AIr France - nektet ombordstigning til USA pga manglende returbillett. Tips?

Tråd i 'Flying blue' startet av Hilde, 30. jan 2020.

  1. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Hei!
    Min datter (21år) er p.t. på vei til Miami med Air France. Ved mellomlanding i Paris (CDG) ble hun nektet ombordstigning på flyet videre til Miami, med begrunnelse at hun ikke hadde noen returbillett fra USA. Av frykt for å ikke få komme med flyet før gaten stengte (kort connectiontid), kjøpte hun en enveis billett (til en relativt stiv pris) og kom med flyet i siste liten likevel.

    Nå har jeg lest det jeg kan finne av info på Air France sine hjemmesider, samt forsøkt å gjøre en enveis dummybooking til USA, uten at det kommer opp noe info om krav til returbillett noe sted.
    Dersom det virker ER et krav, burde hun jo fått den informasjonen på Gardermoen, tenker jeg, og ikke kommet ombord flyet der - eller hva? Dette fremstår som slett kundebehandling for meg, og ikke så rent lite spekulativt heller, å tvinge folk til å kjøpe billett på stedet for å unngå å bli strandet i et annet land enn ønsket destinasjon.

    Har hun noen mulighet til å få refundert den dyre enveisbilletten hun nå har kjøpt på noe vis (økonomi, vet ikke hva slags billettklasse, siden hun p.t. er i luften)?

    På forhånd takk for alle svar :)
     
  2. TMM

    TMM Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Ville startet med å sjekke om AF tilbyr avbestilling innen 24 timer tilsvarende SAS, eller noe i den duren.
     
    Hilde liker dette
  3. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk, meget hjelpsomt! Skal videreformidles :)
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Når du bestiller en flyreise så vet ikke flyoperatør om du reiser på ESTA, Visa eller andre former.

    Hvis hun reiser på ESTA må man kunne bevise at man skal forlate landet i løpet av 90 dager.


    Følgende står på ESTA sine sider:

    Who is eligible to submit an application?
    ...
    Have a return or onward ticket

    ...


    Du finner noe informasjon på AF sine sider


    Please note: some countries require a passport that is valid several months beyond the expected return date. In addition, a return ticket or proof that you will exit the country may also be requested.


    Hun har nok en dårlig sak ang å få refundert den, men kan jo beyntte tips som beskrevet over, bare vent til hun er forbi grensekontrollen i USA, hvor det også kan kreves dokumentasjon
     
    Last edited: 30. jan 2020
    Xflipper and Hilde like this.
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Akutt sykdom? Forhindres i å reise på returen...
     
    Hilde liker dette
  6. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for utfyllende og nyttig informasjon! Hun reiser på ESTA.
    Det hadde uansett gitt mer mening å nekte henne ombordstigning i Oslo enn i Paris, tenker jeg da, når billettens destinasjon var Miami.
    Dette går nok på kontoen for erfaringer, og hun gjør nok ikke en slik bestilling en annen gang, vil jeg tro :)
     
  7. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Kreativt, tusen takk :)
     
    drsyk liker dette
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Vi legger vel ikke opp til å planlegge forsikringsbruk? I tilfelle ikke greit i det hele.
     
  9. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Tipset jeg har videreformidlet er det aller første, om å sjekke om hun får kansellert billettkjøpet (vel og merke etter grensekontroll i USA).
    Setter stor pris på alle svarene som har kommet, og det såpass raskt også! Tusen takk :)
     
    drsyk liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vel ikke tro at en fastlege i Asker kan komme på en ide om forsikringssvindel? Fysjom ...

    Til alvoret,
    Siden hun ikke kunne dokumentere returdato ved spørsmål i grensekontrollen i Miami, kunne AF blitt stilt ansvarlig og måtte tatt henne tilbake til Paris.
    Når det er sagt så kan ikke jeg huske om jeg noen gang er blitt spurt om returbillett ved innreise til USA.
     
    kaijoar, drsyk and Hilde like this.
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke kanseller billetten før eventuelt hun har kommet seg inn i USA.

