15 dager i Australia (Melbourne til Sydney) i april

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 09. jan 2019.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Nå når Costa Rica-turen er overstått er det vel på tide å begynne planleggingen av neste store høydepunkt.

    Vi reiser 15 dager til Australia i april, med ankomst MEL og avreise fra SYD. Jeg ser for meg at vi tar noen dager i Melbourne for så å leie bil og bruke god tid opp til Sydney, der vi tilbringer de siste dagene. Altså foreløpig noe slikt:
    • Dag 1-5: Melbourne
    • Dag 5-12: «on the road»
    • Dag 12-15: Sydney
    Noen forslag til hva vi bør få med oss på en slik tur? Bør vi bruke mer/mindre tid i byene? Jeg har så langt notert meg følgende tips fra en vilkårlig newzealander vi traff på flyplassen i Houston:
    • 12 apostles
    • Great ocean road
    • Ballarat - gold town
    • Bendigo - gold town (working gold mine)
    • Canberra
    • Barossa Valley
    Tar gjerne imot tips både til steder vi bør besøke og gode overnattingsmuligheter. Tenker primært at vi kjører Expedia-overnatting i utkantområdene, mens @milehigh forhåpentligvis kan hjelpe til med noe snadder i storbyene når reiseruten er lagt :)
     
    Last edited: 09. jan 2019
    drsyk, annemone and milehigh like this.
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Herre Gud, mann! Er du aldri hjemme...? ;)
     
    drsyk, bighc, OttoL and 6 others like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Melbourne:

    - Sofitel har en fantastisk bra club Lounge med flott utsikt. Da jeg gjorde research i fjor var det denne som kom best ut med god margin. Selve hotellet og rommet er gammelt, men i særdeles god stand.
    - St. Kilda med stranden er oppskrytt og dyrt.
    - Naked for Satan er en kul bar i bydelen Fitzroy.
    - Rooftop cinema. Kul bar og utendørskino.
    - Laneways

    Yarra Valley:

    - Flotte vingårder og deilige bed and breakfast steder. Vi bodde på et sted som het Emerald Ridge B&B. Magisk deilig plass og bra utgangspunkt om dere tenker å kjøre kysten til Sydney da dette stedet ligger en times tid utenfor Melbourne i riktig retning. Det ligger vingårder i umiddelbar nærhet, men hovedkonsentrasjonen ligger en times tid nord.
    Barrossa Valley er forøvrig en times kjøretur utenfor Adelaide (8 timer fra Melbourne), så det blir kanskje litt langt.

    Sydney:

    IC i byen ligger PERFEKT til for å utorske bukten og har kanskje byens beste usikt fra Club InterContinental til operahuset og broen. Tre minutter gange unna har du Circular Quay hvor båtene går til for eks. Manly og Watson Bay.

    Canberra hadde jeg ikke brydd meg med. Vi var det nettopp og selve byen er av det kjedelige slaget, men om dere liker natur og fotturer er områdene rundt fantastisk flotte og i så måte kan Canberra være et godt utgangspunkt. Jeg ville nok prioritert kysten.

    Dere kan forøvrig glede dere, Australia er etter Italia vårt desiderte favoritt ferieland:)
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Er blitt litt lengre turer etter at jeg snublet over dette forumet i mars eller hva det var... :oops:
     
    RoadKing and indahla like this.
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for kjempetips! Skal undersøke anbefalingene nærmere, og kommer helt sikkert med noen oppfølgingsspørsmål...

    Satser på at @milehigh kan fikse noe bra på IC Sydney da! ;)
     
    milehigh liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Du bør sende ham en pm :)
     
    milehigh liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Det er naturligvis gjort ;)

    Og med innspillene fra @watchaddicted ser ruten foreløpig slik ut:

    6-9: Melbourne - Sofitel?
    9-11: Great Ocen Road/Twelve Apostles
    11-13: Ballarat
    13-15: Yarra Valley - Emerald Ridge B&B
    15-18: ?
    18-21: Sydney - IC?

