Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Det var en del fine artikler om dette i DN for et par uker siden.
    De nye avtaler som SAS har fått til i Danmark har i snitt bedre lønnsbetingelser enn de avtaler som allerede eksisterer i Norge.
    Utfordringen er at de nye avtaler gjør en del endringer i hvordan det kan planlegges, og tar antall arbeidsdager i løpet av året fra 160 år til cirka 180-190 dager i året, som for øvrig er det som gjelder for de fleste andre selskaper i Europa.

    Edit:
    En liten presisering: i teorien det er mulig å planlegge opp til 180-190 dager med jobb med dagens avtaler, men det er visst en del begrensinger i hvordan planlegging skal skje som gjør det praktisk umulig.
    Alt dette må tas med en klype salt, da jeg ikke jobber i SAS og har dermed ikke innsyn i avtalene ;)
     
    Last edited: 10. des 2021
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    SAS sliter, men penger vil de ikke ha. Hadde lagt inn bud på 405 kroner for oppgradering fra OSL til SVG i dag, det ble avvist ca 40 timer før avgang. Regnet da med tilnærmet fullt i Plus, men på 9 rader var det totalt 10 passasjerer.

    Resten av flyet hadde vel belegg på ca 70%, så det kan ikke ha noe med vektfordelig å gjøre heller.

    SAS ville med andre ord ikke ha pengene mine. Dem om det.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg og fruen ble oppgrader OSL-TOS for 390kr, og det samme på returen.
     
    flying_all liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Shyneno liker dette
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,223
    Bonuspoeng:
    183
    ..."nær konkurs" har de jo vært ganske så mange ganger før, og klart seg.
     
    Shyneno liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ikke så stor fan av Sissener, men han har noen poeng noen ganger. Det sagt, så tror jeg ikke SAS går konk.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Lurer på hvor lenge svenske og danske myndigheter gidder å øse milliarder inn i sluket. Får en til å tenke på Aitalia…
     
    tobeornot999, holmen and SayWhat like this.
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner flere faste SAS kunder som reiser innenriks om dagen og har begynt å booke Norwegian - fordi Norwegian faktisk flyr oppsatte avganger. En skummel trend for det som en gang var "the businessman´s airline".
     
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    SAS har nå "tvunget" meg til å bruke Norwegian på hjemreisen.
    De kansellerte med en ukes varsel (joda, jeg skal kreve dem for kompensasjon iht. EU261), og satte meg opp på en flight fra Stavanger klokken 7 på morgenen, dvs. et tidspunkt jeg ikke kan fly, da det jo er en grunn til at jeg hadde bestilt 1435...
    1435-avgangen går den, men avgangen OSL-EVE på ettermiddagen ville de ikke fly den dagen.
    Dagen før og etter eksisterer flighten, men altså ikke den dagen jeg skal reise.
    Det blir derfor en tur OSL-EVE med deres argeste konkurrent.
    Gratulerer !!
     
    Shyneno liker dette
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Nå må de også sies at Alitalia hadde neppe hatt ett positiv år i regnskapet sitt i over tjue år ;)
     
  11. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    *Fondsforvalter ønsker å kjøre aksjekursen i bånn slik at han kan kjøpe på billigsalg
     
    Shyneno, Jeanette and snus_mumrikken like this.
  12. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Det samme skjedde med meg til CPH forrige helg. I tillegg ble jeg sendt via SVG heller en på direkteflighten senere på dagen, for da måtte de oppgradert oss (eller flyttet Plus-skiltet i kabinen). Ettersom jeg er diamant og madammen gull, så sendte jeg en mail til dem og spurte om det var viktigere for dem at vi ikke ble oppgradert enn at de ødelagte turen vår helgeturen vår med en tidlig flight og omvei. Svaret var en mulighet til å kjøpe oss opp for 2500,- pr.pers og en forklaring som jeg vurderer å ramme inn. Den kom atpåtil to ganger, etter at jeg påpekte at svaret var lite relevant for det jeg spurte om og egentlig et ja/nei spørsmål. Det var ikke akkurat som om jeg forventet at de skulle sette opp et nytt fly til meg, men heller muligheten til å være med direkteflyet som uansett gikk. Det er ikke akkurat lett å prøve å være lojal mot en sånn gjeng.. ;

    Hej,

    Det finns inget Ja eller Nej svar på den frågan.

    Jag kan bara hänvisa till det svar du redan fått.

    "Det är begränsat antal flyg som får lyfta på en flygplats per dag, det gör att det kan bli schema ändringar och inställda flygningar. Vi har ingen möjlighet att lägga in fler flygningar på en dag då det blivit inställt på förhand oftast på grund av att det inte finns avgångstider tillgänliga på specifik flygplats. Vi försöker alltid i den mån det är möjligt att boka om kunder till samma serviceklass. Det är dock inte alltid det är möjligt."

    Av med hatten SAS :)
     
    tobeornot999, drsyk, SAJblue and 7 others like this.
  13. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Har forsåvidt lagt ut oppfordringen i en annen tråd, men det vi kan (og bør) gjøre er å rette en skriftlig klage til SAS via kontaktformularene deres hver gang de tuller det til for oss, evt. rett til gullmailen.
    Om de skjønner det er tilstrekkelig med misnøye, vil de kanskje (og kun kanskje) skjønne at de kødder med stamkundene, og det har aldri lønt seg for noen...
     
    Hanen liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, flyselskapene har hele avdelinger med tallknusere og de gjør nøyaktig det som er mest lønnsomt. Uten unntak. Hadde noe annet vore mer fordelaktig for inntekter, investorer og videre drift – hadde de gjort det. But are there unknowns? Sure.

