Derfor raser bonusjegere...artikkel i VG

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av The_Dude, 27. sept 2024 kl 13:21.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,287
    Likes mottatt:
    2,251
    Bonuspoeng:
    113
    tobeornot999, Reiseglad, kiev and 5 others like this.
  2. LL_Air

    LL_Air Medlem

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,288
    Likes mottatt:
    5,853
    Bonuspoeng:
    183
    Eurobonus.jpeg
     
    Last edited: 27. sept 2024 kl 15:15
    avis, markus, Gribb and 6 others like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    4,734
    Bonuspoeng:
    113
    Har hjulpet litt til i kommentarfeltet, men det ser (ikke overraskende) ut til at Hvermannsen ikke har mye sympati med oss bonusjegere. Her er det bare å stemme opp vår side, ellers vil SAS kunne si at flertallet synes devalueringen er helt OK.
     
    eventyrer, Kjetil L and NoLimit like this.
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,287
    Likes mottatt:
    2,251
    Bonuspoeng:
    113
    Blir interessant å se når de ulike punktene blir korrigert.
     
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    425
    Likes mottatt:
    512
    Bonuspoeng:
    93
    Det verste for min del er at de gjør det vanskeligere å oppnå og beholde status ved at man får færre nivåpoeng kontra tidligere.
    At SAS mener det er lurt at færre er statuskunder (= lojale) er meg ganske uforståelig..
     
    NoLimit and mrhaakon like this.
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,288
    Likes mottatt:
    5,853
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke er på de siste to årene for Lifetime Gold så er det kanskje en tanke å droppe det jaget og heller se på andre løsninger som lounge inkludert i kredittkort osv... Det går fint an å booke andre selskaper og supplere bookingen med cashback.

    Men tilbake til tema, så bør EuroBonus gjøre SAS+ til BIZ på alle SAS+ bonus reiser innenfor Europa, det vil koste mindre for dem enn prisen de betaler i det lengre løp på å blø kunder over til andre selskaper de gjør nå. Det blir jo ikke så mange som for lounge tilgang på grunn av dette som ikke hadde kvalifisert på andre måter. Så her sparer SAS seg til fant slik det er nå.
     
    Last edited: 27. sept 2024 kl 17:35
    kiev liker dette
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,159
    Likes mottatt:
    114,711
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg måtte fjerne det du hadde kopiert fra artikkelen @Eddie47. Det er brudd på opphavsretten og slikt havner vi i trøbbel for;)
     
    The_Dude, NoLimit and Eddie47 like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,122
    Likes mottatt:
    9,253
    Bonuspoeng:
    183
    Lengre/de mest relevante sitater med sitattegn og henvisning er lov.
     
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,159
    Likes mottatt:
    114,711
    Bonuspoeng:
    350
    Ikke pluss saker. Hatt en bra runde med de og et par andre mediebedrifter rundt det....
     
    Xflipper, Kaffen and milehigh like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,122
    Likes mottatt:
    9,253
    Bonuspoeng:
    183
    En omgåelse er nevnt her. https://www.m24.no/debatt-sosiale-m...r-hva-du-kan-dele-fra-medienes-innhold/446048
    "Det andre som er nesten fritt fram, er noe som heter faksimile. Altså et utklipp. Et bilde av en artikkel. Ta gjerne bilde eller skjermdump av en del av artikkelen – altså sånn at du ikke deler hele innholdet – og legg det ut. Dette kommer under retten til å sitere innhold. Det viktige her er å ikke gjenpublisere hele innholdet. Og det gjelder både gratis- og abonnement-innhold."
     
    eventyrer liker dette
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,758
    Likes mottatt:
    32,243
    Bonuspoeng:
    183
    Det komme vel revenueopptjening av poeng etterhvert også, ser for meg nye ramaskrik da
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,193
    Likes mottatt:
    7,540
    Bonuspoeng:
    293
    Kommentarfeltet representerer altså hvermannsen? o_O:D Men jeg er enig i at det er rimelig optimistisk å tro at vi får noen sympati for dette fra folk som ikke er bitt av samme basillen som oss
     
    eventyrer and The_Dude like this.
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,649
    Likes mottatt:
    3,984
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det var en bra og balansert artikkel. Det eneste som plager meg litt er at de alltid i slike artikler gjentar at man kan reise på business class bortimot gratis. Det er ikke gratis. Om man ser på Trumf som alternativt kan brukes krone for krone hos Norgesgruppen, koster det 12.000 kroner pluss, si, 2000 kroner i skatter og avgifter for en t/r i biz. 14.000 kroner for en flyreise er ikke "bortimot gratis".
     
    eventyrer, thfagert, Baldrick and 5 others like this.
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    729
    Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. Det er leftover-space som selges rabattert på en måte som gjør det vanskelig for bedriftskunder å utnytte det.

    De andre som nevner at de som syter i avisen bare får poengene fra kredittkort og ikke flyr mye... Kanskje man skal rapportere dem til Skatteetaten ;) Sikkert mye snusk der.
     
    eventyrer and NoLimit like this.
  16. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    989
    Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg syntes vi har fått belyst realitetene godt i artikkelen, slik de er i dag.

