket: 31. januar 2025 Flyvninger: Utreise: TRD-AMS / KLM Cityhopper Business - E190 AMS-CGK / Garuda Indonesia Business - B777 CGK-KUL / Garuda Indonesia Business - B737-800 Hjemreise: KUL-JED / Saudi Arabian Airlines Business - B787-9 JED-AMS / Saudi Arabian Airlines Business - B787-9 AMS-TRD / KLM Cityhopper Business - E190 Kommentar: Etter å ha sett utvikling de første ukene etter at SAS gikk over til SkyTeam, hadde jeg stort sett gitt opp å følge med. Likevel hadde jeg en CT som var i ferd med å gå ut på dato i går, så jeg satt meg ned for å finne noe som passer. Med tanke på at jeg er svært fleksibel med tidspuktet og destinasjon (Mexico, Sentral Amerika, Midtøsten og deler av Asia var alt muligheter), synes jeg det var særdeles vanskelig å finne noe i Business helle veien fra Trondheim med riktig antall dager mellom tur og retur. Jeg hadde ikke lyst til å bruke for mye av min tid (og CT'en gikk ut ved midnatt), så det var ikke aktuelt å legge til feeder flights og lignende i en telefonmaraton i går. Jeg fant til slutt denne turen til Kuala Lumpur og da var det egentlig ikke behov for å søke videre. Litt kort opphold med kun seks netter, men to flyselskaper jeg virkelig hadde lyst til å prøve og KUL har jeg aldri besøkt. Hotellutvalget virker fristende også. Det var altså ikke et vanskelig beslutning å gå til booking umiddelbart. Bestillingsprosessen: Selvsagt kommet det opp en feilmelding og jeg måte likevel ringe inn. CT telefonen hadde allerede stengt. Jeg kom gjennom på 45 sekunder. Hun som svarte hørtes veldig trøtt ut. Men hun var behjelpelig. Til slutt spurte jeg om hun kunne legge til CT'en (jeg var redd hun skulle legge på med en gang om jeg hadde nevnt det tidligere) og heldigvis gikk det fint unten kommentar eller diskusjon. Riktignok beregnet hun en telefongebyr på 400,- kroner i tillegg, til tross for at jeg sa at jeg fikk en feil online, men jeg regner med at det kan ordnes i etterkant. Fasit: Fint tur til slutt, men prosessen fremstår enn så lenge alt for komplisert. Mtp. at Amex Premium nå ikke lengre gir CT for Business er jeg fornøyd at jeg har sagt opp alle mine Amex kort med årsavgift. Selv om jeg ser meg selv som en kunde som er villig å gå litt lengre, reiser allene og er mer fleksibel enn de fleste kan jeg ikke se at SAS vil klare å skape begeistring for bonussystemet sitt når kundene møter slike utfordringer når dem endelig har spart nok poeng til drømmereisen.
Flyselskap: Saudi, AF Klasse: Biz Avreise fra: OSL Destinasjon: BKK Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 93.750 + CT Skatter & avgifter (per person): 2807,- Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted: Juni 2025 Booket: Januar 2025 Flights: OSL-CDG / SAS Plus CDG-JED / Saudi Biz JED-BKK / Saudi Biz BKK-CDG / AF Biz CDG-OSL / AF Biz
Flyselskap: Virgin Atlantic, SAS Klasse: Biz Avreise fra: Boston (BOS) Destinasjon: Oslo (OSL) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 65 000 + CT Skatter & avgifter: 1936 kr + 450 kr = 2386 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juli 2025 Booket: Januar 2025 Flyvninger: BOS-LHR / VS Upper class A330-900neo LHR-OSL / SK Plus A320neo OSL-LHR / SK Plus A320neo LHR-BOS / VS Upper class A330-900neo Første interkontinentale SkyTeam-booking på undertegnede. Ser frem til å prøve ny Delta One-lounge på Logan og Virgin Clubhouse på Heathrow. Så får vi satse på at vi slipper unna equipment change og coffin class på en 787 eller eldre A330.
Flyselskap: Delta, Kenya Airways Klasse: Biz Avreise fra: Boston (BOS) Destinasjon: Bangkok (BKK) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt (per person): 82 500 (CT) Skatter & avgifter (per person): 1058 kr + 450 kr = 1508 kr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2025/Januar 2026 Booket: Januar 2025 Flyvninger: BOS-LGA / DL Eco E175 JFK-NBO / KQ Biz B787-8 NBO-BKK / KQ Biz B787-8 BKK-NBO / KQ Biz B787-8 NBO-JFK / KQ Biz B787-8 JFK-BOS / DL Eco A220-100 Mangler JFK-BOS, DL slipper seter om en drøy uke. Ikke helt ideell rute, får se om det blir mulig å booke om til BOS-CDG/AMS-BKK. Ellers har vi 17 timer i Nairobi på returen så muligheter for litt sightseeing.
