I følge en undersøkelse referert av NRK, så står 1% av befolkningen (den rikeste en-prosenten) for 50% av flyutslippene. Man kalles da også for jetsettere og superutslippere, når man flyr mer enn 56.000 km, tilsvarende 3 langdistanseflyginger og en månedlig kortdistanse. Er du en av de 1% som står bak 50% av utslippene? Kilde: NRK En liten statistikk fra saken: Rundt 11 prosent av verdens befolkning reiste med fly i 2018. Bare 4 prosent reiste til andre land.
I 2019 flaug eg 215.358 km. I 2020 ser eg ut til å lande på 30.384 km. I 2020 har eg altså spart inn 3,3 slike jetsettarar, burde vel kvalifisere for æresmedlemsskap i MDG.
Regner ikke antall km når jeg flyr, teller mer poeng enten de går ut eller inn. Det går fort en 15-20 000 km på en real flytur. T/R OSL - HKG er det ca 17 000 km, hvis man teller antall champisglass går man fort i surr ..
2019: 101.000 km 2020: 10.000 km, inkludert en reise som ikke er gjennomført ennå. Så jeg er rimelig miljøvennlig i år. For 2021 har jeg booket turer som til sammen er på 209.000 km. Tenk på alt utslippet jeg sparer verden for når jeg ikke får gjennomført alle disse!
Jeg måtte også sjekke litt fra tidligere år. Kom over 56 000 i 2018 og 19, men lå akkurat under på 55 000 i 2017... i år ender jeg på rundt 30 000, egentlig ganske høyt året tatt i betraktning
Så langt i år har jeg bare flydd 26 885 km .... og da har jeg ikke tatt med flygningen til Engebret 610 km t/r
Year Distance Duration Flights 2020 6.156 km 14:56 h 18 2019 180.508 km 256:04 h 103 2018 132.112 km 197:17 h 88 2017 240.213 km 322:44 h 97 2016 300.034 km 414:43 h 137 2015 348.962 km 481:33 h 142 2014 309.823 km 408:31 h 109 2013 127.360 km 173:21 h 62 2012 100.946 km 132:48 h 39 2011 180.034 km 228:04 h 49 2010 322.781 km 407:42 h 86 2009 276.196 km 363:35 h 90 2008 269.199 km 345:16 h 89 2007 270.913 km 338:59 h 76 2006 108.547 km 136:39 h 32 2005 131.436 km 165:33 h 39 2004 170.484 km 212:25 h 46 2003 134.921 km 173:49 h 48 2002 96.100 km 124:46 h 36 2001 91.869 km 117:34 h 31 2000 38.491 km 59:21 h 33 1999 13.354 km 24:52 h 20 1998 21.713 km 28:37 h 9 1997 19.504 km 34:11 h 25 1996 35.470 km 49:53 h 21 1995 27.078 km 34:04 h 8 1994 8.596 km 11:03 h 3 1991 17.068 km 21:56 h 6 1989 8.742 km 11:42 h 4 1988 17.418 km 23:20 h 8 1987 26.412 km 33:20 h 8 1986 25.866 km 32:14 h 7 1985 17.825 km 22:18 h 5 1984 19.194 km 24:19 h 6 1983 18.812 km 22:54 h 4 1982 20.098 km 26:20 h 8 1981 19.008 km 23:07 h 4 1979 18.141 km 22:09 h 4 Aldri vært så lite i luften som i år i hele mitt liv. Stakkars koffertene har gått i dvale også
60.325 km i år, ikke så ille alt tatt i betraktning, selv om ganske mange planer har gått fyken fra mars og ut året
De årene jeg pendlet på California var jeg nok definitivt en jetsetter, etter at jeg begynte å jobbe i Norge igjen så tror jeg det har vært unntaket at jeg har vært over 56.000 km, men det har nok ikke vært langt under. Jeg har på SAS appen 500000 km klokket inn, og det inkluderer ikke flere år med EC Gold på BA, samt andre bookinger som har gått under radaren til SAS, så jeg tipper jeg totalt nok er godt over 1 million. Så jeg er nok skyldig i å være jetsetter, with pride
Tror jeg havner i unåde her altså: 2020: 120245km 2019: 328425km 2018: 227344km 2017: 149719km 2016: 175850km Mangelfull statistikk før den tid
Vanskelig å få så store tall når man bortsett fra en enkelt retur fra sør øst Asia bare har flydd innenlands på kort ruter i 2020. Ender vel året på 70.000 Km. Er nå på 56000 og har vel 15 - 18 domestic flights igjen
