En kort reise til Chicago-området - SAS Business

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 26. aug 2024.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir mer en trip report enn et reisebrev, for utenom flyvningene er det ikke så veldig mye som er interessant for andre. Selv skal jeg flere turer til USA på sensommeren og i høst. Selv om alle ikke er i Chicago/Illinois, så er ORD destinasjonen med fly.

Denne turen ble planlagt som en langhelg og bestilt fly i Plus tur/retur. Utreise fredag da streiken startet, men heldigvis ingen konsekvenser for min reise på utreisen.

24,5 timer før avreise fikk jeg bud på oppgradering godkjent og dermed ble det business mellom CPH og ORD. Jeg valgte sete 2H, fordi jeg liker skjermingen best her.

Første etappe var en helt vanlig reise mellom SVG og CPH, ikke noe spesielt å melde. Loungen på Kastrup var ganske full i 11-tiden, men jeg fant en kontorplass som jeg jobbet fra en stund. Da det roet seg en time senere var det mer plass.

Utvalget av mat var sånn passe. SAS sine egne lounger er fine nok, men de har noe å gå på matmessig. Likevel opp flere hakk enn den på Gardermoen som jeg besøkte for to uker siden.

2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Flyet gikk fra en av E-gatene, så langt å gå. Lite folk utover og denne delen av flyplassen virker nesten litt spøkelsesaktig på dette tidspunktet. Trolig ikke veldig full flight heller.

Ombordstigningen gikk fint, det var en del ledige seter i både Plus og Business på flyvningen. Jeg fikk nytt sete, og fikk ikke 2H (litt mer skjermet), men 3H. No big deal på en dagflyvning. Viste seg at grunnen var et par med en baby hadde fått 1H og 2H.

Talte ni ledige seter i Business, så kun et par som har blitt ombooket eller oppgradert.

3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Serveringen hos SAS er veldig bra på det første måltidet. Jeg gikk for kamskjell til forrett, kylling til hovedrett og en panacotta-terte og frukt til dessert.

Gode smaker, men for første gang på business har jeg ikke blitt skikkelig mett. Det var en litt rar følelse.

Siste bildet er av rekesmørbrødet som kom til det andre måltidet. IMG_0676_jpg.JPG IMG_0682_jpg.JPG IMG_0688_jpg.JPG IMG_0692_jpg.JPG IMG_0701_jpg.JPG

NorFlight, OyvindN, Calling and 23 others like this.
  4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte kamskjellene. kamskjell.jpg

5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Selve turen ble veldig behagelig og det gikk veldig fort. Så et par filmer og slappet av. Noen sov, noe jeg ikke liker på dagflyvninger. Da er det bedre å komme over trøtt og få litt søvn, men det er jo bare mine personlige preferanser.

Et par turer innom "baren" men kun for litt snacks.

Så noen minus: Amenity kit er blitt ganske dårlig. Første gang var det en finere veske og bedre innhold, nå var det en kjip skopose i tøy og helt kurant innhold. Her er det rom for noe forbedring. Samtidig kan det være at folk ikke bryr seg om dette, og da er det kanskje like greit.

Utvalget av filmer er også sånn midt på treet. Jeg fant et par interessante, men synes det generelt er litt lite utskiftning. Jeg skal fly om tre uker igjen, og litt usikker på hva jeg skal se da.

6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    IMG_0706_jpg.JPG Denne skjønnheten åpenbarte seg på ORD da vi landet!

NorFlight, OyvindN, Calling and 16 others like this.
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Et-langs-motorveien-hotell-i-soloppgang. Har bodd en drøy time utenfor Chicago, langs I-80. Quality Inn, et helt ok hotell for prisen. Pusset opp siden sist jeg bodde her.

Som mange hoteller litt lytt, og de begynner rengjøringen altfor tidlig. Jeg synes støvsuging klokken 07.03 er liiiiiitt i tidligste laget.

Når man er tidlig oppe så er det ikke mye som skjer. Lørdag tok jeg en joggetur/gåtur. Mesteparten gikk midt på veien. De har noen fortau, men de kan likegodt slutte plutselig. Det gjør de hele tiden.

Spørs om det var lov, eller hvor populært det var å jogge langs highwayen i slutten, men ingen tutet i det minste. IMG_0730_jpg.JPG IMG_0734_jpg.JPG IMG_0735_jpg.JPG IMG_0737_jpg.JPG IMG_0743_jpg.JPG

NorFlight, OyvindN, Calling and 21 others like this.
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    De som vurderer å ta med unger til denne delen av USA. Tenk dere godt om :)

Neida, men det er ikke verdens navle.

Ute i Sheridan, rett ved Norway (!), Illinois, har de en resort som også har et badeland. Ikke prøvd. I Norway finnes Norway Store og Norsk Museum for de som er interessert i historie og utvandringshistorie.

