British Airways biz, OSL-MIA, A380 begge veier. American Flagship lounge MIA

Tråd i 'Reisebrev' startet av tobeornot999, 14. juli 2022.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Hei!

    Skal jobbe noen dager i Florida, men har fløyet mye BA til USA tidligere.

    Forrige gang var det SAS, men for det første streiker de, og for det andre var servicen på A330 biz med SAS grusom på alle måter utenom selve det fysiske setet.

    Så de neste par turene er booket inn med British Airways, og siden det ikke er enormt utvalg av reisebrev om BA post-covid her, kommer et lite reisebrev.

    A320 ut fra Oslo var like over timen forsinket (rute BA767), pga sent i kommet fly.

    Hos BA i Club Europe slipper man å håpe på en diamant block av nabo setet. Det kommer på kjøpet, med et ekstra bord som ofte er praktisk.

    20220714_174400.jpg

    Greit nok med forsinkelsen, siden jeg ikke flyr videre før i morgen. Og herlig med engelsk service i det øyeblikket man kommer om bord. Spørsmålet "any more champagne" med et slengt på "Sir" er også alltid trivelig.

    Litt mindre jovvvvialt, og langt proffere enn SAS. Smak og behag, dog.

    Valg mellom Nicoise salat og en kylling/avokado salat for club class.

    Gikk for kyllingen, som var skikkelig god og pent presentert i tillegg:

    20220714_184009.jpg

    Champagnen kom fra stor-flaske, som de først åpnet da noen rett før meg også bestilte den. Som før nevnt: påfyll kom uoppfordret. Nicolas Foulait (sikkert stavet feil) var veldig OK, og særlig i forhold til den Monopole Heidseck de serverte alltid før corona.

    Alt i alt veldig imponert over hva BA får til på en såpass kort flight. Som idag bare skal ta drøyt halvannen time i luften.

    Dette ER business class, der SAS på samme flight (har tatt den hauger av ganger første halvår) serverer den evinnelige kjedelige samme retten hver gang. I papp boks. Uten valgmulighet. OK, de kaller det ikke business, men plus er sannelig utrolig dårlig i forhold til BA C på samme rute. Og prisen er sammenlignbar.

    20220714_190015.jpg

    Til sist:

    WiFi ombord er rask, men koster endel. Også for C passasjerer. GBP 7 for dekning hele flighten er litt gjerrig av dem overfor de som har kjøpt de beste billettene de byr på.

    A380 på upper deck flat beds følger i fortsettelsen, men den flighten er som sagt først imorgen. Håper dere slår følge! :)
     
    ordnetseg, kjeeli, Flymunda and 53 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,265
    Likes mottatt:
    36,934
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi får se litt mer av OneWorld nå som alle under over hvordan en skal få tjent Avios på Stordalens spa-langhelger.
     
    tobeornot999 liker dette
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,251
    Bonuspoeng:
    183
    Gleder meg til å se mer OW :) God tur!
     
    tobeornot999 and flying_all like this.
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,005
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig! god tur!
     
    tobeornot999 liker dette
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Altfor tidlig ute på Terminal 5, etter bussen som tok 12 min fra Terminal 4. Få skritt utenfor T4 lå mitt helt ok, men ellers ikke minneverdige Holiday Inn Express.

    Rent og ganske nytt, men ikke mye fasiliteter.

    Spent på inngangen til T5 og kaos som møter meg

    20220715_101319.jpg

    Men nei, der er det helt ok på arrivals nivået der jeg kom inn fra buss-stoppet.

    Heisen opp til departure level, og DER må det vel være kaos?

    Nei igjen. Markørene for trafikk i hhv sør og nord security sa begge 3 på skalaen til 5 om hvor travelt det er. Mye kø-ordnere, personer på jobb som svarte spørsmål og sendte folk rundt, og godt organisert.

    Fast track for meg. Tok bare mellom 5 og 10 min. Og noe av den tiden gikk til en koffert de følte de måtte se veldig nøye på, hele 3 i personalet. Så da stoppet båndet opp 3-4 min.

    Ah, well, heading straight for south lounges. Kunne fritt valgt north, men valgte denne fordi den er langt større og har fin utsikt mot tarmac.

    20220715_102658.jpg

    Fullt i loungen, men en og annen ledig sitteplass. Nytt siden før covid er at de har fjernet hele bufeten, og nå tar bestillinger made to order.

    Faktisk en skikkelig forbedring dette, for menyen var slett ikke dum. Om enn kort nå ved frokost tid. Endrer seg gjennom dagen.

    Screenshot_20220715-104823_Chrome.jpg

    Og selvsagt ølen brygget spesielt for BA, nå som klokken er snart 11(!) ;) Man får den bare i lounge og ombord. Sammen med en bacon muffin. Levering av mat tok bare 5m etter QR kode bestilling.

    20220715_103447.jpg

    Kanskje ingen bombe (siden jeg sa hvorfor jeg liker south lounge) at jeg sitter innerst der man ser flyene :D

    20220715_103610.jpg
     
    SAJblue, snus_mumrikken, Are and 23 others like this.
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    BA209 har vært opptil flere timer forsinket hver eneste dag siste uke. Så jeg venter i spenning på gate announcement.

    Maskinen kom inn på rutetid fra Dallas, så da kan de i alle fall ikke skylde på for kort tid til turnaround før avgangen...

    Dette aluminiumsrøret blir snart hjemmet mitt i 10 timer:

    Screenshot_20220715-111856_Flightradar24.jpg
     
    Are, kjeeli, Flymunda and 28 others like this.
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Da skjedde det igjen, denne flighten er alltid forsinket....

    Var helt ute på gate i C piren, siden det kom melding om åpen gate. Og det tar ganske lang tid å forflytte seg fra hoved terminalen og til pir B og enda mer C.

    Etter typ 10 minutter venting der, kom meldingen: et toalett ombord var defekt, og måtte byttes. Litt merkelig at det ble avklart først etter flyet hadde stått parkert i flere timer, men sånn er det.

    De sa det tar 1 time å hente et nytt toalett fra lager pluss montere det. Men klok av skade holder jeg en knapp på 1,5 time forsinkelse som minimum.

    De var fremoverlent på gaten, og ba alle med tilgang til lounge om å gå tilbake til B piren og nærmeste lounge, siden C pir ikke har noen BA lounge.

    Så da ble det nytt lounge besøk, da. Og siden jeg må vente med pre-departure drink ombord, konstaterer jeg at de har samme champagne her også som på gårsdagens OSL-LHR.

    Ordnet med andre ord min egen pre-departure drink i ventetiden :D

    20220715_130420.jpg

    Og rakk såvidt å se flyet før returen til ny lounge

    20220715_123953.jpg
     
    ordnetseg, SAJblue, KRS and 34 others like this.
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Boarding startet en halvtime tidligere enn jeg antok.

    Så for evt nye lesere: British Airways A380, på BA209 fra LHR til MIA.

    Gate nå closed en halvtime etter egentlig avgang. Ikke så ille, alt i alt. Og kapteinen sier på PA nettopp nå at turen kan ta ca 40 minutter mindre enn rutetabell. Men det ser ut til ca 1 time forsinket avgang, nå som dørene er lukket og vi venter på pushback.

    Har plukket et sete på upper deck som jeg har hatt før også: 53A (eller K, på andre siden). Der sitter man baklengs, med bulkhead i fotenden, og setet er rolig og super behagelig for å sove.

    Det er nær galley, men jeg har aldri blitt plaget av støy - sover altfor godt til det :D

    Sete 53A:

    20220715_134953.jpg

    Masse plass til oppbevaring, 3 dype luker store nok til å bla få plass til ryggsekken min. Så ingen overhead luggage, og alt lett tilgjengelig underveis i flighten. Rom for oppbevaring av sko i egen skuff.

    20220715_135351.jpg

    Litt uspennende amenity kit fra White company. Men dette er ikke first class heller :p

    Ørepropper, ansiktsmaske, tannbørste/krem lip balm osv

    20220715_135529.jpg
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Club world meny:

    20220715_141630.jpg

    Og vinene. Champagnene (vanlig og rose) må prøves:

    20220715_141748.jpg
     
    KRS, snus_mumrikken, Are and 33 others like this.
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Du verden, reisebrev er veien til likes :D

    Veldig hyggelig, folkens. Setter pris på det!

    Nå over atlanteren. WiFi er fortsatt dyrt (se første post), med omkring 200 kr for dekning gjennom hele turen. Men det fungerer veldig bra, og er raskt. Verdt å betale for slikt.

    EDIT: glemte visst å si det tidligere, men de kom selvsagt med obligatorisk champagne/vann/appelsinjuice før vi forlot gate.

    Før avgang delte de ut menyene dere har sett. Og kom fra sete til sete for å ta opp bestillinger på hvilken hovedrett man ønsket, vin valg til maten, og vin eller drinker før måltidet. Smart og effektivt, og nå begynner det å lukte godt fra galley nærmere 2 timer etter avgang.

    Gikk for en Gin Zing, som var god, men gjerne kunne vært friskere på smak. Nøtter ved siden av var ikke varme og ikke i en skål :D Null stress, selsvagt.

    Raust mål på drinken, de skal de hvertfall ha...

    20220715_154158.jpg
     
    SAJblue, snus_mumrikken, Are and 20 others like this.
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Lunch på bordet!

    Bestilte kylling-paien som hovedrett, og den var veldig bra både på smak og innhold. Rikelig med møre kyllingbiter.

    Smøret var nær frysepunktet, og det samme gjaldt brokolli forretten. Den var ikke min favoritt uansett, og så liten porsjon at den var ment som en veldig liten forsmak til måltidet.

    Lune rundstykker, som ikke hadde ligget så lenge i ovnen at kantene var harde (som de ofte ellers er på fly).

    California-rødvin kunne de gjerne tilbudt påfyll av underveis, men den gikk godt sammen med paien. Liker alltid å drikke amerikansk vin i Amerika - og på vei dit :)

    Sjokolade mousse var også nesten-frossen da brettet ankom. Men var passelig temperert etter jeg var ferdig med hovedretten. Fluffy og veldig god på smak uten å være altfor søt.

    .... Og sannelig, mens jeg skrev dette, så kom de uoppfordret og bød på mer vin. Tommel opp!

    Ostene har jeg ikke smakt på ennå. Men de ser mistenkelig like ut de ferdig kuttede stengene som jeg fikk i loungen tidligere i dag.... I så fall litt tørre og kjedelige, men særlig cheddaren var god på smak.

    20220715_162654.jpg
     
    snus_mumrikken, Are, kjeeli and 27 others like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,940
    Likes mottatt:
    22,645
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig med rapport fra de eleverte klasser hos BA. Var det brokkoli eller blomkål til forrett? :D God tur videre :)
     
    tobeornot999 liker dette
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det!

    Blomkål var det visst, sier menyen.

    Den var så iskald at jeg ikke ville merket forskjell :D
     
    Kristian and Upsaker like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    De er jo majestetiske, disse Rolls Royce motorene.

    Var en god del vrooooom ved takeoff, men sånn skal det være. På marsjhøyde bare summer de lett, like ved siden av setet mitt :)

    20220715_170527.jpg
     
    Are, kjeeli, watchaddicted and 18 others like this.
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Ettermiddagslur, pleide min gamle far å kalle det...

    Nå skal de soves litt for å ikke være altfor tidlig trøtt i -6t tidsforskjell. So long!

    Ps: jeg har redd opp selv altså. BA ville ikke vært så sloppy. I første klasse rer de opp for passasjerene, men ikke i biz :)

    20220715_171453.jpg
     
    Are, kjeeli, watchaddicted and 21 others like this.
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Sov riktig bra, nesten hele resten av turen - og gikk glipp av servering nr 2.

    Forsåvidt med vilje, siden jeg hørte dem styre med maten og serviset men valgte å sove videre.

    Våknet til en flaske vann stilt opp ved siden av plassen min. Nice touch, for det er jo litt tørr luft på fly, og jeg trengte virkelig vannet.

    Det var alt for nå. Mer følger kanskje om 1 uke på returen, hvis det er noe nytt å melde. Turen er i utgpkt identisk.

    Takk for følget!
     
    Are, kjeeli, watchaddicted and 23 others like this.
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for glimrende reisebrev!
    Nå som SAS går konk. må jo OW være neste mulighet :)
     
    travelislife and tobeornot999 like this.
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Tid for en oppfølger, nå som dagen er kommet for retur til Europa.

    Fortsatt BA. Fortsatt A380. Fortsatt forsinkelse.

    Flyet gikk ut av London altfor sent igjen, så returen min blir tilsvarende for sen (eller litt mindre, om de klarer en raskere turn-around).

    Den gode nyheten er at dette gir lenger tid i American Flagship lounge på MIA flyplass. Visstnok en veldig bra lounge, åpen for OW status fra Sapphire og oppover (meg). Men også for alle long-haul, non-US/Canada business billetter med OW flyselskap.

    Rapport følger om noen timer, og trådnavnet er oppdatert til å inkludere loungen :)

    Screenshot_20220719-122508_British Airways.jpg
     
    KRS, Are, NorFlight and 12 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Grei trafikk på MIA concourse D idag, men mitt lille lure-triks i den lille sikkerhetskontrollen "ingen finner" fungerte. Bare 6 pers foran meg, og alt var unnagjort på 10 minutter. De er grundige, og body scanner alle. Dermed tar det litt tid pr passasjer.

    Jeg skal egentlig til concourse E, men det lille sjekkpointet ligger i en korridor for seg selv på D akkurat i "knekken" der E, F og G ligger i bygningen ved siden av, mens D altså 1)er der hvor god-loungen ligger, og 2)er hjemterminalen til American, med 60 gates og bare AA fly å se overalt.

    20220719_162856.jpg

    Anyway, etter luring-inngangen er man også like ved D30 hvor det både ligger vanlige Admirals lounge og Flagship lounge.

    20220719_162253.jpg

    Begge drives av AA, har felles inngang og sjekk av BP, og med rette billett/status får man et digert laminert invitasjonskort i hånden.

    20220719_162400.jpg

    Heis 1 etasje opp, og første dame står klar til å ta imot invitasjonen, mens dame nr 2 står klar til å tappe opp champagne i det øyeblikket man går inn døren. Nice touch!

    Litt for mye folk til å kunne ta særlig med bilder inne i loungen, men den er 29000 sq ft (over 2500 kvm) og føles på ingen måte stappfull.

    Delikat på alle måter, og med fint varierte soner for jobbing, lounging, et kinorom, en stille sone, restaurant avdeling osv.

    20220719_162805.jpg

    Litt mer om mat og viner i neste post, men først skulle jeg komme tilbake til grunn for å gå den inngangen jeg gjorde (for første gang, hadde sjekket flyplass kartet). Det ga meg nemlig mulighet til å sjekke at airside linken mellom D og E var åpen - siden den forbindelsen går fra temmelig presis der sikkerhetskontrollen slutter i D og over til E.

    Alt var fint der, så da kan jeg nyte Flagship til fulle. Vel vitende om at jeg kommer over til riktig terminal enkelt når det blir tid for det.
     
    SAJblue, KRS, snus_mumrikken and 17 others like this.
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,394
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, tid for mat og vin!

    Her lar jeg bildene tale for seg selv, men i tillegg til både kald og varm bufét var det et lite varmmat-kjøkken som hadde et par retter og faktisk ikke mer(!) på bestilling.

    Beste lounge mat og utvalg jeg har vært borti, bortsett fra BA first class/concorde room I London. Der er forøvrig alt ala carte - så opplevelsene er begge bra på hver sin måte.

    Rikelig med champers plassert utover flere steder i loungen, og masse ansatte som hele tiden ryddet, pyntet, åpnet flasker osv.

    2 forskjellige rødviner, 1 rosevin og 3 hvite. Fra alt fra Argentina til USA (of course), Frankrike, Italia og Australia.

    20220719_172658.jpg 20220719_172745.jpg 20220719_172838.jpg 20220719_172842.jpg 20220719_180237.jpg 20220719_180256.jpg 20220719_180308.jpg 20220719_181002.jpg
     
    SAJblue, KRS, Are and 22 others like this.

Del denne siden