To unge nordlendinger drar på CT-tur til den sørlige halvkule

Tråd i 'Reisebrev' startet av BamBamBoogey, 05. juni 2022.

1. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    En time etter foreslått ombordstigningstid starter vi ombordstigning.

IMG_20220613_122321.jpg

DSC_0640.JPG

Dato: 13 Juni 2022
    Fly: Air Austral UU 105
    Ruter: MRU til RUN
    Tid: 45 min varighet.
    Flytype: Det er en Airbus A220-300 narrowbody.

Setene er veldig rene og flyet lukter friskt, kanskje det er et helt nytt fly. Det er første gang jeg ser en 2-3 seters formasjon i økonomi. Biz er 2-2

DSC_0647.JPG

Vi flyr økonomi denne gangen, setene er fortsatt svært komfortable og har justerbare nakkestøtter.

Sikkerhetsvideoen ser morsom ut. Konseptet deres er at av en familie campingtur, dvs. bagasje i overhead bins er relatert til bagasje på biltaket, oksygenmasker og redningsvest har en sjøscene.

Virkelig kreative og ikke de kjedelige sikkerhetsvideoene vi er vant til.
    (Fant den på YT her - )

Wifi er tilgjengelig, men fungerer ikke.

Nydelig solrik utsikt fra himmelen.

Touchdown RUN 13:22

20220613_131935.jpg

DSC_0653.JPG

Last edited: 08. jan 2023
  2. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha hentet bagasjen bruker vi kollektivtransport for å komme til overnatting Transportsystemet her er mer utviklet enn Mauritius, tror jeg på grunn av det faktum at det regnes som en delstat i Frankrike. Det er franske platenummer overalt som jeg hele tiden må minne meg selv på at vi fortsatt er i det som regnes som det afrikanske kontinentet.

DSC_0664.JPG

DSC_0658.JPG

Talkmore ønsker meg velkommen tilbake til Europa og en reise på 5 euro tar oss til leiligheten vår (bestilt via Airbnb). Søt leilighet med basseng og boblebad. Airbnb-hosten har faktisk vært opp i Tromsø med sønnen. Han ble overrasket over nordlyset.

Dronningen nøler ikke med å ta en dip i bassenget mens jeg går og henter forsyninger fra nabolagets dagligvarebutikk. Ikke overraskende er det Carrefour, samme kjede vi så i Frankrike for noen år tilbake.

20220613_150537.jpg

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,223
    Bonuspoeng:
    293
    La Reunion er en flott øy, dere burde gjerne hatt en leiebil.
    Gleder meg til å høre om turen der.

BamBamBoogey liker dette
  4. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Tatt i betraktning at Reunion var ment å være en rask inn-ut (vi var planlagt RUN-MRU 15. juni), hadde vi ikke så mye planlagt for disse to dagene.

Imidlertid slappet vi av, spiste frisk frukt og besøkte kjøpesenteret (å reise med dronningen garanterer alltid dette). Siden vi også elsker markeder, fikk vi også gå gjennom det Small Market.

DSC_0695.JPG

20220614_162258.jpg

I tillegg oppdaget vi også at Réuniones elsker å dyrke trær på balkongene deres.

DSC_0694.JPG

DSC_0692.JPG

DSC_0685.JPG

Flyr nøler med å refundere oss for den ødelagte bagasjen (noe som har å gjøre med at bagsupport kun fungerer i Skandinavia eller så). Vi ender opp med å kjøpe en ny bagasje. (cc: ødelagte bagasjen - https://insideflyer.no/forums/threads/to-unge-nordlendinger-drar-på-ct-tur-til-den-sørlige-halvkule.17965/#post-452371)

Tilsynelatende spiser Réunionese, eller kanskje franskmennene, lunsj klokken 2 og så er alt stengt til 19:30. Det var veldig vanskelig å finne en restaurant eller til og med en gatemat for å spise etter våre utforskende reiser. Heldigvis finner vi en som åpnet litt tidlig så vi kunne spise.

DSC_0700.JPG

Med hensyn til velvære er boblebadet i leiligheten top notch!

20220614_192756.jpg

5. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe.
    Dessverre fikk jeg norsk førerkortet i vinter 2022 (på grunn av noe forglemmelse fra min side, konverterte jeg ikke originalen fra hjemlandet i tide).

La Reunion har skikkelig fin naturskjønn utsikt langs kysten. Vil definitivt leie en bil hvis vi går tilbake.

Flymunda and eventyrer like this.
  6. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Dato: 15 Juni 2022
    På tide å reise tilbake til Mauritius. Inn og ut var vellykket og nå gleder vi oss til de neste 14 dagene på denne vakre Mauritius.

Det er første gang jeg er vitne til salg av fersk frukt som importvare utover sikkerhetskontrollen.

DSC_0707.JPG

Det virker som siden dette teknisk sett er en del av EU, kan du kjøpe fersk frukt fra Reunion på vei til Frankrike og importere dem tollfritt.

Jeg spurte selgeren om det samme gjelder for Mauritius, han sa dessverre ikke. Jeg ønsker ham godt salg, og vi går om bord snart etterpå.

Samme fly som fraktet oss inn den 13.

DSC_0711.JPG

7. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Etter landing er det en times kjøretur til neste overnattingssted.

Heritage Awali Golf and Spa resort.

Når vi ankommer hotellet, spiller de trommer for å ønske oss velkommen. Dronningen forventet ikke dette, så hun blir litt overrasket.

Vår betjent og resepsjonist husker oss fra noen dager tidligere, og spør om vi hadde en fin tur til Reunion.

Vi får velkomstdrinker mens de logger detaljene våre: pass, vaksinebevis, annen info.

De tar oss med til en testhytte for å få utført Corona-testene våre. Heldigvis negativt.

Vi får så en omvisning på hotellet med en annen familie, mens bagasjen blir levert på rommet. Resorten består av 3 eiendommer som vi bestilte en AI-pakke med Awali hvor vi har vår lodge.
    • Vi har tilgang til 12 restauranter spredt over hele resort, hvorav 3 er inkludert i vår AI-pakke. Vi har dining credits for noen av de andre.
    • Vi har et velkomstspa-tilbud inkludert
    • Under oppholdet vårt vil to kjente butlere og renholdere gjøre vår housekeeping under hvert shift.
    • Det er ulike inkluderte arrangementer gjennom dagen og vi har også gratis tilgang til noen organiserte turer. Noen andre turer er betalt.
    • Treningsfasiliteter (sportssenter, treningsstudio) og utstyr (sykler, tennis etc) er inkludert.

Etter omvisningen går vi og får restaurantbestillingene våre på plass. Bortsett fra bufférestauranten trenger alle de andre restaurantene bestilling, så vi ble anbefalt å ha alt bestilt i god tid.

20220615_143207.jpg

Screenshot_20220615-155632.png

8. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Vi tilbrakte fem natter på denne fantastiske eiendommen, og stol på meg når jeg sier at dette er selve epitome of All Inclusive.

Vi booket dette da Trumf Visa hadde kampanjen på hotels.com for 16 % trumf.

I tilfelle du gikk glipp av at det er en ny kampanje for booking.com.

9. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Overnatting:
    Vi hadde først et rom med utett tak på grunn av et problem med fugemasse på AC. Dette ble tatt opp omgående av overnattingssjefen.

Sengen var fin og fast med friskt sengetøy, tykke håndklær og badekåper.

RLC8RzIHG5UbvNtF_mob_full.jpg

AC fungerte bra, og ga jevne og kjølige temperaturer
    Hvert rom på resorten har en stor balkong med salongmøbler for å glemme bekymringene dine når du ser mot havet eller hagen. (Vi hadde havet, delvis blokkert av kokosnøttrær (se bildet i forrige post). Likevel hav høres flott ut.)

RLC8NmkYkGuVOExj_mob_full.jpg

Det var turndown service hver kveld. Alle gardiner er lukket, sengene er oppredde og, hvis du ønsker det, blir håndklær og badekåper frisket opp. Toiletries er ordnet pent og etter den første dagen la de merke til at dronningen likte å ha vann ved sengen hennes, derfor ble det plassert vann der hver natt fremover.

DSC_0862.JPG

DSC_0861.JPG

Det er et badekar i hvert rom (dronningen kom forberedt med forskjellige badebomber fra Lush). Hvis du har brukt badekaret ditt. Denne vaskes ren selv om kveldene.

20220617_235958.jpg

Alle forfriskninger i rommet (drikke og snacks) er inkludert og fylles på hver dag.

Klesvask er flott. Klær vaskes og brettes i en fin kurv ved retur.

DSC_1011.JPG

Det er litt rart å bli kalt Sir og Ma. Så vi ba vårt housekeeping personell (Keshav og Sandra i dagshiften) til å referere til oss ved navnene våre.

10. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Generelt stemning:
    Den generelle atmosfæren på feriestedet var avslappet og hyggelig. Siden dette var en mauritisk vinter, betyr det at det ikke er masse folk rundt. Vi får også et kart slik at vi enkelt kan utforske eiendommene.

DSC_0820.JPG

Bassengene er ikke supervarme, men heller ikke superkalde. Heldigvis blåser det ikke for mye og det er en kjølig havbris. Under hele oppholdet på dette feriestedet var det bare én dag med grov vind og regnvær på dagtid.¨

20220616_123324.jpg

Jeg liker arkitekturen til resorten vårt Awali, men ingenting slår arkitekturen og fargevalget til naboresort Heritage Le Telfair.

Screenshot 2023-01-09 003850.png

Stranden er lang og strekker seg over Awali og Le Telfair. Sanden på stranda er myk på barføttene våre og utsikten er spektakulær.

Screenshot 2023-01-09 003901.png

Det er mange møbler, og alt av møblene ser friske og fine ut. Med tanke på at det ikke var masse folk, hadde vi heller ingen frekke mennesker som løp for å reservere seter.

Naturen er fin og forfriskende. Vi prøvde å dyrke en slik alocasia plante i leiligheten vår i Tromsø uten hell (resulterer dermed i flere byttebesøk til plantasjen), og det var fantastisk å se tropisk vegetasjon. Ferske kokosnøtter, klare for høsting, florerer på hvert tre.

20220618_125613.jpg

Screenshot 2023-01-09 004243.png

IMG_20220615_193849.jpg

20220617_180309.jpg

Last edited: 09. jan 2023
  11. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Arrangementer og aktiviteter:
    Før vi ankom fikk jeg tilsendt en aktivitetsliste av hotellresepsjonen.

Aktivitetene på resorten er spredt over ulike dager i uken og går fra rundt 8:30 om morgenen til kl 17. De består for det meste av sportsaktiviteter (f.eks. jogging, tennis eller aerobics). De består også av andre aktive gruppeturer som sykkelturer og firehjuling, i tillegg til nybegynnergolf.

20220616_094250.jpg

Da vi var der i fem netter, var vi i stand til å delta i noen av disse aktivitetene, for eksempel: å sykle gjennom landsbyen og motorveien til et av verdens vakreste viewpoints. Maconde viewpoint.

Screenshot 2023-01-09 005806.png

DSC_0897.JPG

20220618_152149.jpg

De har en barneklubb for å holde de unge opptatt. Vi har ingen barn, så vi kan ikke bekrefte opplevelsen på barneklubben. Men det så underholdende og aktivt ut.

Kveldene var reservert for live underholdning. Det var forskjellige liveband hver dag, med lørdag reservert for et spesielt mauritisk sega-dansshow. Alle liveband var spektakulære, spesielt med tanke på at de dekket alle sjangere fra blues og jazz til pop og på toppen av det hele, afrobeatsmusikk fra hjemlandet mitt. Bandene var innbydende og åpnet muligheter for sangforespørsler. Dermed får jeg meg til å spørre en av dem om å synge dronningens favoritt - Ain't no Sunshine.

(Bildene i denne delen er skjermbilder fra videoopptak)

Screenshot_20220617-101955.png

Screenshot 2023-01-09 010727.png

Screenshot 2023-01-09 010813.png

Screenshot 2023-01-09 011400.png

Min favoritt var med Hugo and his Live Band, som inviterte meg til å bli med dem for en spesiell gjengivelse av en sang fra en populær artist i mitt land.

Screenshot 2023-01-09 011928.png

Det mauritiske danseshowet var hyggelig og godt besøkt, i forhold til ukedagene. Showet fremhever ulike danser fra alle kulturene som utgjør den mauritiske identiteten (indisk, kinesisk og afrikansk kultur)

Screenshot 2023-01-09 010922.png

Screenshot 2023-01-09 011245.png

Screenshot 2023-01-09 011337.png

Det kulminerer med en fest hvor de også inviterer publikum til å være med. Alt i alt en pirrende opplevelse!!

Screenshot 2023-01-09 011434.png

Screenshot 2023-01-09 011540.png

12. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Velvære:
    Spa-tilbudet er bra. Det er verdt å merke seg at man må ta det gratis spatilbudet innen de to første dagene.

Vi fikk en omvisning på spa fasiliteten og valgte en farge som skal være chakraen de konsentrerer seg om under massasjen. Vi oransje - som representerer sakral chakra. Det var veldig avslappende at jeg nesten sov.

Etter massasje ble vi tilbudt en urtete og vann for å slappe av

DSC_0792.JPG

Annen behandling på spaet er et betalt tillegg. Vi brukte bare anlegget én gang under oppholdet.

I alle våre velværeopplevelser er det ingenting som slår The Well Spa, som vi er faste besøkende på når vi besøker Sør-Norge. :)

13. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    20220620_135934.jpg

Hospitality Service:
    Hospitality på Awali er på topp. Siden vi er veldig sosiale, deltok vi i mange interessante samtaler med det vennlige resort personalet. Spesielt ettersom vi ba om at de skulle kalle oss ved navnene våre, ble jeg fra den andre dagen ønsket hjertelig velkommen med navnet mitt i barene og restaurantene.

Personalet er alltid smilende og er oppriktig glade for å jobbe på feriestedet. Noen av dem har jobbet for en haug med resortene på øya, andre har jobbet på cruiseskip som hadde stoppet under pandemien.

Personalet ble også behandlet godt til tross for effektene av pandemien. I følge en av dem var det ingen permitteringer, de ble rotert til å gjøre andre oppgaver da lockdown var på plass. En grunn til at dette kan være saklig er fordi noen andre ting er outsourcet. Jeg la merke til at noen oppgaver som å høste kokosnøtter eller vedlikehold av bassengene ble utført av lokale selskaper (identifisert via logoene på klærne deres).

14. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Mat:
    Maten på AI-pakken er en vi aldri ble lei av. 99 % av mat på menyen er inkludert

Vi spiste på alle tre restaurantene på eiendommen, hver hadde sitt eget tema, endret på daglig basis. Den gastronomiske opplevelsen var utover 5 stjerners, med mat som så ut til å være laget med omhu og med høy visuell appell.

DSC_0725.JPG

Bufférestauranten var den eneste som var åpen for frokoster. Maten var velsmakende og variert med mange lokale produkter for å gjøre smaksløkene våre glade. Omelett og pannekaker lages on demand. Omelett chefen husket mine omelettspesifikasjoner hver dag.

Screenshot 2023-01-09 031801.png

Til lunsj og middag var vår beste opplevelse Infinity Blue, som tilbyr matopplevelser der vi tok av oss skoene for å kjenne sanden under føttene, eller spise og drikke mens vi vendte mot havet.

20220620_123958.jpg

20220619_202950.jpg

F&B-sjefen hørte om vår erfaring med det utette taket og kom en dag for å spørre hva de kan gjøre for å gjøre opp for det. Vi sa det var greit siden vi fikk et nytt rom, men men vi vil gjerne prøve autentisk mauritisk mat, dvs. mat som ikke står på menyen. Til vår overraskelse ble dette laget for oss. Det er en risbasert rett, ettersom ris er en mauritisk hovedmat. Imidlertid var kjøtt- og fiskesausene lastet med forskjellige smakfulle krydder. En veldig deilig og unik opplevelse.

DSC_0855.JPG

Hver ettermiddag er det Afternoon tea, med kaker, iskrem, te og pannekaker i hovedbaren. Nydelig opplevelse totalt sett. Kanskje jeg en dag kan prøve en autentisk britisk afternoon tea for å sammenligne opplevelsene.

DSC_0738.JPG

DSC_0741.JPG

Den indiske restauranten hadde mer intime sitteplasser, men maten var ikke like god som de andre. Litt for mye salt.

DSC_0957.JPG

Vi fikk ikke brukt matkredittene våre på de andre restaurantene som ikke var inkludert i AI-pakken. Først var fordi disse restaurantene beskrevet ovenfor var rett utenfor dørene, og vi hadde også varmet opp til resort personalet at de gjorde en god jobb med å overbevise oss om ikke å gå til de andre. Ingenting er som sunn konkurranse

20220615_202311.jpg

For ikke å glemme, massevis av frisk frukt!!!!

20220616_103020 (1).jpg

15. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Drinkene:
    Cocktailene og drinkene som serveres på Awali er uten tvil de første i klassen.

Godt laget, velsmakende og selvfølgelig med riktig alkoholnivå. Alle drinkene vi fikk servert var inkludert i AI-pakken. Unntakene var noen spesielle merkede rhums og noe importert brennevin.

Screenshot_20220615-160735.png

Vi hang mye på hovedbaren Zenzibar, hadde gode samtaler og slappet av. Det er en rhum-punch-fat i baren som serverer de beste rhum-drinkene - enten som cocktailer eller straight.

DSC_0805.JPG

Etter noen bestillinger vet de ansatte hva slags drinker dronningen og jeg liker, så over oppholdet spør de om vi vil ha den regular smaksprofilen, og lager ulike versjoner som passer til oss.

Fersk, varm/kalde og lokal snacks og fingermat serveres også ved behov.

20220616_201540.jpg

I tillegg til ferske kokosnøtter, høstet på daglig basis.

DSC_0785.JPG

Det er her jeg får min første smak av cocktailen som heter Shandy. Jeg er en som foretrekker vin og brennevin fremfor øl, men en av bartenderne ber meg prøve dette for å se om jeg liker det. Dette er en veldig forfriskende drink som virkelig overrasket meg. Følgelig har jeg dermed laget mer enn et par shandies å nyte her i Norge.

IMG_20220617_182120.jpg

Vinene på restaurantene er av god kvalitet, og de fleste kommer fra Sør-Afrika. Det lokale ølet, Phoenix, er også fint å drikke.

IMG_20220618_163339.jpg

For å avslutte oppholdet vårt, etter frokost på utsjekkingsdagen, ber dronningen om mimosaer, og jeg har også tatt et fargerikt shot. Its 5 o'clock somewhere!! :D

20220620_102343.jpg

Screenshot 2023-01-09 204504.png

KRS, kongenamundsen, Earl and 12 others like this.
  16. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Noen andre ting:

Vi tok en dag å komme oss ut av resorten for å gå firehjuling gjennom sukkerrørfelt. Med tanke på dette fortalte vi personalet og fikk en matpakke for å holde oss godt mett under eventyret vårt.

DSC_0821.JPG

20220617_150442.jpg

Screenshot 2023-01-09 205945.png

KRS, Earl, Lillegutt and 11 others like this.
  17. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Etter et ekstremt fantastisk opphold på fem netter, var det på tide å dra over til det andre feriestedet. Kjøreturen tok litt over en time, og taxisjåføren tar oss via Gris Gris viewpoint. Jeg er fristet til å fortelle ham hva gris betyr når det oversettes fra norsk til engelsk.

DSC_1056.JPG

KRS, Earl, Henrik and 10 others like this.
  18. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Dato: 20 Juni 2022

Det andre resorten er et GHA-resort - Anantara Iko Mauritius

Heldigvis har jeg Platinum-status her.

Vi får velkomstdrinker mens bagasjen tas med til rommet, og blir vist rundt på feriestedet. Det er et mye mindre resort med hensyn til eiendomsstørrelse, og rommene er bygget inn på en strammere måte.

DSC_1060.JPG

Vi hadde bestilt et rom med hageutsikt, men har nå blitt oppgradert til et rom med havutsikt. Eiendommen har moderne innredning og møbler sammenlignet med Awali.

Utsikten er ganske fantastisk, selv om det virker som om hotellet er bygget på den delen av stranden som opplever mye bølger.

RPHRhnOoCL02wwrB_mob_full.jpg

RPHRqccS5ArIOFeE_mob_full.jpg

KRS, milehigh, Earl and 12 others like this.
  19. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Overnatting:

Soverommet var pent plassert med moderne innredning og møbler. Sengetøy syntes å være laget av høy kvalitet, høy thread count materiell. Myk og behagelig.

Vi hadde en fin balkong mot sjøen, med store skyvedører for å slippe havbrisen og lyder inn. Disse åpner vi nesten ikke da vinden er for sterk her

RPHRO7wjaYquQJgt_mob_full.jpg

RPHRmzD02ihFamcb_mob_full.jpg

Inneluftkvaliteten er fin, men litt tørr.

Vi bestilte en AI-pakke, men vi har ikke tilgang til alle drinkene i minibaren. Kun lokale alkoholholdige drikker og brus er inkludert. Brennevin og snacks er ikke inkludert.

Turndown service er hit and miss. Noen dager hadde vi turndown service, noen dager hadde vi ikke.

RPHR810uo1tIQ086_mob_full.jpg

Last edited: 10. jan 2023
    KRS, Earl, Henrik and 10 others like this.
  20. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Generelt stemning:

Dette hotellet ser ut til å være kjent som et Emirates-hotell. Jeg burde ha lest flere anmeldelser på Tripadvisor før jeg reserverer. Selv om jeg i ettertid bestilte via en deal på GHA Discovery-appen.

Vi bodde her i 4 netter.

Hele Emirates hotellgreia refererer til at det er mange flyvertinner på hotellet. Noen av dem er vennlige, men de henger for det meste i store grupper. De fleste av dem tar bilder (mest selfies), og selv om de er av unge demografiske, er de ikke villige til å delta i samtaler med andre mennesker.

Utenom disse var det få turister. Vi fikk øye på noen arabiske folk (identifisert via burkaer) som hang på barneklubben. Vi hadde også gode samtaler med to unge par på bryllupsreise. Vi hadde imidlertid noen venner fra Norge som ble med oss, så det var god stemning likevel.

DSC_1151.JPG

Det er ett basseng, og på grunn av den ville vinden er vannet ganske kaldt og på de fleste dagene ikke så behagelig å bruke.

Arkitekturen er fin og moderne, og fellesarealene har nydelig stor takhøyde.

KRS, Earl, Henrik and 11 others like this.

Del denne siden