En snartur til LAX

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 23. jan 2022.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Opptjeningsperiode som starter i januar, 4x kampanje, F&F pris virket som en «perfect storm» og «bestillingsfingeren» min kom bort i en knapp.
    Er usikker på om det er mest galskap at jeg gjennomfører turen eller SAS sin gyllen anledning til å gi meg diamantkort i to år, gull i 15 mnd alt for en tur. Det drypper også et gullkort på samboeren, samt sølv på sønnen.

    Skrev noen notater på vei til LAX, bilder redigerer jeg inn etterpå, de ligger på mobilen.



    TRD-OSL grytidlig på en lørdag morgen, men hva gjør man ikke for en MR som skal få edelmetallet til å forsvinne og forvandles i hardpresset karbon.

    Fikk kun sjekke inn de første to legs, siste (CPH-LAX) måtte gjøres på CPH fikk jeg beskjed om.

    Selve flighten var ganske så begivenhetsfattig, frokostboks og en kaffe. Grei start på dagen. Bare det at rundstykket var pyntet med paprika, så jeg måtte holde meg til joghurten med litt musli, samt smoothien.
    [​IMG]
    Jeg har noen rare allergier, paprika er en av de, visstnok en kryssallergi med gresspollen. Av erfaring vet jeg at selv små mengden leder til masse ubehag, så greit å stå over.


    Tok en liten tur innom OSL lounge, må jo utnytte amexfordelen jeg har. Veldig lite folk der. Alkohol er en covidsmittebombe, så jeg måtte pent be loungeduden (kan ikke kalle han for drage for han var kjempetrivelig) om å få litt sprudlevann til frokosten. Null stress, fikk et velfylt glass.

    Når jeg var ferdig med frokosten, samt glasset med karbonert druesaft, kom duden tilbake for å rydde og han spurte om jeg ville ha påfyll. Var ikke tungbedt, og spurte om et halvt glass var OK.

    Er glasset halvfull eller halvtom? Vel, tipper han er en optimist, for glasset var kanskje 3/4 fylt. Jaja, skal jo ikke noe annet enn å fly i dag så greit nok.

    Det tikket inn en forsinkelsesmelding fra SAS, et kvarter. Det spiser jo litt av tiden jeg hadde tenkt å tilbringe i Eventyrlougen på Kastrup.

    Gikk ut av loungen og så en fyr med IF tag på kofferten som kom ut av heisen. Rakk ikke å si hei. Hvem var det?


    OSL-CPH forsinket, men null stress.

    Beklager @Eddie47, men 1D er ikke en plass som jeg mener er komfortabel… masse folk som skumpet bort i meg. Hater slikt. Trives best på 3A jeg, på «småfly» i allefall, var konklusjonen. Så du slipper at jeg tar plassen din fremover :D

    Tralla kom og jeg nøyde meg med en smoothie, litt nøtter, reinsdyrpolarrull (som jeg synes er helt topp!) og vann. Har tross alt en lang reise foran meg.


    Ankom CPH litt forsinket, men hadde fremdeles en drøy halvannen time til neste fly.

    En tur innom service desk. Ville teste om gull eller business kommer først i køen og svaret var gull. Ventetid 1 minutt, maksimum.

    Vise frem noen papirer og fikk boardingkort for både frem og tilbake!
    [​IMG]

    Gikk gjennom passkontroll, ingen kø der. Passdama stusset litt på reiseruten. «Du skal til Trondheim via Los Angeles!?». Forklarte at denne turen gir meg diamantstatus i SAS, hun nikket litt halvforstående men sa at dette er galskap. Fikk passet tilbake og det var det.

    Fikk forresten ingen SSSS, noe jeg egentlig hadde forventet.


    Hovedfordelen med Eventyrlougen er at den er bak passkontroll, så det er lettere å styre tiden. Status var allerede go to gate da jeg fikk boardingkortet, men det er jo ingenting å stresse med.

    Loungen var så godt som tom, det var et labert utvalg av pålegg, kun en varmrett og en suppe, begge med paprika…

    Men var ikke så veldig sulten uansett, så det ble litt rugbrød og en cola før jeg tok turen videre til gaten.


    I motsetning til Oslo, visstnok, er CDC skjema gratis. Hadde printen ut en og fylt ut, men det var feil. Måtte fylle ut den de hadde, som hadde nøyaktig samme tekst… forstå det den som kan. Fikk stempel på boardingkortet så da var det tut og kjør.