    Storkunder rundt om, fra corporate og mini-sheikher til HON Circle har måtte svelge noen kamelfamilier de siste 20 månedene. Roll with it eller velg en annen carrier.

     
    EndreD, Propflyer, Eddie47 and 2 others like this.
  15. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Gullmailen er det hvertfall bare å gi opp. I samme passiar som jeg refererte til over så spurte jeg om de i det hele tatt hadde fullmakter til å bruke sunn fornuft eller om alt var regulert, og da var svaret som følger;

    "Då det kommer till vad vi kan och inte kan göra på bokningar och för EuroBonus så måste vi följa regler och villkor, det finns ingen som kan ändra reglerna eller göra undantag från dem vid inställda flygningar, frivilliga ombokningar osv"

    Ettersom de fylte opp den neste direkteflighten med det jeg antar var kunder uten tilsvarende status, spurte jeg om vi hadde noen form for prioritet ved ombooking.

    "Då flygningar ställs in eller ändras så genereras platser ut automatiskt av en robot, den känner inte av om du har en högre status eller om flyget som läggs in passar ihop med övriga flygningar. Det är på eget ansvar att kontakta oss på +47 21 89 64 00 om den alternativa flygningen inte passar eller om man inte har fått något förslag sedan innan. Då det är många på samma flygning som drabbas så tar en viss typ av biljett oftast slut före de andra och det gäller att vara aktiv som resenär i att se över om nya platser finns som passar er bättre."

    Representanten skal ha for at hun i det minste svarte, men konklusjonen er jo rimelig trist. Jeg hadde kanskje ikke forventet så mye mer, men at de klarte å instruere denne "roboten" til å ta hensyn til status når de skal ombooke en flight må jeg innrømme at jeg hadde trodd på i 2021...

    Det er godt mulig at det kan gi en effekt om flere tar kontakt med dem, men å gjøre det via gull-/diamantmailen anser jeg som å være dødfødt. Jeg heller nok dessverre også mot at det vi måtte mene har heller lite å si, og framover skal jo også SAS rette fokuset sitt bort fra businesskundene, så det hjelper vel heller ikke på. Jeg må innrømme at jeg blir dratt litt mellom ønsket om LTG og trangen til å "put my money where my mouth is". Foreløpig har jeg ryggrad som en pakke kjeks, men det røyner på. Ender vel også opp med at den LTG'en viser seg null verdt når den tid kommer..
     
    EndreD, drsyk, Jeanette and 7 others like this.
  16. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Herlig fyr som sier mye fornuftig, men håper han tar feil denne gangen.
     
    themichael liker dette
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Hovedgrunnen til at jeg har vært lojal mot SAS, er illusjonen om at de hjelper meg om noe dukker opp. Sekundært Eurobonus.
    Forstår at det er en svært krevende periode vi er inne i. Men etter siste utvikling/erfaringer, er det Eurobonus som står igjen.
    Som @Edvard påpeker, er det kun lønnsomhet/tall som blir tatt hensyn til.
    Og selv om jeg har minimal innsikt i SAS, så virker en del valg noe merkelige. Det gjør det mindre og mindre attraktivt å være lojal…
    .
    Med BGO som utgangspunkt og eget reisemønster, ser det ut som Flying Blue (KLM/AF) er nærmeste mulighet. Har aldri sagt jeg ønsker å skifte carrier før, men nå er jeg faktisk (beklageligvis?) inne på tanken. Dessverre ser det ut som et mye dårligere lojalitetsprogram, og hvordan de ordner opp vil evt. erfaringer vise.
    Kommer til å vente til LTG er i boks etter neste periode med å ta en evaluering.
    Tenk om opplevelsen med SAS hadde vært lik den jeg har med Europeiske Forsikring?
     
    EndreD, drsyk, SayWhat and 4 others like this.
  18. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Mener du at det er det vi bør formidle til SAS, eller ville det kanskje være bedre å gi beskjed om misnøyen ?
     
  19. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ganske enig der.
    Har en periode igjen til LTG, og så får vi se om jeg fortsetter med å være lojal, eller om jeg flyr med de som faktisk flyr.
    Må innrømme at LTG er en gulrot, og at gullstatus er veldig kjekt når man er på reisefot og har lang transfer og god tid til en runde i loungen.
    Har jo et ønske om å støtte SAS, siden jeg har vært lojal kunde hos dem siden tidlig 90-tall, samt at et monopol med NAS ikke vil være greit, men også det ønsket har sin begrensning om SAS fortsetter å drite i meg som kunde.
    Et sånt forhold går 2 veier.
    Tidligere kunne man faktisk føle at de la til rette og forsøkte å komme deg i møte, men nå er det et helt annet klima.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker det er bra å si ifra, om du ønsker å hjelpe et selskap bli bedre.

    Bruker selv ofte tid på tilbakemeldinger til tjenester og produkter jeg liker.

    Mine forventninger til endring er normalt lave, men noen ganger har mine forslag gått til topps i systemet – selv hos større, internasjonale bedrifter.

    Et lite paradoks er at SAS reagerer og planlegger etter tall og ikke noveller som blir sendt inn og sover hos kundeservice, på eksterne anmeldelser eller i CRM-systemet.

    Om man slutter å fly SAS så hjelper det jo ikke SAS, men uavhengig av lojalitet, nostalgi og historikk har alle en grense.

    Jeg kan f.eks. akseptere store nedjusteringer i service og produkt hos et flyselskap, men så fort noe berører IRROPS, uforutsigbarhet om flyvninger går, rutetilbud og tider eller sikkerhet, vil jeg kjapt vurdere alternativ.
     
    drsyk, themichael, tmolvik and 6 others like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden