Airbus lanserte A321XLR på Paris Air Show i dag. Flyet skal i følge TU.no få en rekkevidde på 5.400 miles, noe som tilsvarer storsirkelavstanden fra Oslo til Los Angeles. A321XLR vil ha rundt 180-220 passasjerseter og skal leveres fra 2023. På Le Bourget ble det samtidig annonsert at Air Lease Corporation (ALC) bestiller 27 slike fly. Er dette interessant for noen av "våre" flyselskap?
SAS skal jo i første omgang lease 3 stk. A321LR, også er det sagt flere ganger at de vil ha mulighet til å konvertere deler av A320neo-ordren til andre flytyper... Så fungerer A321LR bra er det sikkert mulig at de bestiller egne A321LR eller A321XLR.
Det høres jo ut som om en mulighet for mer langdistanse fra norske byer. SAS kan jo fort være interessert i det. Nysgjerrig på hvordan SAS ville gjort det med business på slike fly? Et par rader med 1-1 eller blir det fort config med kun Plus og Go?
SAS har bekreftet at det blir tre klasser på A321LR, så det blir nok samme type kabin på XLR. Nå må vi bare smøre oss med tålmodighet før vi får mer info.
Ryktene skal ha det til at SAS velger samme sete som JetBlue har i Mint (samme produsent SAS bruker i wide-body flåten [1]) på A321LR, så 2-2 og 1-1 hver andre rad. [1]: https://www.thompsonaero.com/seating-range/vantage/
Dette er vel «bare» en 321neo med enda flere fueltanker. Synes ikke det er noe å juble over at det blir mer narrow-body på lengre strekker. Men, ikke så ille som denne; Easyjet har presset inn 235 seter på en 321. Andre lavkost som WOW og charter som Thomas Cook har begrenset seg til 220.
Helt greit at noen ikke vil ha den. Så kan vi andre få nye destinasjoner hvor det ikke er så mange som vil ha business awardseter...
Det virker så sært med 4 på en rad, og 2 på neste, at de nesten skulle byttet om på høyre og venstre side av midtgangen, så det ble 3 og 3... Hvis ikke føler man så veldig at man har tapt på 4-rader, eller?
Ikke veldig bekymret over narrowbody som sådan, men en av utfordringene er jo at alle(?) narrowbody har inngangen helt foran, så "røkla" som skal bak fortsatt skal passere deg på sin tur bakover. Spesielt på de toseterne som vender inn mot midten er det jo masse potensial for å få en sekk i trynet. Mye bedre når det er venstre for business og høyre ved boarding.