Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper det er SAS IT.
    Da du booket, fikk du en reservasjon på mail der det sikkert står innsjekket bagasje.
    Jeg har flere fremtidige jobbreiser innenriks der det kun står håndbagasje under mine bestillinger, og der det står at billettene ikke er klare.
    Bagasje dukker sikkert opp når billettene er frigitt.
     
    Reisegal liker dette
  2. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    419
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Du snakker vel om avbestillingsdelen og erstatning av tapte bonuspoeng her. Jeg tolket innleggsforfatter som at han påstår at reiseforsikringer generelt ikke dekker bonusreiser, og at man dermed må være ekstra påpasselig på tur. Dette stemmer jo ikke. Det er en reise som alle andre reiser.
     
    Last edited: 17. febr 2022
    Jeanette and Maggie like this.
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,564
    Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Feil i visning. Fløy akkurat med Turkish og det er Turkish sine businessregler som gjelder. Med andre ord 2 håndbagasje per person. God tur!
     
    Reisegal liker dette
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    De ønsker at hele SAS går Chapter 11, men først ønsker de at alle deres oppsagte piloter får jobben tilbake, på papiret, før økte lønns kostnader som er umulig å forsvarer for sikker drift og bunnlinja går rett i dass, med en forsterkende effekt om at de pilotene mister sin jobb for alltid...

    Flygerforbundet har virkelig skjønt regnskaps tallen til SAS... Fint om de tar en telefon til Tomas Gerhardsson, hvis han også fremdeles har en stilling å gå til på sikt.
     
    markus, stekus, themichael and 3 others like this.
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Klassisk SAS. Hver gang de er på randen av konkurs. Kunne ikke vært mer malplassert.

    Virker faktisk som noen av de ansatte (heldigvis ikke de fleste) ikke skjønner at en godt betalt jobb er bedre enn ingen jobb. SAS går under hvis ikke de snart kan få ryddet i alle særavtaler de har dratt med seg fra forrige århundre.

    Ekstra fridager og god lønn er det selvsagt forståelig at feks pilotene ikke vil gi lett slipp på. Men alternativet er langt verre, når så og si alle andre flyselskaper har bedre kontroll på kostnadene og ikke betaler for at piloter ikke er på jobb. Om SAS går konkurs, må de alle ut på jobbmarkedet og søke på jobber med moderne vilkår.
     
    markus, themichael, Jeanette and 2 others like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Jo da i Norge AS, har vi oljefondet, og så har vi alle som skattes i hjel som går til NAV som gir almisser til samtlige... Vi lever i en lykkelig spiral mot å blir Nav`re, pilot eller ei :oops:
     
  8. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93

    Som eg tidligere nevnte det er valg i Sverige i September, og Danskene skal vel ha valg til neste sommer ein gang? Når Mette ein gang skriver ut nyvalg, så datoen i CPH er vel litt meir usikker.

    SK har 3,8 milliarder svenske kroner i gjeld til forfall de neste 12 månedene
    https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/02/16/7820891/dnb-markets-frykter-sas-konkurs

    Men det vi må spøre oss er vel kor mykje penger er den Danske og Svenske stat (les regjering partiene) villig til å punge ut med for å få fred i valgkampen?

    Eg vil gjette ein god del, og det veit fagforeningene veldig godt.

    Vinteren 2024 kan bli Interessant, men sjølv då SK vil være vanskelig å avlive i sin nåværende form ut i frå eit politisk ståpunkt. SK er Too Big To Fail når det kommer til Svenske og Danske arbeidsplasser.
     
    themichael, Xflipper and drsyk like this.
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men ikke bare skal den gjelden som raskest forfaller betales. Det er enormt mye penger, men SAS brant av 6,5 milliarder SEK bare i 2021.

    https://e24.no/boers-og-finans/i/a78XmM/sas-har-tapt-65-milliarder-det-siste-aaret

    Adskillig verre er at SK har 40 milliarder(!) i samlet gjeld. Det er så mye at selv de aller beste årene de hadde i glade dager - med opp mot 2 milliarder i overskudd ikke monner i det hele tatt som sammenligning. Og det er langt tilbake dit til tjo-fadderuttan-dei dagene før de hadde særlig konkurranse i Norden, som neppe kommer igjen.
     
    themichael, drsyk and SayWhat like this.
  10. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Skatt er ein ting, men så har du alle avgiftene som kommer på toppen.