    Ganske uvanlig å reise til USA på ferie uten retur?
    Regner med at din datter ikke planlegger å jobbe, etc. i USA?

    Du bør forberede henne på at det nok er sannsynlig for at det blir litt ekstra spørsmål fra immigrasjonen (CBP) i USA. Det er viktig at hun er helt ærlig ovenfor CBP. Blir hun tatt i å ro seg bort, eller løgn så vil dette få alvorlige følger for fremtidig mulighet til å reise tilbake til USA.
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Å reise til USA uten returbillett er velmer unormalt enn normalt. Å skulle begå forsikringssvindel ved å si man er syk for å ikke bruke returbilletten er ikke lurt... Just sayin’...
     
    Wiolenze liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Stusset på det samme. Hvorfor har hun ikke returbillett?
     
  14. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for nyttig info! Skal understreke det med spørsmål fra CBP spesielt.
    Tror enveisbillett ble kjøpt for å ha så mye fleksibilitet som mulig mtp hjemreisedato, da hun skal treffe diverse venner der borte.
     
    haakonks liker dette
  15. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, derfor er det rådet heller ikke videreformidlet.
     
  16. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tror som sagt det ble gjort i beste mening fra hennes side for å kunne ha stor valgfrihet mtp tidspunkt for hjemreise.
    Det som fremstår som den største selvfølge for en erfaren reisende er ikke nødvendigvis like innlysende for en mindre erfaren reisende.

    Når det er sagt vil jeg tro dette er første og aller siste gang hun planlegger tur til USA med enveisbillett i hånden......
     
    Travellingalf liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vel om hun har vært borti en kinesisk fly passasjer og eventuelt utvikler feber/hoste blir hun da satt i karantene i 14 dager? Forhindret pga sykdom i reise?

    Forsikrings svindel, huff nei det er jo ulovlig.:p
     
  18. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom man først ender opp i en slik situasjon, være det seg i USA eller annensteds, vil en bonusbooking være veldig gunstig, siden den jo kan avbestilles på kort varsel uansett, mot et marginalt gebyr. Da kan man jo også vente med å avbestille til man faktisk har funnet ut av hva man faktisk ønsker å gjøre og har ordnet billetter i henhold til dette...
     
    haakonks and Hilde like this.
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner... :)
    Neste gang anbefaler du henne å kjøpe en fleksible returbillett, de koster ikke så mye ekstra. Ofte lett å velge dette hvis man bestiller rett fra flysselskapene. ;)
     
    Hilde and drsyk like this.
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Går nok på kvoten for nyttig kunnskap denne ja :)

    CBP trenger vanligvis ikke å spørre om returbillett, for den informasjonen har de sannsynligvis på skjermen sin allerede.

    Noen av de tingene som kan utløse et rødt flagg og utspørring, basert på løst verifiserte historier:
    - billett uten retur/videre billett
    - billett kjøpt for kontanter (visstnok)
    - billett kjøpt kort tid i forveien
    - innreise fra et land du ikke er statsborger i (merk: hvis du starter reisen i et annet land, mellomlandinger teller ikke på denne)

    Spesielt den siste har både samboer og en venn erfart. Det ble en ekstra kroppsvisitasjon og kontroll av håndbagasje ved gate.

    En (norsk) venn som dro fra Australia til USA etter et langt opphold der ble til og med nektet adgang til USA, da de mente han ikke hadde nok tilknytning til Norge og at det var en risiko for at han ville jobbe / ikke dra hjem igjen.

    For mange år siden, før første gang jeg dro til USA, var jeg redd for at jeg måtte bevise at jeg hadde tilknyttning til Norge med bosted og jobb og alt det der. Leste om at man kunne styrke sin sak ved å ha med strømregning (f.eks) og slike ting. Det var heldigvis ikke så strengt og jeg kom inn, selv uten ;-)
     
    drsyk liker dette

Del denne siden