Har bestilt bonustur fra Stavanger til Alicante i August i SAS pluss med flypremium. Opprinnelig ruting var SVG-BGO-ALC med Widerøe og retur ALC-SVG med SAS. Interessant nok har SVG-BGO med Widerøe blitt kansellert. Mer interessant ble det når Widerøe har valgt å booke meg over til et direktefly med Norwegian litt senere på dagen (SVG-ALC). Problemet er at jeg ikke finner noe informasjon om bagasjeregler, fast track, setereservasjon osv i SAS appen. På Norwegian sine sider er bookingreferansen ukjent. Det eneste av informasjon jeg kan finne i SAS appen er at jeg er booket i bookingklasse D. Jeg har heller ikke mottatt noe epost fra SAS eller Widerøe om ombookingen. Har kun fått ny routing i SAS-appen Noen som har peiling på hva jeg kan forvente av service hos Norwegian?
Interessant. Får du opp DY-flightnummer i SAS appen? SK og DY interliner vel ikke, så spørs om det overhode er mulig å issue en ny billett her.
Jøss, hvis de ombooker deg fra SAS Plus til Norwegian så er det vel invol downgrade? Antar Widerøe nå har begynt å booke om sine kansellerte turer til Norwegian der det er mulig, men høres ut som du mister en god del fordeler her. Som et minimum burde du få skiftlig bekreftet av Widerøe vil refundere alt du kjøpe til reisefølget ombord på Norwegian flyet.
Doh, ja selvsagt har de det. Jeg leste SAS Plus, men det er kun return som er SAS, ut er Widerøe og da spiller service konsept ingen trille nei. Egentlig har vel den reisende fått en bedre rute her, uten mellomlanding? Eneste er evt tap av ekstrabagasje fordel, evt EBD fri drikke. Lounge er forresten også et tap, ettersom Widerøe i Bergen vel gir adgang. Men uansett, jeg hadde vært fornøyd med denne ombookingen, deilig å slippe en mellomlanding.
Men da SK mangler E-Ticket interline med DY er det ikke mulig å utstede ny billett. Bortsett fra i noen begrensede tilfeller (endret samme selskap samme dag) må ny billett ustedes ved endringer. Om dette skjedde dagen før eller samme dag kunne WF gjort en invol exchange av SAS billetten og solgt deg en DY-flight på egen ticket stock. Men det går ikke her.. Tror du bør ringe SAS og booke om til en SAS flight istedenfor.
Klassene D, E, A, S, C skal være flex hos DY - men ta det med en klype salt, dette tok jeg bare fra en oversikt vi har hatt i mange år da vi hadde handling på DY - men kan ikke huske at den har vært feil. Mener også på at det egentlig ikke er lov å ombooke til WF > DY hvis SK befinner seg på samme PNR, men kanskje dette bare gjaldt hvis WF og SK var i kombinasjon med mellomlanding? Edit: Gikk inn å sjekka ground manualen til Norwegian datert 31MAR2024: Booking classes D, E, A, S and C: Flex tickets
Takk for svar folkens Nå har derimot SAS funnet ut det samme og har booket meg om til SVG-BGO-KRS-ALC. Det tikket også inn en epost om schedual change der de ba meg om å ta kontakt med kundeservice hos SAS. Jeg tok kontakt med SAS kundeservice hvor håpet var å kunne bli booket om med lufthansa SVG-FRA-ALC. Alternativt var beste booking med SAS denne datoen SVG-OSL-ARN-ALC. Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne booke meg med Lufthansa og at strekningen OSL-ARN ikke hadde ledige Eurobonusseter. Bookingen min i appen med SVG-BGO-KRS-ALC var helle ikke gyldig pga feil bookingklasse. Eneste alternativet jeg hadde var å kansellere turen. Bonuspoengene ville ikke utgå men bli gyldige i 12 mnd. Har jeg ingen rettigheter med tanke på ombooking?
Mener dette er feil, de skal tilby deg valg mellom ombooking i tilsvarende reiseklasse og full refusjon. Det spiller ingen rolle om det er ledig bonusbilletter. Er vel egentlig WF som skal tilby det om det var deres flight som ble kansellert, men ville forsøkt å ringe å snakke med noen andre hos SAS først.
Nå ble jeg usikker her. Har lignende problemstilling - booket opprinnelig WF Stansted - Bergen med SAS poeng. WIderoe har siden sluttet å fly den ruten og det er nå Norwegian LGW - BGO som kommer opp på SAS "mine reiser". Norwegian finner imidlertid ikke bookingen om jeg legger inn referansenummer og etternavn. Reisen er på fredag. Jeg har ikke fått noe email eller informasjon fra SAS om disse tingene. Har jeg gyldig billett eller ikke?
Widerøe eller Norwegian kundeservice burde kunne søke opp manuelt om det finnes en reservasjon for deg. Mulig reisen har fått nytt referansenummer for DY? Ville prøvd å ringe en av de for å få bekreftet at billett er utstedt, og få valgt sete.
Bare for å svare på mitt eget spørsmål, og dette er litt viktig: Sannsynligvis har du ikke lenger gyldig billett med Norwegian i dette tilfellet. Jeg ringte Norwegian, som pekte tilbake på SAS, som sa at "Nei dette var det Wideroe som hadde booket om og vi samarbeider ikke lengre...". Uansett så booket SAS meg tilbake på SAS metall LHR - OSL - BGO i Plus uten videre protester. Men altså, her må man være proaktiv og ikke troppe opp på flyplassen i god tro basert på det som SAS-appen sier.