Ethiopians juridiske dilemma: 1. Hadde de kansellert billettene så kunne dere ha krevd EØS's sin standardsats på 600 Euro i kompensasjon, det er ca 5300 kroner pr booking. 2. Nedgraderer de billetten fra ett EØS land, så må de refundere 75% av prisen på billetten. Løsning nummer 2. var den løsningen Ethiopian gikk for i dette tilfellet, siden dette ville føre til at selskapet da kun tapte ca 2000 kroner pr booking på denne feilen. Dette ble den billigste løsningen de kunne finne ut av innenfor dagens EU regelverk. http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm Upgrading or downgrading If you are upgraded, the airline can't request any additional payment. If you are downgraded, you are entitled to reimbursement of a percentage of the price of your ticket, depending on the flight distance as follows: a) 30% - flights of 1 500 km or less b) 50% - flights within the EU of more than 1 500 km (except flights between the EU and French overseas departments), and all other flights between 1 500 and 3 500 km c) 75% - flights not falling under (a) or (b), including flights between the EU and French overseas departments. If you have 2 or more connecting flights included in a single ticket, you can only be reimbursed for the flight which was downgraded and not for the entire journey. The reimbursement should be paid within 7 days. NB!!!! .............Jeg ser at reglene for poengkompensasjon ikke er klare i dette tilfellet. Dere som blir nedgradert til økonomi bør prøve å tyne Ethiopian for grunnpoengene dere ellers ville ha tjent, da dette er verdt noe for å nå Gull/diamant og kunne bruke dem på det som dere måtte ønske
Det er ikke en enkel oppgave. Ble booket om til en klasse som gav hhv 25% og 0% til Eurobonus. Tipset her må være å krangle på bookingklasse før avreise. Har vurdert å skaffe meg A3 sølv bare for å scoope disse poengene, da billig eco fortsatt gir 100% der.
For all del, jeg er optimistisk i denne saken. Poengterte bare at om det skulle skje nedgradering, her eller andre steder, krangle om bookingklasse før avreise og ikke etterpå
Då har eg óg byrja å verte litt optimistisk på desse billettane, har no sett meg opp på fri tysdag og onsdag etter påske. Fekk i tillegg booka ein konferanse på Gardermoen torsdagen og fredagen, so då slepp eg å dekke turen til Oslo sjølv.
Kjære vene vakre folkens: Nå er det gått så lenge siden denne error-faren dukket opp, at det er rimelig usannsynlig at det ryker. Take a chill pill, relax og se fram til reisen.
Haha Synes jeg ser det i Totens Blad: "Nå har vi glede øss i to vikur, åsså tæk dom å sletter billetta våres!? Dæ syns je var usællt gjort ta dom!" PS! Jeg kan gjerne oversette til bokmål, om noen måtte ønske det..
Fikk meg en liten støkk i dag, e-post fra Orbitz: "Changes have been made to your flight". Heldigvis var det bare en schedule change
Hva betale du tilsammen? Å hvilken klasse måtte du opp på? Interessert å vite hva jeg må regne med å betale med et senere tilbud
En billett som dette koster mellom 3 og 4000kr i avgifter. Det som kommer på toppen avhenger av hva slags pris som ligger til grunn for billetten. I dette tilfellet kostet billettene 5500-6000 kr per pers, da i full flex business (Klasse C)
Booket OSL-ADD utreise 28 april. Ser nå på hjemmesidene til Ethiopian at de ikke selger flere business-billetter på denne datoen. Hos Expertflyer (gratis) ser jeg at det fra ARN på samme flightnr er omlag halvfullt i business. Hva er riktig? At flyet fra OSL/ARN er halvfullt i business, eller at business er fullbooket og at ikke alle har tildelte seter enda?
Stemmer det ja.. Samme gjelder for ARN-ADD. Men det er jo mange som ikke har valgt sete ennå, eksempelvis alle som har booket fra Oslo Forøvrig interessant at det er så mange som har booket denne flighten i C når det er så mye ledig i Y. Frister å tro at det er en større delegasjon eller tilsvarende som skal på tur.
Så på flyertalk at noen hadde sendt epost til Ethiopian angående setereservasjon og fått følgende svar: Dear XXXXX, Thank you for choosing Ethiopian! Kindly be inform you that, unable to assign seat assignment because of the aircraft in progress. So that you can ask later Regards XXXXX. Hva menes med dette? Virker rart ettersom det er mulig å bestille sete fra Stockholm?
Det er ingenting å henge seg opp i. La de få jobbe i sitt tempo så kommer setekartet opp etterhvert. Det er 2+2+2 og nattflyvning så alle setene er "like" uansett..