    - Tilgangen på bonusbilletter er lavere
    - Vi kan ikke kombinere bookingklasser
    - Vi kan ikke sy sammen leg for leg
    - Vi kan ikke bruke CT på bookinger med flere enn 2pax (split av booking er ikke en fullgod workaround)

    SAS har helt åpenbart strupet tilgangen på billetter, selv om de sier de ikke har det.

    Mixed class vil komme tilbake etter hvert.

    Leg-for-leg bookinger er det ikke sagt at skal komme tilbake, så vi må bare håpe. De nevner at de ser på å løse opp i litt OD restriksjoner slik at flere reisekombinasjoner skal vises i søk, men det er fortsatt snakk om søk A-B. Ikke muligheten til å sy sammen reisen som man selv ønsker.

    Så er det viktig å skille litt på noen saker her. CT utfordringen er teknisk, pga nye systemer.

    Mixed class er ikke teknisk, agentene kan fint booke det om de ønsker.
    Leg-for-leg er ikke teknisk, agentene kan fint booke det om de ønsker
    Tilgangen på billetter er ikke teknisk. Her har SAS først fjernet tilgangen, før de har åpnet opp igjen med filtrering, slik at tilgjengeligheten er lavere.

    I saker som dette er det alltid folk som vil mene at vi sutrer osv.. Men det er viktig å huske på at SAS er ingenting uten Eurobonus programmet. De er 110% avhengig av lojale kunder, og om vi bare skal akseptere devalueringer av bonuspogrammet vil de fortsette å redusere tilbudet til det er ingenting igjen.

    Vi er nødt til å bruke vår stemme som forbrukere. Det vil si at vi må klage til SAS i de kanaler vi har tilgjengelig, og VG er nok kanalen med størst rekkevidde her til lands.
     
    Last edited: 27. sept 2024 kl 21:20
    EndreD, paramberg, Gribb and 13 others like this.
  17. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    505
    Likes mottatt:
    1,600
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du tok initiativet til denne @markus

    La oss håpe SAS tar litt av kritikken til seg.
     
    Hanen, The_Dude and markus like this.
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,273
    Likes mottatt:
    8,610
    Bonuspoeng:
    183
    SAS sitt bonusprogram er verdsatt (de er et eget AS) til omkring 3 mrd SEK, og de har en bokført gjeld til kundene som har EBP til gode på 1,6 mrd SEK. Alle tall pr okt 2023, da de måtte oppgi dette til konkurs-domstolen i NY.

    Bonusprogrammet har dog bare en verdi - og positiv cash flow - så lenge "dumme kunder" (ikke bokstavelig) er villige til å kjøpe poeng fra dem via banken, kredittkortet, eller ved å fly SAS når de bedre kunne fløyet med andre.

    Selv har jeg hoppet helt av SAS skuta. Kommer til å fly dem når det passer best, men samler ikke lenger gull og poeng etter å ha gjort nettopp det helt siden Eurobonus ble lansert på 1990-tallet.

    Ingen stor dramatikk i dette, jeg bare synes programmet har blitt altfor dårlig, at poengene koster for mye, og viktigst: at de andre alliansene er så mye bedre enn ST.

    ....så nå sliter jeg bare med å få brukt opp en halv mill poeng. Vanskelig, når de struper tilførselen.

    Og så skal jeg ta 2 år med gratis SAS gull (fordi jeg er One world gull) bare for å ha kortet og lounge inngang hos SAS når det passer å fly med dem.
     
    eventyrer liker dette
  19. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    425
    Likes mottatt:
    512
    Bonuspoeng:
    93
    Har allerede LTG så her uttaler jeg meg mest på generelt grunnlag, skjønt det er greit å beholde diamant så lenge man kan.
     
  20. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,593
    Likes mottatt:
    24,479
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har ei «vent og sjå» haldning til dette. Dei alle fleste flyselskap gir andre kundar moglegheita til å booke turar med partnarselskapa i ymse klassar, so det er all grunn til å tru at dette er lønsamt.

    Eg kan aldri tenke meg at SAS tillegg «Hvermannsen» noko særleg vekt på slikt. Dei tener uansett ikkje nok poeng til å reise langt i dei eleverte klassar. Er det lønnsomt å tilby bonusnissar det SAS (og dei fleste andre) har tilbydd «i alle år» vil det komme attende. Det er jo ikkje utenkeleg at SAS faktisk snakkar sant om at det er IT tull.

    Gjer ikkje dei det so er gamle kjende i Lufthansa godt posisjonert for å kjempe om oss. Dei har flyruter til dei fleste store flyplassane i Norge, og treng vel berre ein brukbar online shoppingportal og eit kredittkort eller to før dei er det føretrukne selskapet for dei fleste bonusnissar, dersom SAS skal halde seg til ingen klassemix, ingen KLM/AF C osb. Eg trur rett og slett ikkje at SAS er so sjølvdestruktive, men ein veit jo ikkje.
     
    EndreD, afirm, holmen and 4 others like this.

Del denne siden