Fun fact: Den første organiserte utvandringen fra Norge startet i 1825 da sluppen "Restauration" dro fra Stavanger 4. juli. De ankom New York 9. oktober samme år, og dro først til Kendall County in New York. I 1834 ankom de et sted ved Fox River i Illinois, og slo seg ned permanent her. I dag er stedet kjent som Norway, IL og ligger rett ved Stavanger, IL. Sistnevnte er bare et veikryss, ti hus og en kirke dog. IMG_0759_jpg.JPG IMG_0779_jpg.JPG

NorFlight, OyvindN, Calling and 23 others like this.
  9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Oppgradert på veien hjem også! Det var over 20 ledige seter og C9-tilgjengelighet i Expert Flyer 24 timer før. Etter en oppgraderingsrunde virker det å fortsatt være 17 ledige seter. Regner med det er god plass hjemover også.

Det betyr at jeg får et siste besøk på United Polaris-loungen på ORD i kveld og at jeg forhåpentligvis kan sammenligne den med Delta Sky Club om noen uker, eventuelt i november.

NorFlight, Skippy, Calling and 14 others like this.
  10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Immigration, et eget kapittel som jeg glemte i forbifarten. Jeg flyr enten på ESTA eller I-visum (media) og tidligere har det vært to ulike køer på ORD. Slik er det ikke lenger. Alt er i én kø.

Denne gang var det visum-reise, og mens jeg tidligere har vært gjennom immigration, toll og bagasje på 40 minutter, tok det 55 minutter bare i immigration. En streng og meget bestemt kvinne sendte folk inn i køer som skulle stenge, og mye frustrasjon blant folk. Jeg havnet selv langt bak i køen etterhvert fordi jeg ble sendt i feil kø. Selve passkontrollen av meg tok 30-40 sekunder, de har alt av fingeravtrykk og informasjon fra før.

11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Chicago downtown er ikke noe særlig lenger, min mening. Denne gangen skal jeg ikke dit uansett. Men besøkte forstaden Naperville her en kveld, fordi flere sa det var fint der.

Og det var det! Mange kjekke restauranter, god stemning, fint langs elven, mange gatemusikanter som spilte og generelt sett veldig bra.

Ikke mitt bilde, men de har en riverwalk som er veldig fin. riverwalkmain.jpg

NorFlight, Skippy, Calling and 16 others like this.
  12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,018
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy LH biz i forrige uke, og der var det også en kjip skopose med noe rangel i bunn. Ikke veldig eksklusivt…

13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har kanskje blitt for godt vant....mener United sin i fjor var ganske ok.

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,018
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk et Porsche brilleetui i LH biz ifjor, med samme innhold som skoposen. Hakket bedre det. Men greit at de varierer, for all del

Norwegian_Traveller liker dette
  15. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,568
    Bonuspoeng:
    183
    LH sin var kanskje ikke veldig eksklusiv, men fungerer ypperlig som kabel-pose til laptopen (toalettmapper har jeg bøttevis av ...) ;):)

17246868110352979928406884557031.jpg

NKA_Pls, NorFlight, Calling and 10 others like this.
  16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du bare litt ut av de store byene, er jo leiebil en nødvendighet i USA. Litt avhengig av mål med turen, men jeg velger enten Avis eller det billigste alternativet. For denne og de to kommende reisende var Avis blant de aller billigste.

Deilig å slippe skranken og bare sjekke en skjerm og gå direkte til bilen. Har funket knirkefritt i 6 av 7 leieforhold. Fikk en Volkswagen Jetta denne gang, en helt ok bil til mitt bruk på turen. Litt daff i akselerasjonen eneste minus. IMG_0826.jpeg

NKA_Pls, NorFlight, Skippy and 12 others like this.
  17. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapport. Amenity-kit, ja. Har faktisk brukt de sko-posene, så er forsåvidt praktisk. Akkurat i dag kjenner jeg at SAS faktisk kan bruke pengene bedre enn på amenitykit, f.eks lønn til de ansatte.

Herlig med oppgraderinger, var null klaff på oss i vår og vi ble sittende på Plus på redeye hjem. Ikke å anbefale.

18. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uenig!

19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Retur av leiebil gikk fint. Stopp på O’Hare Oasis og fylle opp tanken. Hos Avis var det kaos i ettermiddag og knapt plass til å sette fra seg bilen.

SAS hadde åpnet innsjekk nesten fire timer før avgang i dag, og flyet er en time forsinket. Det betyr egentlig litt mer tid i United Polaris loungen. Tett med folk på toget mellom T5 og T1, mens det var knapt kø i fast track på T1. Sist var det lang kø.

Inne på Polaris-loungen er det derimot stappfullt, så jeg får se om jeg får plass på The Dining Room.

IMG_0834_jpg.jpeg IMG_0835_jpg.jpeg

NKA_Pls, NorFlight, Teknolai and 14 others like this.
  20. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    1,767
    Bonuspoeng:
    93
    Ble ikke lang ventetid. Det var fire foran meg i køen som fikk bord 10 minutter etter min ankomst. 4-5 minutter senere fikk jeg bord.

Så da er det et glass mens jeg venter på en salat med skinke, Polaris Signature burger og lemon mascarpone crêpes.

Det gledes! IMG_0840.jpeg

NKA_Pls, NorFlight, OyvindN and 21 others like this.

Del denne siden