    Boarding startet ikke lenge etterpå, leverte fra med skjemaet som ikke ble sett på engang, og gikk ombord.
    [​IMG]

    Pre-departure drink ble servert og imens chattet jeg litt med @milehigh for å få aktivert en bestilling på hotellet jeg skal bo på i kveld.
    [​IMG]


    Trivelig crew ombord. Nøtte- og drikkeservering kom i gang relativt fort. Gikk for den nye gintypen de har ombord (ny for meg i alle fall), flyvertinnen spurte om jeg skulle ha 3 eller 6 cl. Svaret mitt var at jeg har ingenting viktig å gjøre så en god GT er fin. Hun tok det som «fyll halve glasset med gin». Greit nok det, innvortes spriting er viktig i covidtiden, i tillegg til utvortes med spritservietter.

    Jeg nevnte at det viktigste var å få tatt en øl i LA, for å så fly hjem igjen. «Er du en sånn som jakter på gull»… «nei, diamant»… «jeg forstår, har hatt en del slike i det siste». Litt artig det. Og hun er på flyet i morgen også sa hun. Kjekt det.


    Litt etterpå kom det en Svensk fyr som satt bak meg til meg og introduserte seg, han hadde hørt om gulljakten og drev med det selv sammen med to andre karer. De vanker på een frequent flyer facebookside. Hyggelig å få tatt en prat med han.


    Hovedserveringen kom ikke lenge etterpå, litt småseig men veldig smakfull biff. Noe torskegreie som jeg ikke har rørt og knallgode mini sitronterter.

    [​IMG]

    Så la jeg meg ned og våknet av klirring og knitring. Det var en runde med polarrull som sto for tur. Det mente jeg var en god plan, spiste en og la meg ned igjen. Våknet på nytt til klirring og da var det en lett rett, kylling på rugbrød og litt frukt, senere kom en eske med sjokolade.

    [​IMG]

    [​IMG]

    A350 er et meget behagelig fly!


    Snakket litt med @milehigh angående hotellbestillingen og @ccurrahee for å treffes på LAX. Fine folk her på forumet!
     
    Last edited: 26. jan 2022
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]

    Reiser kun med hådbagasje, var en av de første ut av flyet og kom frem til passkontrollen ganske forst. Ingen kø der.
    Passbetjenten stusset litt på min «purpose of visit» men godtok MR forklaringen selv om han ristet litt på hodet. Ønsket meg god tur videre.

    Fant frem til hotellshuttle, som kom etter bare et minutt eller to så det var smidig.

    Innsjekk på Hyatt Regency LAX gikk også smidig og fikk oppgradering til suite. Måtte riktignok vente i 20-30 minutter på housekeeping og som plaster på såret at jeg måtte vente på oppgraderingen fikk jeg en 20 dollar voucher til bruk i kiosken. God service det!

    Rommet er helt topp, på 12 etg med utsikt over flyplassen. Har spisestue, stue, soverom og det inneholder ikke mindre enn 3 stk 55 tommer TVer.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tok en liten svømmetur før solen gikk ned og snakket litt mer med @ccurrahee. Det ble til at han fikk loset meg inn på *A first loungen. Kult at det funket. Trivel fyr er han også.

    Deretter bar det til hotellet igjen og der sluknet jeg.
     
    Last edited: 26. jan 2022
    Kjetil L, EndreD, Kristian and 28 others like this.
  3. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for deling :) Hvor mange poeng får du for denne turen?
     
    ArthurDent liker dette
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    TRD-OSL: 750 poeng
    OSL-CPH: 750
    CPH-LAX: 9000 (opprinnelig 6000 i pluss men fikk oppgradert både frem og tilbake)
    LAX-CPH: 9000
    CPH-OSL: 750
    OSL-TRD: 750

    Totalt 21000 poeng, pluss 25% ekstra pga gull. Og da som statuspoeng 4 gangeren på det igjen. Det blir godt over 100.000 statuspoeng.
     
    tobeornot999, Kalsnes, drsyk and 19 others like this.
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Fasit for gårdagens økt.
    Hadde 1000 statuspoeng fra før av (flypremium).

    Galskap!

    93DA7E1A-8C90-4432-9A33-E70E67994425.jpeg

    AB6FD683-E64D-45AE-BC33-A54477D950DF.jpeg
     
  6. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Pent.
     
    ArthurDent and Flyingdutchman like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Vil heller påstå det er galskap… men jeg veldig takknemlig for denne galskapen :D
     
    ArthurDent liker dette
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Fra utsjekk på hotellet til ankomst på loungen: 18 minutter!
    Shuttle kjørte inn på gårdsplassen til hotellet da jeg kastet nøklene i nøkkelboksen, nesten ingen kø i sikkerhetssjekk, perfekt!
    Hadde allerede boardingkort, så sparte litt tid på det, men om ikke så var det 0 kø i SAS skrankene.
    Dette har hittill vært en kjempesmidig tur, lite venting, maks kos!
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,230
    Likes mottatt:
    870,012
    Bonuspoeng:
    293
    Takk så langt, gleder meg til resten!

