Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde en tilsvarende sak i høst fra september; soleklar kompensasjon €400x4, hvor repetetive forsøk ble belønnet med standardsvar/bortforklaringer. Til slutt sendte jeg faktura i EHF format, purring og etterhvert inkassovarsel der jeg brukte utsvarende agents navn som kontaktperson. DA ble det fart i sakene og beløpet ble overført.

2. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg blir rett forbanna på SAS som setter sine ansatte i en slik posisjon, det skal absolutt ikke være slik at man ender opp som skyteskive for sin arbeidsgivers (ulovlige) praksis. Ingen kritikk av din fremgangsmåte dog, må man så må man.

3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,870
    Bonuspoeng:
    183
    Tror vel ingen her er i mot stamkundefordeler? Er jo en grunn til at vi henger her på IF og jakter både det ene og det andre :D

tobeornot999 liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    Litt mye arbeid, da

5. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Var det snak om en forretningsreise bestilt/betalt av bedrift? Det hele høres veldig rart ut. Med denne fremgangsmåten må jo SAS plutselig også betale MVA på disse kravene...og bedriften som mottar pengene får disse som skattepliktig omsetning, slik at enten bedriften må betale selskapsskatt på det eller du (som ansatt) får dette som skattepliktig lønn. Jeg har vanskelig å tro denne historien, men jeg lærer gjerne noe nytt...

6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    EU261/2004 er tydelig på at det er ulempekompensasjon for den reisende, ikke den som evt. har betalt billetten.
    Kravet rettes av den reisende mot flyselskapet, og flyselskapet betaler direkte til den reisende, så den som evt. har betalt billetten skal ikke involveres.

themichael liker dette
  7. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er jeg jo helt enig med deg. Men for å kunne sende EHF trenger man et organisasjonsnummer. Sender man en faktura uten organisasjonsnummer, så må fakturamottakeren normalt sett trekke forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift.

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner ikke til detaljene, men fakturaer kan også sendes uten mva. Det kan føre til selskapsskatt, men en faktura sendt fra reisendes enkeltpersonsforetak med en varelinje som heter kompensasjon mener jeg bør være greit synes jeg. Så får man heller betale de tusenlappene i skatt hvis alternativet er å ikke få noe.

tobeornot999 liker dette
  9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Man får noe om man tar seg bryet (og tiden) med å gå via Transportklagenemnda.
    Det kan ta rundt et halvår før man får svaret der, men om saken er like klar som i mine tilfeller, får man det man har krav på, og gjerne det doble om man velger voucher.

themichael liker dette
  10. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er heller ikke noe ekspert på det - derfor lurte jeg på hva @Pingus egentlig har gjort.
    Jeg ser egentlig bare få muligheter for å sende faktura uten MVA - avgiftsfri salg (til utlandet), salg utenfor avgiftsområdet (helsetjenester, finans, kultur, kunst,...) og foretak med omsetning under 50 000 i året.

Som @elgringo1964 skrev, er kompensasjonen rettet mot person og ikke bedrift, så da kan vel bedriften heller ikke kreve det inn. Det er godt mulig at SAS betalte kravet etter mottatt faktura, men at dem har bokført denne fakturaen på vanlig måte tror jeg ikke.

Alternativet må jo likevel ikke være at man ikke får noe, men det som virker mest gangbar er flyklagenemnda (tar tid, men koster ingenting). Alternativt så kan man vel sende varsel om forliksklage også (går fortere, men man har en begrenset kostnadsrisiko).

Upsaker liker dette
  11. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Det var en privatreise, min virksomhet er ikke MVA-pliktig. Beløpet ble overført til utenlandsk konto, og fakturaen slettet/kreditert i mitt norske system. Selve inkassoprosessen var i utgangspunktet "desperat" da jeg møtte veggen i all kommunikasjon opp mot SAS. Hadde de ikke betalt vil jeg kjørt det via nemda. Håper dette var avklarende, ser at det var en aparte (men effektiv) løsningsmodell.

themichael liker dette
  12. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 30. jan 2022
    Jeanette and Xflipper like this.
  13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at forfatteren aksepterer at en sånn kansellering ikke er erstatningsberettiget...
    Ikke lurt, spør du meg.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Antar at kanselleringen kom mer enn 14 dager før avgang siden han skriver at beskjeden kom bare noen dager etter bestilling.

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan det være, ja.

16. olestolen

olestolen Medlem

Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Nokon som veit kor stor ei veske på 40x30x15 cm er?
    Er ein ryggsekk innafor kravet?

17. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Her svarer du deg selv.
    Den er :
    40cm lang
    30cm bred
    15cm høy

Normalt går en vanlig sekk fint :)

SayWhat, shadow, sutenai and 3 others like this.
  18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper at den er 40x30x15 cm? ;)

SayWhat, shadow, sutenai and 3 others like this.
  19. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Har vel aldri opplevd at håndbagasje har blitt målt/kontrollert med SK ei heller andre selskap i *A.
    Har aldri flydd på light billett riktignok.
    Men med Norwegian, Ryanair etc så har det vanka gebyr.

holmen liker dette
  20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel Wiz/Ryanair og disse som er mest fokusert på at sekken skal passe i metallgiteret de har ved gate.

Når det er sagt har jeg opplevd å fått sekken veid flere ganger, selv om det er en stund mellom hver gang. Da får man en "cabin approved" tag på ryggsekken. Innimellom har jeg også fått denne uten at den har blitt veid. Kan ikke husker hvilke selskap, men etter alle solemerker må det ha vært Star siden jeg aldri flyr noe annet på langdistanse :D

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden