Så den der, en total støttepakke på $450 milliarder. Man gir med den ene og tar med den andre
Tja, hvorfor skulle Lufthansa fortsette med hub i Wien når de ellers har 3 velfungerende hub'er i ZRH, MUC, FRA og vel kommer det nok en i Berlin og når de en vakker dag får den flyplassen operativ?
Just det, og tenk deg da at f.eks SJ om noen år hadde blitt så store at de regjerte i Scan, med slike offentlige inngrep ville det blitt fint lite konkurranse, sikret meget god økonomi i SJ som da kunne kryssubsidiere strekninger hvor det er fri konkurranse.
Nei, offentlig regulering fører sjeldent godt med seg, et bunnløst pengesluk blir større og i summa summarum ødelegger for den jevne borger.
Se på den idealistiske reguleringen ifb med el biler, intensjonen var å fremme elektriske biler. Hva skjedde? Kaksene på Oslo vest kjører luksuslimousin i kollektivfeltet til jobb og 4.8 ltr turbo diesel med 4 hjulstrekk og egen vekt på 3,5 tonn ellers. Tilbake står den jevne mann i kø og sniffer eksos mens han lurer på hvordan han skal få med hele familien på hyttetur i sin lille Golf som mest sannsynlig kjører seg fast en kilometer fra hytta iallefall.
Nei, offentlig regulering fører ingenting godt med seg.
Det gir seg vel selv; Du har sett SAS flytte LH fra ARN og OSL til CPH, det er nok i noen grad kundegrunnlag, men flyplassavgiften teller nok mest.
Hvorfor skal Lufthansa ha feedere fra BUD, PRG etc til VIE, når de kan sende dem til MUC hvis hensikten uansett er å komme til LAX?
Det kan hende at man kommer til minnelighet at feedertrafikk blir unntatt, det skjer jo andre steder. Men da er man jo i gang med å uthule hele konseptet. Så blir det nok en vekst i offentlig sektor med meningsløse arbeidsplasser som har en hensikt, å strø sand i maskineriet.
Nei offentlig regulering er ikke bra.
Nuvel, ble mye politikk her. Jeg skal holde kjeft resten av dagen
Vis alt...