    Tar gjerne flere innspill, både på lokasjoner, overnatting og varighet de ulike stedene. Tenker vi bør finne to stopp mellom Yarra Valley og Sydney, siden det er et såpass langt stykke.
     
  8. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Høres ut som et topp tur!
    Kan komme med litt ferske innspill fra Melbourne, Yarra Valley og Mornington Peninsula om et par uker. Park Hyatt Melbourne skal også testes ut.
     
    Gullars liker dette
  9. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Canberra ligger to timer fra motorveien (Great O. Road). Barossa Valley ligger også et stykke unna, så ville kanskje vurdert disse bort til fordel for andre severdigheter.
     
    Gullars liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du blander veier her, Great Ocen Road ligger da sydvest for Melbourne mens Canberra et godt stykke (diverse timers kjøring) nordøst.
     
  11. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Har muligens ikke lokalkunnskap nok men trodde Great O. Road gikk fra Melbourne til Sidney. Etter å ha googlet det nå kan det se ut som om omtalen gjelder helt fra Adelaide til Sidney?
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Nei Great Ocean Road går vest og sydover fra Melbourn retning Adelaide, men om en vil raskeste og ikke vakreste veien tar en en strakere rute innlands.

    https://www.visitvictoria.com/regio...touring-routes/great-ocean-road-touring-route

    Fra Melbourne til Sydney går hovedveien (M31) innlands og forbi, men ikke gjennom Canberra, mener det en detour på i underkant av en time inn til byen (hver vei) ifht å peise på rett mellom Melbourne og Sydney.
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hoster opp options imrg. I SYD er er det IC med lounge og utsikt eller PH som gjelder. PH er nok på mange måter best, men IC gir nok bedre value og har andre fordeler.
     
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp attende frå Australia, og har på tidlige turer gjort samme turene som du vurderer.
    Vanskeleg å ikkje anbefale Adelaide, som er min by..Men Australia er for stort for ein tur, så kom attende og ta South Australia skikkeleg!

    Melbourne er ein fantastisk by, sjølv om det har vokst ganske voldsomt den siste tida. Greit å ha litt tid for å tilpasse seg klokka, og Australia. Melbourne har både South Melbourne Market og Queen Victoria Market, som er fine om du er glad i mat, men då bør ein vel leige leilighet? Slike marked finn ein ikkje i Sydney
    Når det gjeld Great Ocean Road, så er det fint å legge ein overnatting rundt Port Cambell. Ikkje kjør heilt til Warrambool. Om du ikkje skal lenger en Port Fairy, så klarer du deg med ei overnatting her, om du ikkje skal ut med båt eller helikopter/turer. Om du liker å kjøre bil, så kan du ta ein tur om Coonawarra, for å få med deg eit godt område. Det er ikkje spesielt spektakulær natur, men du får sett litt meir av Australia. Om ikkje, så kjør til Ballarat rett frå GOR.

    Elles frå Mel til Syd, så er det litt rutevalg og ta, kyst, fjell eller innlandet, men kanskje greit å få med litt av alt?
    Ta turen frå Yarra til Tutherglen/Albury for litt vin og australsk historie/Ned Kelly, så ta opp i fjellene for litt hester/vin og fjell, og kjøre litt opp i nasjonalparkene og fjellene på veg til Canberra. Canberra er ein fin by, men treng ikkje lang tid her. Gå opp på parlamentet, og reis eventuelt ned til kysten, for å sjå det frodige områdene opp til Sydney, og kjør ned til Batemans Bay, og ta eit surfekurs/Sup kurs i Jervis Bay. Så kan du stoppe opp i Berry for litt Donuts, ta ein is i Gong, og ende opp til kvelds i Sydney!

    Om du vil sjå litt av landet, så kjør om Wagga Wagga/Bathurst og gjennom Blue Mountain

    Sydney må med, men eg får fortsatt ikkje den gode stemningen i denne byen. The Rocks er veldig fint, og det å gå rundt her på kvelden er heilt magisk, men har ikkje falt heilt i ro i denne byen. Liker fergeturen til Manly, og har kommet over nokre fine områder frå Kings Cross og ned til byen.
    Det finnes også god stemning i gatene rundt Bondi. Når det gjeld strender, så blir du ikkje så imponert etter GOR og sør for Sydney
    Sei ifrå om du treng Opal Cards(Sydney sitt svar på Oyster Card). Har til to vaksne og to born, og her får eg ikkje pengane på kortet attende.
     
    drsyk, annemone, Gullars and 4 others like this.
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    IC var absolutt innenfor! Sjefsutsikt og ikke minst konge-lounge :)
     
    Gullars and milehigh like this.
  16. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Tja... Denne vilkårlige personen fra New Zealand hadde nok ikke satt seg godt inn i reiseopplegget ditt - i og med at han foreslo opplevelser som i stor grad er "feil vei" i forhold til Melbourne - Sydney...
    Som flere her er inne på er the Great Ocean Road (med 12 apostels) en fin opplevelse, selv om det egentlig er en omvei mellom Melbourne og Sydney. Med så mange dager i Melbourne foreslår jeg heller en dagstur til dette området.
    Barossa Valley kan du bare stryke, da det ligger utenfor Adelaide (og dermed enda lenger borte fra strekningen Melbourne til Sydney).
    Jeg ville droppet Canberra og heller tatt veien langs kysten. Mornington Peninsula, Phillip Island og Wilsons Promontory er vel verdt et besøk. Gippsland Lakes og Lakes Entrance likeså. 7 dager langs kysten vil være en fin tur. :)
     
    SInn and Sonictravel like this.
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Her var det mye bra! Tusen takk for tips @ValdresBjarne og @Outback_Oggy :)

    Skal sette meg ned i helgen og prøve å få detaljert ruten ytterligere. Blir bra dette!
     
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg lekt meg videre med alle de flotte innspillene jeg har fått her på forumet. Siden vi får litt innland og vin i Yarra Valley, tenker jeg vi går for mest mulig kyst videre opp til Sydney.

    Med ønske om å få en mest mulig effektiv tur ser det dessverre ut til at både Mornington Peninsula, Phillip Island og Wilsons Promontory må ryke, til tross for at alle disse plassene så fantastisk flotte ut! Ballarat må nok muligens også ryke... Dermed tenker jeg vi tar raskeste vei fra Yarra Valley til Lakes Entrance, for så å snike oss oppover kysten før vi avslutningsvis legger en sjarmøretappe oppom Blue Mountains før vi ankommer Sydney. Med stopp i Merimbula og Mollymook (som jeg googlet meg frem til at skulle være fine steder), blir det kjøreetapper på rundt 3-4t hver av dagene.

    Så hva tenker dere om denne?

    6-9 A) Melbourne, 3t til
    9-11 B) Great Ocen Road/Twelve Apostles/Port Cambell,
    11-13 C) Yarra Valley, 4t til
    13-14 D) Lakes Entrance, 3t til
    14-15 E) Merimbula, 1,5t til
    Narooma, 1t til
    Batemans Bay, 45m til
    15-17 F) Mollymook, 3t til
    17-18 G) Blue Mountains, 1t til
    18-21 H) Sydney

    34263A16-D7E6-4779-9BF4-D73F343534A1.jpeg
     
    drsyk, OyvindN, Kristian and 4 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det der ser digg ut
     
    Gullars liker dette
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Set ut som spennende reiserute, misunnelig!! Ville kanskje vurdert en avstikker til Phillip Island for å se på pingvinene.

    Ellers tror jeg kanskje estimatene på kjøretid er litt snaue, div veiarbeide, kø og trafikk kan fort gjøre at ting tar litt mer tid,

    Håper det kommer reisebrev fra denne! :)
     
    Gullars liker dette

Del denne siden