Tiden før jeg fant InsideFlyer var jeg ingen jetsetter, men har gradvis økt antall flyvninger per år etter det. Ble medlem Juni 2016. De reisebrevene jeg linker til her, har mange av dere sett før. Men det har vel dukket opp noen nye medlemmer i løpet av disse årene, som ikke har sett disse før. Her er 2015 flyvningene I 2016 kjøpte jeg og Junior Widerøe Norge Rundt billett og hadde som mål å være innom flest mulige flyplasser på de 14 dager billetten hadde varighet. Vi tok en 2 dagers pause midt i perioden, så vi brukte 12 dager på denne turen. Dette var før jeg hadde lært å skrive reisebrev, men skrev noen ord i denne tråden. (Link til de 3 postene som kan sammenlignes med et forsøk på reisebrev) https://insideflyer.no/forums/threads/widerøes-norge-rundt-billetten.5207/page-2#post-96857 https://insideflyer.no/forums/threads/widerøes-norge-rundt-billetten.5207/page-2#post-98993 https://insideflyer.no/forums/threads/widerøes-norge-rundt-billetten.5207/page-2#post-102920 2017 bærer preg av etterregistrering av div Europa flights + St Maarten og Azorene fra mange år tilbake. Her er jeg nok ikke over grensen for en Jetsetter ennå. Men dette året fikk jeg brukt min første CT på tur med Junior. https://insideflyer.no/forums/threads/junior-13-og-senior-39-ut-på-nye-eventyr.8475/ 2018 Ble det først en Egotrip til Chicago. https://insideflyer.no/forums/threads/mann-40-drar-på-tur-til-chicago.10306/ Før det ble tid for den årlige Senior og Junior turen som gikk til Asia https://insideflyer.no/forums/threads/junior-og-senior-på-tur-til-asia.11949/ Nå har vi kommet til år 2019 og dette blir mitt første år som Jetsetter. De turene som har resultert i reisebrev er junior-og-senior-krysser-ekvator-og-besøker-ny-verdensdel.1402 https://insideflyer.no/forums/threads/senior-tar-en-egotrip-til-washington-d-c.14311/ Huff a meg og jeg savner den årlige turen med Junior, og en egotrip som har blitt kansellert pga pandemien Utrolig nok har jeg fått unnagjort 20 flyvninger i år. Disclaimer: Dette innlegget ble skrevet i Champagne rus, og kan bære preg av selvskryt av egne reisebrev. Men kanskje nye medlemmer har lyst på litt gammel historie Tusen Takk Til Brukere Av InsideFlyer for mange gode tips og råd gjennom åra!
Selvskryt skal man lytte til... det kommer rett fra hjertet! Takk @kjeeli .. godt med litt oppfrisking.
Har ikke sett datagrunnlaget her. Men umiddelbart ser jeg mange spørsmål. Det spørs jo hvordan man flyr disse km? Det er kjempestor forskjell på å sitte på en full longhaul a350 med 85% eco-seter (i eco...) mot halvfulle 737-300 på 30-minutters flights, eller A340 i F, osv. Det er klart at hvis man er 1 i ECO, mot 1 i F - utgjør en kjempeforskjell på utslipp? Med den enkle definisjon 3x longhaul årlig, og 1 månedlig shorthaul, har jeg vel vært i det segmentet i noen år, dog ikke de to siste. Men de virkelige superutslipperne er de som har privatfly, yatch osv, no? Edit: Så hvis 11% av verdens befolkning fløy i 2018, er det altså ca. 840 millioner mennesker. Når man regner med at mer enn 5 MRD mennesker tjener mindre enn $10 pr dag - er det kanskje ikke så utrolig? Blir kanskje ikke så mye flyturer hvis du tjener 36 K pr år?
I forbindelse med at jeg arbeider med å lage en web-side som viser mine flyvninger i Google Maps, så viser en foreløpig oversikt i underkant av 3.5 millioner km totalt, ca. 86 ganger jorda rundt (40x med SK, 15 med TG, 10 med LH, 4 med UA etc.) eller 9 ganger til månen (og da gjenstår det fortsatt å registrere en god del flyvninger). Mesteparten av dette har skjedd siden jeg ble EBG i 1998. Det skulle gi et snitt på noe over 150 000 km i året. I år har det imidlertid blitt svært lite, bare vel 17000 km. Når det gjelder figurene nedenfor, så representerer de en tidlig beta-versjon og viser hovedsaklig vanlige reiser i tillegg til et lite antall spesialflyvninger med bruk av innleid maskin i bl. a. Arktis. Figurene viser den samlede aktiviteten over mange år så når en går til visning per år, selskap eller service-klasse vil de ikke bli like overlesset med symboler og linjer. De blå markørene viser midtpunktene av flyvningene og de røde er flyplassene. Alle markørene er klikkbare med informasjon om flyplasser, flighter etc. For deler av Europa er det innført "zoom-control" der flyplasser og strekninger med få besøk/bevegelser først vises når en zoomer inn. Det tok litt tid å implementere dette så innlegget ble sterkt forsinket. Figur nummer 2 viser et utsnitt av Europa der alle aktuelle flyplasser og strekninger vises samtidig som kartbakgrunnen er endret fra Googles standard-versjon til en som kun dekker Europa samtidig som det viser et par eksempler på bruk av "infowindows". Som nevnt er dette en beta-utgave så det vil bli betydelige endringer.