    Om 4 dager er jeg på samme galskapen, lurer egentlig om det gir noe å ha EBD i 10 år på rad ..
    Jeg skal være LA i 3 dager og da gir det litt mening ..
     
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    8E5E82AB-D449-49EB-A0E6-A0E6F589FE54.jpeg

    AF29D83F-A3CD-444C-8506-D486EC21F424.jpeg Utrolig kurant med terrasse! Se på fly som kommer inn, få bort den ekle smaken av en grønn smoothie jeg drakk og da falt valget på lokal sprudlevann fea Napa Valley. Smaker bra. Men tenker alt smaker bra etter kål/spinat/banansmoothie… hva var det jeg tenkte!?

    skål!
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,699
    Likes mottatt:
    34,971
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for praten FlyingD:)

    Jeg trodde jo Polaris var åpnet, så jeg hadde solgt inn den. Men, den åpnes i Mars. Så satser på at de er første halvdel. Da blir det frokost der før retur hjem med SAS.

    men hva gjør en stengt lounge, jo en får testet å gjeste inn en forumbekjent i *A loungen.

    Det er jo gøy å føle på det å være stor mann. Når en bare nikker til de ansatte og går inn og ut av loungen uten å vise noe boarding card. Men de andre kundene står i kø.


    Takk også for en god øl, og viktig info om Belgiske gleder.


    Satser på st du kommer deg trygt hjem med diamant i lomma @Flyingdutchman
     
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    «Når en bare nikker til de ansatte og går inn og ut av loungen uten å vise noe boarding card. Men de andre kundene står i kø.» dette var faktisk mer gøy enn det burde være :D


    Ble nettopp ropt opp «urgent message, come to gate 148 immediately». OK, greit, hadde jo nettopp satt meg ned der. De ville bare scanne passet mitt… det gjør de jo vanligvis ved innsjekk, men jeg sjekket inn for LAX-CPH på CPH :D
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,337
    Likes mottatt:
    10,206
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme rom når jeg bodde der i desember. :)
     
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Ombord nå :)
    En hyggelig Dansk flyvert som skjenket meg i går spurte om jeg hadde rukket å bli edru siden igjen… svarte ja, men at jeg forventer at han gjør noe med saken. Det bekreftet han, så det blir sikkert god service i dag også!
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    image.jpg

    Let the games begin!

    Hyggelig Svensk flyvertinne sa velkommen tilbake, vridde brettet med pre-departure drinks slik at det fulleste glasset med bobler kom nærmest meg. Service det!

    Men begynner å lure på hva slags inntrykk jeg må ha gitt de to i går, drakk ikke så mye egentlig… må være smilet mitt bak munnbindet :p sitter jo og storkoser meg!
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    8,016
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig god stemning! Høres ut som at servicen i hvert fall er tilbake hos SAS!
     
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Får ikke til å endre rekkefølge på disse bilder.
    Frokosten er OK for de som ikke har paprikaallergi… er heldigvis ikke noe frokosthelt (selv om jeg på denne turen har spist både to og tre på rappen) så det var bra nok med bolle, croissant og litt joghurt.

    Når kronologien først er i stykker… dette var selvfølgelig etter at jeg hadde sovet en del timer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de prøver å koke passasjerene! Temperaturen ble skrudd opp noe voldsomt. Svettet som en gris (dette uttrykket stemmer forøvrig ikke, for griser svetter visstnok ikke)!
    Utrolig kurant med dusj på loungen, en frisk start før de siste to legs.
    Passkontrollkø? Nope, null og niks. Var i dusjen på tidspunktet flyet egentlig skulle lande!

    F601F144-36F4-4351-9B5D-A947065387A8.jpeg 2F699B83-24CF-4794-8BA5-704BC5539CF9.jpeg
     
  19. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,431
    Likes mottatt:
    21,437
    Bonuspoeng:
    183
    Turen fra CPH til OSL gikk unna.
    Fikk sjekket at wifi kom på med en gang døren ble lukket, så sluknet jeg. Etter ca 25 minutter våknet jeg av frokostserveringen, ba om kun en flaske vann, tok en slurk og så sluknet jeg igjen. Våknet til denne utsikten:

    upload_2022-1-24_10-29-48.jpeg

    Wifien var fremdeles på når vi traff bakken.

    kjapp tur innom taxfree, så en pinne såvidt i nesen og negativ testresultat kom mens jeg satt i loungen.
    Like før siste leg nå og da er alt forbi for denne gangen. Skal oppdatere de første innleggene med bilder.

    Synes SAS sin langdistanseservering er bra! Ting begynner å bli normale. Kunne bare veldig gjerne tenkt meg å få sett en meny, enten på papir eller på skjermen.
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,658
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for (den korte) turen =)
     
    Flyingdutchman liker dette

Del denne siden