Så du tenkte dra på sighseeing i Nairobi mens du er i transitt? Hvordan tenker du gjennomføre dette mtp visum, og skal du bare hive deg i en taxi ?
Kanskje dere kan denne diskusjonen i https://insideflyer.no/forums/threads/diskusjon-om-ct-flyvninger-eller-andre-poengreiser.16163/ istedenfor?
Flyselskap: KLM & Garuda Klasse: Business & First Avreise fra: Trondheim (TRD) Destinasjon: Bali (DPS) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 128 750 + CT Skatter & avgifter (per person): 1814,- Antall reisende: 1 pax Reisen finner sted i: September 2025 Booket: Desember 2024 Flyvninger: TRD-AMS / KL Biz AMS-CGK / GA First CGK-DPS / GA First DPS-CGK / GA First CGK-AMS / GA First AMS-TRD / KL Biz Kommentar: Booket denne før jul i First Class. Hjalp en kompis med samme booking for juli måned (3pax). Denne her er kanskje ikke så vellykket lengre men legger den inn her Først kommer det at DPS-CGK t/r nedgraders til 737-800 og dermed biz i forrige uke. Gjelder både min og juli bookingen til vennen min. Så får jeg at AMS-CGK nedgraderes til biz t/r for noen dager siden. Ser ut som Garuda ikke selger First noe mer fra 1 august. Kompisen min sin booking med F t/r AMS-CGK består siden den er i juli.. Tror jeg blir å kansellere denne, da formålet med turen var å fly First.. Får ikke mulighet å reise før august så da ryker F Ser ut som Garuda kanskje har tenkt å slutte helt med F siden de ikke selger noe mer F billetter fra 1 august..? Lest på div forum at F loungen deres har vært stengt osv..
Flyselskap: AF Klasse: Business Avreise fra: OSL, 14. jan Destinasjon: EZE Hjemreise: GIG, 26. jan Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 165 000 + CT Skatter & avgifter: 3118,- Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Januar 2026 Booket: Februar 2025 OSL - CDG AF C CDG - EZE AF C (A350) GIG - CDG AF C (B777) CDG - OSL AF C Etter å ha lagt bonusfeberen på hyllen ifm. frivillig deltagelse på Luksusfellen i privat regi; så er alle kredittkort sagt opp, og jeg skal bruke 2025 på nedbetaling av forbruksgjeld som har hopet seg opp etter noen år med gøy galskap(les reise), boligkjøp, samlivsbrudd og flere andre tilsynelatende dårlige økonomiske valg. Denne reisen er i Januar neste år, som er den sluttdatoen da gjelden min skal være nedbetalt, og jeg håper den skal fungere som gulrot etter hva som nok blir et sobert og fornuftig år. Dette var første gang jeg benyttet meg av gulltelefonen for å bestille flybilletter å må si at det var en hyggelig opplevelse, hadde i forkant funnet reisen på Awardfares og den engelsktalende kvinnen på den andre siden var svært så behjelpelig og ønsket oss god tur.
Dette var en kreativ rute . Jeg ser at det er en god del ruter som blir aktuelle om en flyr via NBO (blant annet Asia), men hvordan får en dette til? Legg by legg bestilling, eller kom det opp som forslag når du ringte kundeservice?
Flyselskap: KLM, Korean Air Klasse: Business og Eco Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Seoul (ICN) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 85 000 (+CT) Skatter & avgifter (per person): 2056,- (+175) Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: November 2025 Booket: Februar 2025 Flyvninger: OSL - AMS | KL Biz | 737-800 AMS - BUD | KL Biz | 737-800 BUD - ICN | KE Biz | 787-9 ICN - PEK | KE Biz | 737-900ER PEK - AMS | KL Biz | 787-9 AMS - OSL | KL Eco | 737-800 Kommentarer: Ikke brukt så mye tid på å søke, men fant i går tilfeldigvis en reisbar rute som tilfredstilte ønske om å reise til Seoul og fly langdistanse med Korean Air. Fant på nett utreise fra AMS og retur helt til OSL, og tilslutning OSL-AMS på utreise. Ringte da inn for å prøve å bestille komplett reise med en gang, men selv om det var Premium service og den som svarte virket kompetent så de ikke det samme som meg. Etter noen forsøk hvor jeg bla. ga dem flightnr endte vi opp med at jeg booket AMS-BUD-ICN/ICN-PEK-AMS på nett og så la de til tilslutninger, ble sendt til back office cirka 16:30 og billettert 09:30. Dessverre ikke ledig Biz på siste leg, så vil følge med om det blir sluppet senere. Vil også følge med og muligens forbedre om det blir sluppet KE direkte AMS-ICN på utreise og ICN-Europa på retur. Edit: Fikk valgt seter på alle Biz legs i Korean Air app, KLM lot meg bare velge på KL legs og SAS ingen.