Opptjeningsperiode som starter i januar, 4x kampanje, F&F pris virket som en «perfect storm» og «bestillingsfingeren» min kom bort i en knapp.
Er usikker på om det er mest galskap at jeg gjennomfører turen eller SAS sin gyllen anledning til å gi meg diamantkort i to år, gull i 15 mnd alt for en tur. Det drypper også et gullkort på samboeren, samt sølv på sønnen.
Skrev noen notater på vei til LAX, bilder redigerer jeg inn etterpå, de ligger på mobilen.
—
TRD-OSL grytidlig på en lørdag morgen, men hva gjør man ikke for en MR som skal få edelmetallet til å forsvinne og forvandles i hardpresset karbon.
Fikk kun sjekke inn de første to legs, siste (CPH-LAX) måtte gjøres på CPH fikk jeg beskjed om.
Selve flighten var ganske så begivenhetsfattig, frokostboks og en kaffe. Grei start på dagen. Bare det at rundstykket var pyntet med paprika, så jeg måtte holde meg til joghurten med litt musli, samt smoothien.
Jeg har noen rare allergier, paprika er en av de, visstnok en kryssallergi med gresspollen. Av erfaring vet jeg at selv små mengden leder til masse ubehag, så greit å stå over.
Tok en liten tur innom OSL lounge, må jo utnytte amexfordelen jeg har. Veldig lite folk der. Alkohol er en covidsmittebombe, så jeg måtte pent be loungeduden (kan ikke kalle han for drage for han var kjempetrivelig) om å få litt sprudlevann til frokosten. Null stress, fikk et velfylt glass.
Når jeg var ferdig med frokosten, samt glasset med karbonert druesaft, kom duden tilbake for å rydde og han spurte om jeg ville ha påfyll. Var ikke tungbedt, og spurte om et halvt glass var OK.
Er glasset halvfull eller halvtom? Vel, tipper han er en optimist, for glasset var kanskje 3/4 fylt. Jaja, skal jo ikke noe annet enn å fly i dag så greit nok.
Det tikket inn en forsinkelsesmelding fra SAS, et kvarter. Det spiser jo litt av tiden jeg hadde tenkt å tilbringe i Eventyrlougen på Kastrup.
Gikk ut av loungen og så en fyr med IF tag på kofferten som kom ut av heisen. Rakk ikke å si hei. Hvem var det?
OSL-CPH forsinket, men null stress.
Beklager
@Eddie47, men 1D er ikke en plass som jeg mener er komfortabel… masse folk som skumpet bort i meg. Hater slikt. Trives best på 3A jeg, på «småfly» i allefall, var konklusjonen. Så du slipper at jeg tar plassen din fremover
Tralla kom og jeg nøyde meg med en smoothie, litt nøtter, reinsdyrpolarrull (som jeg synes er helt topp!) og vann. Har tross alt en lang reise foran meg.
Ankom CPH litt forsinket, men hadde fremdeles en drøy halvannen time til neste fly.
En tur innom service desk. Ville teste om gull eller business kommer først i køen og svaret var gull. Ventetid 1 minutt, maksimum.
Vise frem noen papirer og fikk boardingkort for både frem og tilbake!
Gikk gjennom passkontroll, ingen kø der. Passdama stusset litt på reiseruten. «Du skal til Trondheim via Los Angeles!?». Forklarte at denne turen gir meg diamantstatus i SAS, hun nikket litt halvforstående men sa at dette er galskap. Fikk passet tilbake og det var det.
Fikk forresten ingen SSSS, noe jeg egentlig hadde forventet.
Hovedfordelen med Eventyrlougen er at den er bak passkontroll, så det er lettere å styre tiden. Status var allerede go to gate da jeg fikk boardingkortet, men det er jo ingenting å stresse med.
Loungen var så godt som tom, det var et labert utvalg av pålegg, kun en varmrett og en suppe, begge med paprika…
Men var ikke så veldig sulten uansett, så det ble litt rugbrød og en cola før jeg tok turen videre til gaten.
I motsetning til Oslo, visstnok, er CDC skjema gratis. Hadde printen ut en og fylt ut, men det var feil. Måtte fylle ut den de hadde, som hadde nøyaktig samme tekst… forstå det den som kan. Fikk stempel på boardingkortet så da var det tut og kjør.
Boarding startet ikke lenge etterpå, leverte fra med skjemaet som ikke ble sett på engang, og gikk ombord.
Pre-departure drink ble servert og imens chattet jeg litt med
@milehigh for å få aktivert en bestilling på hotellet jeg skal bo på i kveld.
Trivelig crew ombord. Nøtte- og drikkeservering kom i gang relativt fort. Gikk for den nye gintypen de har ombord (ny for meg i alle fall), flyvertinnen spurte om jeg skulle ha 3 eller 6 cl. Svaret mitt var at jeg har ingenting viktig å gjøre så en god GT er fin. Hun tok det som «fyll halve glasset med gin». Greit nok det, innvortes spriting er viktig i covidtiden, i tillegg til utvortes med spritservietter.
Jeg nevnte at det viktigste var å få tatt en øl i LA, for å så fly hjem igjen. «Er du en sånn som jakter på gull»… «nei, diamant»… «jeg forstår, har hatt en del slike i det siste». Litt artig det. Og hun er på flyet i morgen også sa hun. Kjekt det.
Litt etterpå kom det en Svensk fyr som satt bak meg til meg og introduserte seg, han hadde hørt om gulljakten og drev med det selv sammen med to andre karer. De vanker på een frequent flyer facebookside. Hyggelig å få tatt en prat med han.
Hovedserveringen kom ikke lenge etterpå, litt småseig men veldig smakfull biff. Noe torskegreie som jeg ikke har rørt og knallgode mini sitronterter.
Så la jeg meg ned og våknet av klirring og knitring. Det var en runde med polarrull som sto for tur. Det mente jeg var en god plan, spiste en og la meg ned igjen. Våknet på nytt til klirring og da var det en lett rett, kylling på rugbrød og litt frukt, senere kom en eske med sjokolade.
A350 er et meget behagelig fly!
Snakket litt med
@milehigh angående hotellbestillingen og
@ccurrahee for å treffes på LAX. Fine folk her på forumet!
Vis alt...