Andy-Pantz og Fnate skal til Amerika i M, C og F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 25. febr 2016.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det er på tide å begynne et reisebrev for en tur som starter i morgen... til starten prøver jeg å knekke en vin som jeg ga alt for å "glemme igjen" på Tenerife. Men som moren min fant, og sjekket inn hjem til Norge... It's meant to be... den er faktisk ganske god, da.

    [​IMG]

    @tommy777 har utfordret meg i en årrekke.

    - "Din kuk! BA... du har førr f**n ikkje engang prøvd Lufthansa First. Dem kjøre kaviar mens BA har peanøtte... di præmielodda!"

    Gjentatte ganger har vi sittet og diskutert, og tidvis planlagt en shoot-out. Vi skal fly sammen. BA ene veien og Lufthansa den andre. Felles for alle gangene er at vi har høyere promille enn effektiv IQ, og at planene selvfølgelig ikke blir noe av.

    Selv har jeg vært sykt eplekjekk og kalt Lufthansa First for DM-klasse... et hint til Dividend Miles, som mange her inne kjøpte masse av og har hatt utrolig fete opplevelser med. Jeg gjorde det aldri, for jeg hater å snakke i telefonen. Sånn type intenst. man måtte ringe og bestille DM-turer. Jeg kjøpte LifeMiles isteden. Der kunne man booke online, men ikke fly Lufthansa First.

    Anyway... En høstdag i fjor sendte @Reidar en mail og sa at han skulle feire bursdag i New York i Februar og lurte på om jeg ville bli med og ta en øl og se på en Broadway musikal.

    - "Jaaaaaaaaaaaaaa" - sa jeg.

    Så begynte jeg å se etter helgetur til NYC i Biz... i high season - Februar. Alt var dyrt. Sykt dyrt. BA skulle ha 23-24.000,- tur/retur. Selv med stay mellom lørdag og søndag. Så sjekket jeg Lufthansa, for moro skyld... De skulle ha enda mer...

    ...men ikke i First. Jeg husker jeg ble sittende og tenke foran tastaturet... helt til jeg kom på mantraet mitt:

    Man tenker ikke. Man handler.

    Så jeg la på en del dager, og booket. Hva jeg skulle gjøre med de siste dagene visste jeg ikke, men jeg håpet at noe kunne bli fakturerbart og at noe kunne bli varmt.

    Så denne rundreisen - det er ikke (nok) en Lufthansa First report - skal handle om:

    Something old (Reidar)
    something new (et helt nytt sted)
    something chargable (jobb)
    something blue (jeg må finne på noe)

    Det blir til New York, videre til et foreløpig hemmelig sted, videre til Springfield Mass', videre til barbecue i Pittsburgh, tilbake til New York og hjem.

    De første to legs er sjekket inn på...

    [​IMG]

    Og det meste er pakket.

    Elefanten, Fnate, har ikke reist så mye Lufthansa og har pakket med seg en sovetøffel. sånn for sikkerhets skyld. I tillegg til sekken da, så klart.

    [​IMG]

    Det skal flyes Lufthansa, American Airlines og Delta. I alt fra Economy, Economy Extra, Business og First.

    Det skal boes på et trim hotell, et resort hotell, et hotell "in the hood" og et boutique hotell. Kun ett av dem er en stor kjede.

    Jeg har forsøkt å leie sykkel, men det gikk ikke.

    Anyway... here goes - Sjåføren henter om noen timer.
     
    tobeornot999, Sindre, Edvard and 37 others like this.
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,886
    Likes mottatt:
    5,712
    Bonuspoeng:
    183
    Ingenting er so fornøyeleg som å lese reisebreva dine, ser fram til det!
     
    tommy777 and Fnate like this.
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,521
    Likes mottatt:
    5,709
    Bonuspoeng:
    183
    Dette må jo bare bli bra. Ser virkelig fram til å følge resten av turen.
     
    Fnate liker dette
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,290
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende......De har cola på Lufthansa first også ;)
     
    Fnate liker dette
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    1,354
    Bonuspoeng:
    93
    Og ikke minst...
    Guggerapport! ;)
     
    tommy777 liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    You bet...
     
    tommy777 liker dette
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,071
    Likes mottatt:
    5,998
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir legendarisk! Rapporten skal nytes fra Etihad F. Kos deg!
     
    Fnate liker dette
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir helt konge. Håper at LH864/25FEB inbound er på rute.
    Det er jo også fortsatt interessant å vite hvem Andy-Pantz er ?
     
  9. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det blir andre boller enn det jeg presterer. Sitter i Waldorf Towers og leser Insideflyer. Skadet tommelen på messingbokstavene på døren til Presidential Herbert Hoover suiten. Innenfor døren er bare gangen større enn to små hotellrom. Suite oppgitt til 130 m2, men synes det virker større. 22 skritt fra inngansdør, gjennom gang og tvers over stuegulvet. Meget fett møblert, hysterisk spisestue. Velmøblert soverom.
    God tur og velkommen til byen. SK 908 Business er morgendagens valg.
     
    Nanping, Travellingalf and Fnate like this.
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Andy-pants er meg og Fnate er elefanten
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Bang on time. Detta blir bra!
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bring it!
     
    Fnate liker dette
  13. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Her er det bare å glede seg!! :)
     
    Fnate liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Trallabom! 07.30 presis, myste jeg ut (unne godt skippet den rødvinen igår). Der stod det en stor sort Mercedes S-klasse og en ulastelig antrukket kar. Frakk og sorte hansker.

    [​IMG]

    Første leg på truen med Luftfransa var i gang. Dette er complimentary for F-pax, dog innenfor Ring 3. Lillestrøm er jo ikke akkurat innenfor Ring 3, men det er på veien mellom Ring 3 og OSL, så det var innafor.

    Jeg titter hodet ut og presterer å fortelle - på engelsk - at jeg er ute om et par minutter og forresten good morning. Av en eller annen grunn snakker jeg Engelsk per default idag, så det er klargjort for mange kleine øyeblikk (ja, jeg sa nettopp - "thank you very much" - til han som plukket opp den brukte tallerkenen på SAS-kantina på OSL). Mia hadde "dødd" om hun var her. Det er hun ikke, men jeg må holde meg i skinnet, for hun har linken og har funnet ut at hun kan sjekke alle tidligere poster ved å klikke på navnet mitt. Hun heter egentlig ikke Mia, men så heter ikke jeg Andy-Pants heller.

    - HEI HEI, MIA!!! Savner deg allerede og gleder meg til å snakke skikkelig lenge i telefonen med deg. :)

    Anyway... minuttene ble passert og det var tid for biltur.

    Litt usikker på pitch, men det var helt klart godkjent benplass på rad 2

    [​IMG]

    Det var også kjekk setekontroll ting, uten at jeg brukte det særlig.

    [​IMG]

    Sjåføren var dødshyggelig og vi bablet i vei hele veien til Gardermoen. Firmaet er Oslo Chaffeur Service, og de kjører - som alle andre slike selskap - for litt ymse. Faste kunder, Emirates, Uber Black, Blacklane, Statsoverhoder, oljesheiker, Lufthansa og...

    RÅKKESTJERNER!

    Fyren som kjørte meg har kjørt masser av dem som har vært her. Han er fast for Jay-Z og Beyonce og har kjørt Justin Beiber hver gang han har vært her. Han hadde kjørt masse med Justin. Også før- og etter "Watergate" skandalen hans.

    Det var riktig gøy å snakke med fyren, og det var egentlig synd at turen ikke var lenger.

    Men det var den altså ikke.

    Så det bar ut av bilen og igjennom security og inn i SAS loungen.

    [​IMG]

    Som vanlig var det fullt i Gold delen, og nesten ingen i Business delen. Men det var en grunn til, for å sette seg i business avdelingen... noen som klarer å se hva det er?

    [​IMG]

    En fin potetsalat kom plutselig også.

    Nå - Frankfurt
     
    tobeornot999, DanH, LineE and 16 others like this.
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Han sjåføren har jeg kjørt med og. Hentet meg på Osl på retur (Husk å bestille sjåfør på hjemreise også). Kjempehyggelig type.
    Gleder meg til fortsettelsen. Som bestemor, som er gammel lærer fo øvrig, ville sagt det, du har en god penn
     
    Fnate liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    Johnny Walker Blue Label på LH/i FCT.

    Bare hyggelig ;)
     
    Travellingalf and Fnate like this.
  17. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen laks?

    Her er det bare å finne frem popkorn og en sixpack og lene seg tilbake og vente på neste avsnitt.

    Men engelsk du? Er det ikke tysk det bør gå i før ankomst i junaiten?
     
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss så kult. Tenkte ikke på å booke hjem også, men det skal jeg gjøre. Takk for tipset, og takk for skryt. Pussig nick du har, til å være Bestemor :)
     
    Travellingalf, anders82 and Bizflyer like this.
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan du ziiii, Günther...

    Vel, det ble dags å boarde, og det gikk skikkelig radig

    Flight: LH859
    Rute: Oslo - Frankfurt
    Klasse: Business
    Sete: 2F, som er første rad
    Flytype: Airbus 321-100

    Alt virket smidig, og det var hyggelig og smilende crew. Heeeelt sist kom et voksent "well-to-do" par med alt for mye Louis Vuitton kofferter som håndbagasje, ingen peiling på hvor de skal sitte... etc. De vil helst sitte der jeg og naboen sitter. Jah... Men de var nok råkkestierner, for purser var villig til å omrokkere hele kabinen for dem. Det er fair om de er råkkestjerner.

    Men om dere skulle finne på å lese dette - når du skal ha med masse handbags (jeg hadde det selv) - så boarder du tidlig. Du får ikke i pose og sekk. Capiche?

    Jeg myserut mens vi taxer, og ser denne balja

    [​IMG]

    - "Jeg kunne jo fløyet direkte" - sier jeg til meg selv... Så humrer jeg godt. Det kunne jeg så klart ikke.

    Who flies direct nowadays, anyway? Direct flights are sooooo 2015

    Det var en kort taxing, og så take off. Er det Mølen vi ser der nede?

    [​IMG]

    Frokosten kom, og det er faktisk den beste flyfrokosten jeg noensinne har hatt. Kjøtt og ost hadde jeg fått nok av i SAS kantina, men frokostblanding med kald melk.

    Åj åj åj, det var bloddigg!!!

    [​IMG]

    Fikk meg en Warsteiner, som nå er tilbake i glassflaske (var aluminiumsflaske en stund) og en kaffe. Ellers var det en rimelig uneventfult flight frem til vi landet og parkerte ytters på ene A-piren

    [​IMG]

    Nå begynte jo strevet... jeg ville på First lounge, men det var lettere sagt enn gjort. Jeg fant faktisk en ved gate A13.

    Den gikk også Råkkestjernene med alle LV-koffertene. M.a.o, de var nok Råkkestjerner.

    Der kunne de imidlertid fortelle at derfra måtte jeg gå tidlig, da de ikke kunne kjøre og jeg måtte igjennom ny security og alt for å komme til USA gates.

    Så tipset hun meg om First Class terminal. Det har jeg så klart hørt om.

    - "It's easy... you go out, then turn left, then turn right, follow the exit signs, go through customs, take the escalator, go out A1, walk left for 150 meters, past the taxis, then you cross the road..."

    Jeg tror det var det hun sa...

    - "And it's really nice..."
    - "I bet" - svarte jeg

    Jeg forsøkte å følge instruksjonene hennes, og kom helt ut av terminalen og fant rulletrapper. Men sa hun opp eller ned? Og så... ehmmm.... HÆ?

    Til slutt så jeg på klokka og gav opp. Inn igjen i terminalen og opp til security og passkontroll for Z-gates. Fant en vanlig Lufthansa lounge og gikk inn.

    [​IMG]

    Her er det ganske fullt, men også fint.

    Jeg liker generelt Lufthansa lounger bedre enn BA lounger. Også har de pølse og potetsalat.

    [​IMG]

    So far so good. Jeg er fornøyd og trør i meg real bondekost før den lange turen til Nueva Yorka

    Konklusjon så langt

    Flight: 40-60 favør BA. Bedre mat hos LH, Bedre service hos BA. Også bedre seter hos BA

    Connections: 100-0 favør Lufthansa. Frankfurt er et høl av en flyplass, men connection og security her er effektivt.

    Lounger: 70-30 favør BA. BA helt soleklart. Du har en Flounge og et Concorde room etter security. Schnakkes... holder ikke med badeender da, om du må spassere rene NY-marathon for å finne frem. Eller dra "en time" før fra loungen for å rekke frem.

    Nå skal jeg rekke en... hmmmm... øl, kanskje. Før avgang.
     
    LineE liker dette
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Fotnote:

    En Britisk kollega av meg fortalte om en stor messe de skulle rigge opp til i Tyskland. Britene skulle bygge en stor stand, mellom alle de store Tyske.

    Britene møtte opp hele 3 dager før. De snekret og bygde. Innimellom drakk de litt øl og diskuterte, før de bygget videre.

    På slutten av dag 2 var de ferdige.

    Dag 3, altså dagen før, kom Tyskerne. Alle plankene og skruene deres var nummeret. De sa lite og lo enda mindre, men byggverkene tok form i en himla fart.

    Det var da Engelskmennene oppdaget at de hadde bygget standen sin speilvendt.

    Åjåjåj... I full fart tømmer de ølen sin og river driten ned igjen. De er i ferd med å sette opp på nytt når Tyskerne drar hjem.

    Men når messen åpner neste morgen er de også ferdige. Trøtte og fæle, men glade.

    ------------------------------------

    Litt sånn føler jeg det så langt med LH også. Jeg mener, det er ikke første gang jeg flyr Lufthansa. Men det er første gang i First.

    Her er alle rette i dressen. Flyet går på tid. Alle frokostene smaker likt. Alle er strunke. INGEN bestilte alkohol til frokost (unntatt jeg da). Jeg skal neste vedde på at de ikke vokner med pulesveis etter en lang flight heller.

    Hos BA bestiller ALLE alkohol til frokost. Sokkene har lyseblå prikker, som ikke matcher slipset. Håret er bustete og flyvertinna setter seg ratt ned i nabosetet om det er noe interessant å prate om. Men du kan banne på at det finnes ikke to like flighter. Alt er random hele tiden.

    Jeg hører nok litt til siste gruppen mennesker, så dere får lese med det i tankene.

    Jeg ser ikke negativt på dem som synes noe helt annet er best. Dette blir bare mine litt odde betraktninger. :)
     

Del denne siden