Hei alle sammen. Jeg har fulgt med på forumet i flere år, men frem til nå stort sett lurket fordi jeg har vært student og hatt lav bonusopptjening i EB (fløy mest SkyTeam før). Nå som jeg har begynt å jobbe og har begynt å samle poeng i stor skala, tenker jeg derimot å bli mer aktiv, og starter med et spørsmål jeg ikke har funnet svar på ved å lese og søke her på forumet. Jeg tenker å dra på en konferanse i Kyoto neste år, og ønsker å bestille business-billetter for best mulig poengopptjening. Det jeg dog lurer på er hvilke bookingklasser som gjelder når det er en codeshare-flyvning bestilt gjennom ett *A-selskap på et annets metall. Jeg kunne tenkt meg å fly ANA en vei og Lufthansa den andre for å teste ut to forskjellige long-haul C-produkter. Når jeg søker opp OSL-KIX hos ANA får jeg en rekke kombinasjoner. F.eks: OSL 10:00-12:15 FRA LH859 Operated by Lufthansa, Booking Class P FRA 13:25-08:35 KIX NH6006 Operated by Lufthansa, Booking Class P OSL 06:20-08:35 FRA NH6186 Operated by Lufthansa, Booking Class P FRA 13:25-08:35 KIX NH6006 Operated by Lufthansa, Booking Class P OSL 15:55-18:05 FRA NH6184 Operated by Lufthansa, Booking Class P FRA 20:45-16:15 HND NH224 (Operated by ANA), Booking Class P HND 18:15-19:40 KIX NH095 (Operated by ANA), Booking Class Y Booking-klasse P (long-haul) hos Lufthansa gir 100 % EB, booking-klasse P hos ANA gir 200 %. Spørsmålet mitt er altså: vil billetter kjøpt gjennom ANA for flyvninger med Lufthansa med booking-klasse P gi EB ihht. poengoversikten til ANA eller Lufthansa? Hvis førstnevnte, gjelder dette både i tilfeller der flighten har LH- og NH-kode (ref. LH859, NH6186 og NH6184 fra OSL til FRA)? Regner med at dette er en problemstilling dere har vært borti før, og ville satt stor pris på svar. Takk!
Uten å gå sjekket så vil jeg tro at du kommer langt bedre ut ved å booke codeshare med ANA istedenfor Lufthansa. Har gjort det samme med å booke united istedenfor ANA og flydd ANA og selvfølgelig fått poeng for ANA
Du får poeng etter bookingklassen til operating carrier, slik er det i hele *A. Jeg sjekket i Amadeus nå og NH P-cl (både OSL-FRA og FRA-KIX) mappes til LH P-cl, så du får samme opptjening i P-cl uavhengig om det er ANA codeshare eller LH kode.
OK, det gir for så vidt mening. Hadde håpet at det kanskje var en liten "svikt" i systemet der som gjorde at man kunne få bedre opptjening ved å velge "riktig" *A-partner å bestille gjennom, særlig når LH er såpass gjerrige på poengene som de ofte er. Uansett, tusen takk for definitivt svar
Det er enkelte punkt som man nok kan tjene litt på. Eksempelvis har jeg booket SAS Plus og fått Austrian business på codeshare, langt billigere enn en businessbillett ville kostet..
Den var ikke dum, du! Trodde som regel SAS Plus gav bookingklasse Y ved codeshare (blant annet i USA), men da skal jeg se ekstra etter sånne dealer
Mitt inntrykk er at ved kjøp av SAS Plus på code share i USA ender du fort opp bak i bussen, mens code share i Europa kan bringe deg foran gardinga (har opplevd det med Lufthansa og Croatian airlines). Dog skal jeg være forsiktig med å antyde at dette er regelen. Her har jeg for svakt datagrunnlag, men andre kan kanskje ha det
Det du sier kan absolutt stemme. Jeg synes dog hele code share-opplegget i USA er litt vanskelig når man bestiller gjennom SAS. Når jeg ser på billetter til f.eks. LAS eller MSY får jeg som regel bookingklasse Z og D på hhv. Business Saver og Business. Men SAS Plus Saver gir booking klasse P (som for UA skal være discount business) mens SAS Plus gir booking klasse S (som for UA skal være discount economy). Har også sett på billetter med Lufthansa C som gir bookingklasse Y ved videre flyvning med UA i USA. Det gjelder tydeligvis å holde tungen rett i munnen når man bestiller sånne billetter.
Låner denne tråden litt. Ble (som nevnt i noen andre tråder) ombooket fra SAS til Lufthansa til helgen på en tur til BEY. De originale billettene var bonusbilletter fra SAS med SAS Plus på utreise og SAS Go på hjemreise. Når SAS ombooket oss, fikk vi Lufthansa Business på vei dit og Lufthansa Økonomi på vei tilbake. Men i bestillingen stå det følgende på utreise: Og følgelig Y på hjemreisen. Samme bookingklasse står forsåvidt på lufthansa.com. Noen som har troen på at jeg har blitt booket om til en tur som gir poeng eller er det bare snakk om kabinklasse? Og blir det i så fall bookingklasse J og Y hos Lufthansa? I så fall blir det nesten 10k poeng på turen.
Det gjør i så fall opp for dårligere reisetidspunkt og tap av en hel dag på turen. Om jeg i tillegg får 400 Euro (pga av EU261), så blir dette en lønnsom tur.