    For dei som havner hos NAV så er vel avgifter på energi, mat og livsnødvendigheter eit like stort problem som sjølve skatten.
     
    drsyk liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Vel hvis brødhue pilotene velger å "kreve jobben" tilbake kan de like godt være arb. ledige for min del, når SAS står på randen ny restrukturering av gjelds belastning og forpliktelser.

    Har en pasient, som er utdanne som pilot, nå ex pilot, tidligere ansatt hos SAS, jobber nå som lærervikar, og den Mercedes`n hans er nå Toyota, det er godt han har tilpasset seg, men Covid`n som er årsaken til både nedbemanninger med fallen etterspørsel etter flyreiser og økende gjelds balanse, ser det dystert ut i fly industrien. Gjelden akkumulerer seg mer og mer, inntektene er fraværende... Ingen utvei enn å utvanne eksisterende aksjonærer, få konvertert bærende gjeld til aksjer, og hente frisk kapital som varer max 12 mnd igjen.

    Spørsmålet er bare hvor lavt SAS må ned i kurs for å få napp.
     
    markus, themichael, Maggie and 2 others like this.
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt EBB & Meny mer

    Innlegg:
    1,753
    Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Syns sas går litt mot seg selv om dagen, de har vel uttalt tidligere at de ser for seg færre jobbreisende - samtidig så har de nå ekstreme priser på f.eks BGO-OSL om man bestiller rett i forkant av reisen. Det er vel ikke mange fritidsreisende som gidder å betale 2-3k for en spontantur en vei over fjellene…
     
    markus, themichael, drsyk and 2 others like this.
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    SAS ser ut til å ha problemer med enkel, logisk tenkning.... Man kan ikke tilby et dyrt OG dårlig produkt. Dårlig og billig går som oftest, bra og dyrt også, men dyrt og dårlig - nei.
     
    markus, sutenai, themichael and 6 others like this.
  14. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har blitt et billigselskap til en dyr penge, og det kan de ikke overleve med i dagens marked.
     
    markus, drsyk, Jeanette and 1 other person like this.
  15. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    LItt av problemet er jo at SK mangler styring frå sine statelige eigere.

    Statseid treng ikkje nødvendigvis være eit problem, bare sjå på Singpore Airlines. Singapore er jo eit hyper kapitalistisk samfunn, men SQ er jo stats eigd.

    Vist eigarane er bevist på at eit statlig fly selskap skal være der for å drive turisme og handel til landet så er det ikkje eit problem å drive eit flyselskap med tap år etter år all den tid det fører til aukte skatte og avgift inntekter til staten som ein eigar.

    Men da må det være eit godt flyselskap som reisende foretrekker å reise med, og ikkje slik som SAS er blitt i dei siste åra.

    Med det vil vel ikkje kunne gå å drive bevist med underskudd med slik EU reglene er når det kommer til stats støtte i flybransjen.
     
    kaijoar, drsyk and Jeanette like this.
  16. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Du betaler 2-3k for ein vei over fjella som fritidsreisende vist du må.

    Får du ein reisende i siste liten til 2-3k som gir det vel meir inntekter enn 4-6@500 kr i siste liten.

    Fyllingsgraden på eit fly betyr ikkje alt, du kan fly stappfulle fly og likevel tape penger.
     
    themichael and drsyk like this.
  17. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Men å bygge en merkevare (les. trekke til seg nye, tilbakevendende kunder) kan være lurt istedenfor å prise seg langt ut.
     
    SayWhat and drsyk like this.
  18. Flyrlavt

    Flyrlavt EBB & Meny mer

    Innlegg:
    1,753
    Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Om man absolutt må reise ja, men når andre flyselskaper tilbyr billigere billetter så blir jo valget enkelt :)
     
    markus and SayWhat like this.
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,276
    Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    I morgen(18.02) er det følgende priser BGO-OSL
    617 med Flyr
    741 med Norwegian
    852 med SAS.
    Avreise tider er ikke vurdert her.

    Syns nå ikke det var så spinnvill forskjell, og kunne lett valgt SAS her.
     
  20. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    SK er definitivt ein kandidat for luksusfellen.

    Hadde SK ikkje vært statseigd så hadde dei vært konkurs for lenge sidan, men det er veldig vanskelig for eit stort statseigd selskap å gå konkurs grunna politiske grunner.

    Det er ofte billigere for ein stat å ta den økonomiske kostnaden, enn det er den politiske kostnaden.

    For selskap med som SK med fleire stater på eier siden så er det ennå vanskeligere, da kommer det utenriks politiske forholdet til dei andre statane inn i bildet også.
     
    themichael liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden