Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar, og unnskyld for evt avsporing av tråd.
    Trur eg kunne klart meg kun ein sekk for ein helgetur til Trondheim, men betalte 150,- for ekstra 150 bonuspoeng (ungdomsbillett).
    Trudde måla ovanfor kun var for pc-veske/dameveske :cool:
     
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
  3. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    themichael and drsyk like this.
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Enig der, bli bare dagens aksjonærer som blir grundig vannet ut, er et meget godt kjøpe tidspunkt ca. 1 uke etter at emisjonen er utført :) Kommer vel noen tegnings retter også slik sist gang.
     
    oddA and haakonks like this.
  5. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,684
    Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tviler også på dette. Samtidig er de to store eiere også et problem. I Norwegian var det klart for lånegivere at konkursen betyr så å si 100% tap. Men når denne faren er utelukket, så blir det mer vanskelig å få lånegivere med på en omstrukturering der gjeld konverteres til aksjer (og så er jo de to eiere selv store lånegivere).
     
    Last edited: 16. febr 2022
    RoadKing liker dette
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok neppe noen vei utenom en restrukturering av både selskap og gjeld der i gården.
    Kjipt for de tidligere ansatte som hadde forhåpninger om å komme tilbake på gamle vilkår, men nå må selv fagforeningene i SAS skjønne at vilkårene er fullstendig endret, og at de må gå med en annen selskapsstruktur med bl.a. mer fleksible arbeidstidsordninger for at de i det hele tatt skal ha en jobb å gå til.
    Alternativet er, dessverre, at selskaper som Ryan o.l. står klare med utvidelser, og da kan de ansatte kanskje få jobb der på enda kjipere vilkår..
    Noen ganger må man bare innse de kjedelige fakta.
     
  7. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,806
    Likes mottatt:
    28,320
    Bonuspoeng:
    183
    Klipp og lim fra dagens DN artikkel, til de som ikke har DN abo :)

    Aksjonærene innbiller seg de har aksjer for milliarder, men det er Mikke Mus-penger
    Når DNB Markets tør å bruke ordet konkurs om SAS skjønner man det er ille fatt med finansene.

    SAS-aksjen stuper over 19 prosent til kurs 1,2 kroner på Oslo Børs etter at DNB Markets onsdag publiserte en dyster analyse av selskapet. Selskapet verdsettes nå til under ni milliarder norske kroner.

    «Med et estimert underskudd før skatt i første kvartal på 1,9 milliarder svenske kroner, høy gjeld og en kostnadsposisjon som ikke er konkurransedyktig, ser SAS ut til å nærme seg konkurs med mindre selskapet kan gjennomføre en restrukturering av gjelden,» fremgår det av analysen.

    At meglerhuset tør å bruke konkursordet sier sitt om hvor ille det er fatt med finansene i SAS om dagen. DNB Markets tror en restrukturering vil komme raskt.

    DNB Markets nedjusterer kursmålet på SAS-aksjen fra en krone til 40 øre, som innebærer en markedsverdi på 2,9 milliarder kroner. De 40 ørene er vel mest ment for høflighets skyld.

    SAS har en samlet gjeld på 40 milliarder svenske kroner. Det inkluderer 7,6 milliarder kroner i et hybridlån som er bokført som egenkapital. Dette er jo et triks som SAS har utviklet til perfeksjon, å hente inn kapital som kan bokføres som egenkapital men som alle med over 11 i IQ erkjenner er å betrakte som gjeld.

    Gjeld for 3,8 milliarder kroner forfaller de neste 12 måneder.

    DNB Markets mener dette vil tvinge frem en restrukturering av gjelden som må løse problemet med for mye gjeld og et kostnadsnivå som ikke er konkurransedyktig.

    Da kan man reflektere litt over hva en restrukturering av gjeld på 40 milliarder kroner vil innebære. Det vil trolig bety tap for kreditorene og omdanning av gjeld til egenkapital. Det vil igjen bety en massiv utvanning for de som er så uheldige å eie aksjer i SAS. Dagens egenkapital som verdsettes til ti milliarder kroner på Oslo Børs kommer til å bli dramatisk redusert.

    Det bygger på den brutale hakkeorden mellom kapitaleierne. Kreditorene først, deretter aksjonærene. Dersom kreditorene må ta tap skal aksjonærenes penger i prinsippet være tapt. Så er det ofte at aksjonærene får beholde noen verdier, om ikke annet enn for å sikre at man fortsatt har en bred aksjonærbase.

    Den danske og svenske stat eier begge cirka 22 prosent av aksjene i SAS. Så de aksjene kommer til å bli lite verdt i en restrukturering. Men den danske og svenske stat har i alle år vist en utømmelig vilje til å kaste penger ned i dette hullet. Det vil trolig fortsette. Dermed er det også vanskelig å se for seg at SAS faktisk kan gå konkurs.

