Bilferie i Canada i juli

Tråd i 'Reisemål' startet av kaijoar, 22. mars 2018.

  1. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Vurderer å dra på bilferie med venner i Canada. Har blitt veldig glad i den formen for feriering i USA, men fordi passet mitt ble stjålet da jeg var på ferie der i 2016, har det blitt et voldsomt styr med immigration i USA. Jeg slipper inn, men jeg har fått en merknad i systemet til grensevaktene som gjør at de må sjekke at jeg faktisk er meg selv hver gang jeg reiser inn. Det betyr minimum to timers venting hver gang jeg reiser inn i landet, og det kommer når man er aller mest sliten etter 15-20 timers reising, og bare vil komme seg på hotellet og få litt søvn. Jeg er litt lei etter to turer til USA i vinter, og grensevaktene kommenterer alltid "how much vacation time do you guys actually have???".

    Så da er spørsmålet, er det noen som har gjort bilferie i Canada før?
    Hvilke områder er de mest interessante?
    Noen forskjeller på bilferie i USA og Canada som man bør vite om?
    Hvordan er prisnivået sammenlignet med USA?
    Hvordan er været i de ulike delene av landet i juli?
    Hvilke byer finner man gode priser til med Star Alliance?

    Ønsker i utgangspunktet å bruke 2 uker +- på ferien.

    I utgangspunktet er det vestkysten jeg har sett på som alternativ, men her er ingenting avgjort. Er interessert i å besøke spennende byer, men natur er definitivt høyt på lista. Snakker da om å se mest mulig på en så komfortabel måte som mulig. Ligge i telt og bestige topper kan jeg gjøre hjemme i Norge.

    Setter stor pris på alle innspill :)
     
  2. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    En viktig forskjell er at fartsgrensene i Canada oppgis i kilometer i timen. Min bedre halvdel krysset grensa fra USA, så at fartsgrensa var 100, dundret på i 160, og lurte på hvorfor alle de andre kjørte så sakte :D
     
    DanH, geddi, jgroneng and 3 others like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde leiebil i Vancouver i Januar. Vi tok fergen over til Vancouver Island og kjørte rundt i området der 2-3 dager. Anbefales!

    Litt artige veier veier, med mye svinger og bakker. Ikke så kjedelig å kjøre der som det kan bli mange plasser i USA og Canada.
     
  4. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har mye innspill og erfaring fra Canada's Vestkyst og vil starte med en meget sterk anbefaling, ut i fra du spoer om - spesiellt med tanke paa natur og spennende byer er det mye aa oppleve i British Columbia. Bor selv paa en oey utenfor Seattle, men bodde i mange aar rett syd for grensen og brukte Vancouver som "handle og opplevelses by" - 40 minutter unna.

    Vi har selv reist mye rundt i British Columbia: Vancouver, the Gulf Islands, Sunshine Coast, Vancouver Island, Whistler. Alle veldig interessante.

    Forskjeller mellom USA og Canada - Bensin er noe dyrere i Canada, ellers er Canada billigere enn USA pga en lavere Dollar kurs. Men Hotell priser i Vancouver kan vaere veldig hoeye i Juli - saa bestill tidlig, alternativt bo litt utenfor. Det er stort sett det samme aa kjoere i Canada som i USA, Politiet er dog noe mere aggressive uten at det har gitt oss noe problemer, men husker jeg nesten kjoerte ned en Politi mann rett syd for Vancouver International Airport - i et forfredelig regnvaer i moerket stod han med rader nesten ute i veibanen - det regnet saapass kraftig at farten uansett var lav.....en annen forskjell fra USA er de faktisk har Promillekontroller.

    Utenom Bensin og Hotell priser i Vancouver (muligens ogsaa Victoria i Juli) er det stort sett billigere i Canada, selv med en noksaa hoey "Moms" (det er / var mulig aa faa endel av dette tilbake ved avreise - maa sjekke litt rundt dette).

    I juli er vi her paa Nord Vestkysten - stort sett inne i en periode med pent vaer, noen av omraadene jeg vil anbefale ligger ogsaa i "regnskyggen" av "The Olympic Mountains" i Washington og har 300+ dager med sol i aaret.

    Vancouver er normalt lettere aa finne gode priser fra Norge, lufthansa har Nonstop baade fra Frankfurt (747-400) og Munchen (A330/A346) og ofte er MUC godt priset (saapass godt at jeg ofte velger avreise fra YVR istedenfor Seattle). I tillegg har Air Canada og Condor Nonstop fra Frankfurt.

    Vancouver er en fantastisk by med masse aa se og oppleve, vi veksler litt mellom Hoteller - Fairmont Hotel Vancouver eller Waterfront ligger begge hoeyt paa vaar liste, Hotel Le Soleil er ogsaa blant favorittene - men mere anbefalinger kan plutselig komme.....

    Nord Vest for Vancouver ligger The Sunshine Coast - ferge fra Horsehoe Bay - Gibsons, her ute er det ogsaa veldig brukbare AirBNB - har selv bodd paa flere, nydelig Natur, gode Resturanter, bryggerier og Vin Produksjon. Etter noen dager her kan dere fortsette opp til Powell River og ta ferge over til Vancouver Island - Comox.

    Vancouver Island er litt stoerre enn Haaoeya - 500 KM lang med masse Natur og mye og oppleve. Vi sterkt anbefale Tofino paa Vestkysten av Vancouver Island, et omraade vi aldri faar nok av. utrolig Natur og masse opplevelser. Her ligger et av vaare Favoritt Hoteller, Wickaninnish Inn (ikke la "Inn" lure dere) dette er hotell bygget av den tidligere Direktoeren hos Four Seasons i Vancouver.

    En gaar lange turer langs stranden, med havoern og av til Sort Bjoern (har sett begge deler flere ganger). Kjoerturen over fra Nainamo er ogsaa en flott Natur opplevelse.

    Victoria er er en flott by - men kan vaere noksaa full av turister i Juli (har selv bodd 2 maaneder i Victoria og har masse tips).

    The Gulf Islands ligger mellom Vancouver Island og Vancouver - et eksempel er Salt Spring island med Ganges - igjen er det AirBnB som gjelder - mye flotte opplevelser.

    Dette er en start, kom gjerne med spoersmaal - vil forsoeke aa svare i traaden slik at andre ogsaa kan delta.
     
    Bolle, geddi, Are and 13 others like this.
  5. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode innspill om Vancouver og omegn! Vi har noen dager i Vancouver i sommer før vi flyr LH hjem via MUC.

    Om du skulle anbefalt en dagstur ut fra byen, hva ville det vært?! Preferanse: idyllisk natur
     
  6. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Med bil er det en god del alternativer for dagstur, Sunshine Coast - 1 times fergetur fra Horseshoe Bay med flott natur (fine stier og turer gjennom skogsomraader ned til vannet) er ett alternativ. Whistler er flott og det er en fin tur / retur. Halveis til Whistler ligger Squamish og Stawamus Chief Provincial Park - en flott dagstur, har selv gaatt opp til toppen av Stawamus Chief endel ganger, igjen fantastisk utsikt. Naa er det ogsaa Taubane opp til en annen topp med fine tur muligheter.

    Uten bil er Saltspring Island med Sjoefly en flott Dagstur, kanskje ikke saa mye Natur opplevelse - men en flott tur. Grouse Mountain med Taubane fra North Vancouver gir ogsaa flott natur med fine tur omraader paa toppen - samt fantastisk utsikt.

    Vancouver i seg selv har ogsaa en del meget flotte natur opplevelser, Stanley Park er flott, lei sykkel eller Rollerblades og start ved Canada Place - foelg sykkelveien langs vannet helt til Spanish Banks Beach Park (det vil ta flere timer og en kan ta "snarveier" paa vei hjem igjen) mye kafeer - resturanter med mere underveis. Stopp underveis i English Bay, Yaletown, Granville Island og Kitsilano.
     
    Stuttfeiten, 1884derby and RoadKing like this.
  7. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Vi hadde en uke i BC i 2016 med 3 dager i Vancouver før vi fløy til Calgary og leide bil. Kjørte så til Banff og hadde base der. Mye flott natur i område, spesielt icefields parkway strekket mellom Banff og Jasper er utrolig.
     
  8. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Kan anbefale Canada på det sterkaste. Var der i sommer. Fløy inn til Vancouver og leide bil her og kjørte til Whistler->Lillooet->Kamloops->Revelstoke->Bannf->Icefield parkway->Calgary

    Brukte ca ei veka på den turen. Veldig flott landskap, spesielt Icefield parkway. Men pass opp for bjørn. Eg såg vel 3-4 stk på vegen. Ein gjekk eit par meter frå bilen min
     
  9. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Til sommeren er planen å besøke Vancouver Island - 2 netter er alt vi rekker (muligens 3) En rundreise via Powell River, Tofino og Victoria ser spennende ut, men blir det for omfattende for 3 dager? Hva tror du? Og hvilke steder bør vi prioritere med tanke på overnatting? Tar også gjerne imot tips/erfaringer om gode AirBnB (vi er 3 voksne)

    Takk!
     
  10. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Et kort svar, mere vil følge! Med 2-3 netter ville jeg droppe Sunshine Coast og ta fergen direkte til Nainamo - derfra er det 3 timer ut til Tofino, en flott tur. Minst en natt ute i Tofino, videre til Victoria er det 4:30 via Nainamo så det blir noe av det samme landskapet. Skal komme med litt anbefalinger om Hotell / AirBnB og spisesteder.
     
    Henrik and 1884derby like this.
  11. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    2-3 netter er jo relativt kort tid med tanke paa distansene, hvis 3 netter er mulig (det er absolutt verdt det!!) vil jeg inkludere Tofino (og at dere liker Natur opplevelser !) i saa fall ville jeg tatt en tidlig ferge fra Vancouver til Nainamo - det er 2 fergeruter fra Vancouver til Nainamo - en fra Horseshoe Bay rett Nord for Vancouver 15 minutter mot Whistler, denne ruten har flest avganger - men det finnes ogsaa avgnager fra Tsawassen rett syd for Vancouver International Airport, men langt faerre avganger, det har litt med hvor dere starter - kommer dere opp i fra USA er Tsawassen best, da en slipper aa kjoere gjennom Vancouver - kommer man oestfra Highway 1 eller starter i Vancouver Sentrum, er Horseshoe Bay best. Nainamo er ikke verdt et stopp eller overnatting, en litt trett tidligere skogsindustri by. Kjoereturen fra Nainamo til Tofino eller Uclelet tar som nevnt 3 Timer, mesteparten virkelig flott langs innsjoer etc. Port Alberni omtrent halveis er heller ikke verdt et stopp, det er saa mye finere ute ved kysten. Jeg ville brukt 2 netter ute i Tofino, det er mye bra AirBnB men det kan vaere ufordelaktig for korte opphold pga renholds avgift (USD 40-50) og Admin avgift 30-40 saa det blir fort 70-90 USD ekstra. Menjeg ser at det mulig aa faa en hel hytte eller mindre hus for USD 100 pr natt (pluss de nevnte gebyr). Det finnes ogsaa masse bra hoteller - vi har bodd paa Wickaninish Inn (et av vaare favoritt hoteller i verden) vi har ogsaa bodd paa Long Beach Resort som ogsaa var meget bra - begge disse ligger hoeyere i pris da de ligger paa stranden med perfekt ustsikt, kjenner mange av de andre saa spoer i vei om dere finner noen). Som sagt ville jeg blitt 2 netter her og reist videre paa morgenen til Victoria - beregn 5 timer kjoering. Mye av det samme gaar for Victoria, AirBnB (har bodd paa 3 forskjellige) kan vaere vanskelig for en til to netter. Fairmont Empress Hotellet er en opplevelse i seg selv og koster deretter, jeg har bodd et par maaneder i Victoria og kjenner hotellene og beliggenheten meget godt, saa antyd et budsjett saa skal jeg finne alternativer.

    Om dere ikke har 3 netter ville jeg nok droppe Tofino og heller kombinere Salt Spring Island f.eks. med Victoria - ferge nonstop fra Tsawassen til Salt Spring 3 ganger om dagen, Ganges (byen paa oeya er et fint sted) det gaar ogsaa ferge vider fra Salt Spring til Swartz Bay om er Fergeleiet for Victoria (40-50 minutter unna med bil)
    Fra Victoria (Swartz Bay) gaar fergene kun til Tsawassen - de seiler hver 2 time, og tar 1.5 time over - fine ferger med god servering ombord.
     
    Henrik, 1884derby and Stuttfeiten like this.
  12. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for mye god info!
    Tofino inngår - men om vi legger 2 overnattinger der: hvordan ville du brukt den ‘hele’ dagen mellom overnattingene i Tofino?!
    Er det risikabelt å gå på tur i skog og fjell mtp bjørn ?!

    Om vi får til 3 netter, ser jeg for meg 2 netter i Tofino og siste natta på en av øyene i gulfen. Besøker Victoria på vei fra Tofino...

    Ser AirBnB gir en del muligheter. Wickaninish krever minimum 3 netters opphold...
     
  13. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Husk å spis taco og/eller burrito på Tacofino.
     
    Henrik, 1884derby and ArrogantBastard like this.
  14. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Vi liker å oppleve høst stormene på Wickaninish Inn og var dermed ikke klar over min stay som de har i sommer månedene. Vi har sett bjørn flere ganger, men vi er alltid ute på lange turer med hunder uten at det har vært noe problemer. Ellers har vi også Padlet mye - surfing er kanskje ikke for alle. Se også på Tofino Air http://www.tofinoair.ca/our-tours#hsc spesielt vil jeg anbefale Hot Springs (Naturlige)
    Hvis dere bare får 2 netter, ville jeg starte tidlig fra Vancouver til Nainamo, fortsette ut til Tofino (bør være mulig å være fremme før 12:00) ta en natt i Tofino, så kjøre til Crofton (3:30) der går det ferge til Salt Spring Island, tilbringe ettermiddagen natten på Salt Spring) ta en ferge på morgenen til Swartz Bay tilbringe dagen i Victoria og ta en sen ferge tilbake til Tsawassen og Vancouver. Crofton - Vesuvius på Salt Spring tar 20 minutter og det tar 10 minutter inn til Ganges fra fergen.
     
    jgroneng, Stuttfeiten and 1884derby like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er rett og slett fenomenale tips @ArrogantBastard. Takk for at du tar deg tid!
     
    Last edited: 29. mars 2018
  16. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Tusen takk skal du ha - jeg setter selv stor pris paa slik informasjon og synes at dette forumet utvikler seg i en meget positiv retning som "reise og opplevelses" forum.
    Denne delen av "vaar" vestkyst er noe vi setter stor pris og det er absolutt rom for aa dele med dere og andre !!

    Men det er jo ikke noe alle vil like, derfor forsoeker jeg aa dele saa mye informasjon som mulig - slik at man ta med seg det som passer en selv og ens egen lommebok / prioriteringer. Vaar lille internasjonale famile, en Italienerinne (foedt i Argentina) og en Nordmann og stor sort hund foedt i Oregon er "Explorers" - vi trives best med butikk hoteller med mye saerpreg og gjerne i retning av Spa opplevelser. Vi trives godt med Vest Kyst BrewPubs, Food Trucks i Portland (Og Tofino) - har selv kanskje stoerre glede av aa oppdage obscure Micro Bryggerier (gjerne med egen Pub) med eksprimentelle IPA's (mye utmerket kommer fra Stone - derav mitt nick) - Champagne er noe vi nyter naar vi en litt for sjelden gang havner paa Business Class. Men vi trives alle 3 godt paa Fairmonts sine klassiske Gamle Hoteller (Hotell Vancouver, Banff Springs Hotel og The Empress i Victoria (alle tidligere CP Rails Hotels) men tilbrakte 1 Juledag paa Fairmont Waterfront som er det nyeste hotellet i Vancouver.

    Kaffe (Espresso) er ogsaa svaert viktig for oss, det aa spaere en tidlig morgen langs strendene i Tofino (Long Beach) med Kone, Hund og alltfor mange Shots of Espresso er paa hoeyde med Cafe Gambrius i Napoli (hvor Koppen kokes) og en kan neste ikke holde i den......

    Det ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men det gir litt innsikt i hva jeg legger frem....
     
    Eddie47, Edvard, RoadKing and 4 others like this.

Del denne siden