    Men det er jo nok å se på Flyr-aksjen som onsdag stiger over seks prosent. Man trenger ikke være Elon Musk for å skjønne hva Flyr-aksjonærene håper på.

    DNB Markets anslår at SAS har tilgjengelige likviditetsreserver på 5,6 milliarder kroner, hvorav 2,6 milliarder kroner er kontanter og tre milliarder kroner statlige (Danmark og Sverige) garantier som SAS ennå ikke har trukket på.

    De pengene skal få ben å gå på. Lavprisaktører som Ryanair angriper nå SAS’ markedsandeler, spesielt i Sverige og Danmark, og med SAS’ høye kostnader er selskapet et lett mål. Samtidig øker drivstoffprisene (dobling siden for ett år siden) og SAS har ikke hedget seg mot økte priser på drivstoff.

    DNB Markets anslår at SAS allerede har tapt til sammen 17,6 milliarder kroner siden pandemien startet i februar 2020.

    De tapene har materialisert seg i en kraftig økning av gjelden siden 2020.(Vilkår)
     
    EndreD, Are, drsyk and 6 others like this.
  8. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    529
    Likes mottatt:
    642
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke bare SAS sine aksjer som er Mikke Mus-penger der ute nå, men det står ille til altså...
     
    drsyk liker dette
  9. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Ah, ingenting er vel mer sjarmerende enn skråsikkerheten til børskommentator Jensen.
     
    hassehoff, drsyk, sutenai and 2 others like this.
  10. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Esset i ermet til fagforeningene er vel at både Sverige og Danmark har sosialistiske regjeringer for tida, eg antar at forhold mellom dei Svenske og Danske lederene og LO sine søster organisasjoner er nært akkurat som i Norge.

    Plus Svenskene skal ha Riksdag valg i September.
     
    drsyk liker dette
  11. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,684
    Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Siden også vi (i hvert fall dem med Eurobonus poeng) er med som kreditorer lurer jeg på: Kan man sikre seg mot konkurs ved å booke *A bonusbilletter?
     
  12. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    638
    Likes mottatt:
    3,156
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje man må være Elon Musk for å skjønne at det er sjarmerende :D
     
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,374
    Likes mottatt:
    2,667
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har forstått det så er normal praksis at alle billetter utstedt av flyselskap som går konkurs kanselleres. Så eneste man ev. oppnår er en fin tur om konkursen ikke skjer...

    I verste fall kan man bli stuck på reise med bonusbilletter, og må finne alternativ vei hjem...
     
  14. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig fornuftig skrevet. SAS har levd som et high-coster og nettverksselskap i en årrekke og flybransjen har endret seg radikalt de siste årene. Det er lov å håpe men vi lever ikke på 80-tallet lengere og jeg tror SAS må tenke mye nytt her. De må også satse på en enhetsflåte i større grad enn hva de gjør. Kostnadsbasen må ned uten at det går ut over produktet. Synes de har en meget vanskelig oppgave foran seg.
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    2,059
    Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat det der blir ikke noe problem, så lenge man har reiseforsikring. Ny billett hjem dekkes ved konkurs.
     
  16. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Kan det være noen variasjoner her tro? Spør fordi jeg ikke har sjekket vilkårene enda. Har reiseforsikring Gauda standard gjennom jobb. Skal høre om å få de til å endre til Premium for oss, etter å ha hatt en sak med egenandel på felger på en leiebil av alle ting.
     
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,374
    Likes mottatt:
    2,667
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat dette er jeg ikke helt sikker på om stemmer, da jeg har sjekket flere ulike selskap (både nå og tidligere) og alle har følgende klausul:

    Forsikringen omfatter ikke tap, skade og utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med:
    • Utgifter som følge av konkurs
     
  18. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    618
    Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg ikke stemmer.
    Sakset følgende fra Forbrukertilsynet: "Reiseforsikringen dekker normalt ikke tap når flyselskap går konkurs".
    Oversatt betyr det at du må dekke kostnadene selv.
    Mulig det finnes unntak hos enkelte selskap, men...
     
  19. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,759
    Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Konkurser dekkes vanligvis kun av kredittkortreklamasjon, og da opp til beløpet som er belastet kortet. Altså skatter og avgifter, om du har bonusbillett.

    Det finnes helt sikkert forsikringsselskaper som selger utvidet dekning for konkurs, men det er unntaket heller enn regelen.
     
    travelislife liker dette
  20. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Leste i enn annen tråd at reiseforsikring ikke dekker bonusreiser uansett, så da må man jo være ekstra påpasselig når man skal ut på tur
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden