Fly med infant på IC - booke eget sete?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av henrikvd, 06. sept 2018.

  1. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er litt nybegynner når det gjelder flyvning med infant, og har noen kommende reiser som jeg har begynt å vurdere komforten på. Hvis noen har tips eller innspill til hva jeg bør gjøre, så tar jeg imot med takk. Det er hovedsaklig reise 3 og 4 jeg trenger litt innspill på. Reise 1 og 2 er tatt med som referanser.

    Reise 1 - Allerede gjennomført. OSL-TRD-OSL i SK go. Infant var da 5mnd og satt på fanget til kona begge veier. Ikke noe problem i det hele tatt.

    Reise 2 - OSL-DPS-OSL i SQ F. Infant vil da være 7 mnd og jeg er ikke bekymret for denne reisen. Sete med bassinet er bestilt begge veier på langstrekket.

    Reise 3 - OSL-LPA-OSL i SK plus (foreløpig full flex). Her er det kun meg selv og infant 10 mnd som skal reise og jeg har per nå ikke eget sete til han. Å sitte 5 timer med en liten krabat på fanget tror jeg kan bli utfordrende. Infant har egen Bedbox by Jetkids som kan benyttes, men det krever jo eget sete. Jeg har ikke EBD, så softblock blir det ikke, men jeg vurder å følge med på setebookingen i kabinen og prøve å sikre meg et sete med ledig midtsete. Jeg er derimot usikker på hvor stor sannsynlighet det er for suksess for ledig nabosete på OSL-LPA i begynnelsen av januar.

    Hvis jeg skal kjøpe et eget sete til krabaten, hvordan er det enklest å gjøre? Må jeg avbestille billetten og så bestille på nytt med to seter? Og må jeg velge "children 2-11 år" for ar han skal få eget sete? Og da får jeg vel også EB-poeng? Kanskje det kommer noen gode priser på F&F i oktober.

    Skal jeg kjøpe eget sete eller skal jeg gamble på at jeg klarer å sikre meg et sete uten nabo?

    Reise 4 - OSL-ARN-LAX-ARN-OSL i SK plus saver. Infant er 11 mnd og har ikke eget sete, og jeg reiser sammen med kona. Da billetten ble bestilt var han liten nok til å ligge i bassinet, og vi fikk dermed også valgt seter med bassinet. På reisetidspunktet vil han derimot være for stor for bassinet. Også her har han mulighet til å bruke Bedbox, men da må vi gamble på tilfeldige ledige seter. I tillegg så må vi eventuelt flytte bort fra 20GH og over til en treer i midten.

    Så samme problemstilling her: skal jeg kjøpe et eget sete eller gamble på å kapre et ubebodd sete? På denne bestillingen har jeg ikke mulighet til å avbestille.
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Viss jeg skulle ha reist i fem timer alene med minstemann (7 måneder) så hadde det vært helt uaktuelt å ikke ha eget sete til han. Selv når vi reiste til Nice i fjor vår med eldstejenta, som da var ca 15 mnd, så valgte vi å booke ett eget sete til henne. Og da var samboeren også med. Vi hadde da med bilstolen som ble plassert i det ekstra setet og det fungerte veldig bra, spesielt siden vi også skulle ha leiebil.
    Eget sete til infant bookes via 05400, men du får ikke poeng for dette setet. Det kan jo være at du har flaks og det er ett eller flere ledige seter ombord, men det er jo en sjanse å ta.

    Når det gjelder turen til L.A. så kan det jo være at crewet ser gjennom fingrene med alderen om krabaten ellers ikke er for stor for bassinet, og de derfor lar dere bruke dette. Men igjen, de har nok sitt på det tørre om de nekter. Jeg har opplevd begge deler, men har aldri reist SAS IC med infant og kan derfor ikke uttale meg spesifikt om de.
    Her ville jeg nok ha vurdert å flytte over til en treseter i midten og plassert de voksne på sidene slik at midtsetet forhåpentligvis blir stående ledig. Ev. bite i det sure eplet og booket ett eget sete til krabaten, men det blir vel i tilfelle på en separat booking? Usikker på hvordan det vil fungere.
     
    henrikvd and Wiolenze like this.
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,167
    Likes mottatt:
    114,758
    Bonuspoeng:
    350
    LPA i januar er garantert smekkfullt fly.
    Her må du for din og barnets skyld booke et sete til barnet før det er for sent. Flys med 737, så dere vil uansett få en ved siden av dere. Jeg ville booka på første rad om ledig. Da er det bittelitt plass på gulvet foran setet som krabaten kan pusle litt om den blir rastløs.
     
    henrikvd and Wiolenze like this.
  4. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    384
    Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og fruen fløy OSL-MIA-OSL på SK plus med vår 11 mnd gamle datter i fjor. Hun var nok i største laget for bassinet - men ingen spørsmål fra crew. Ingen stor betydning på vei bort da det er en dagflight, men hjem på nattflight var dette avgjørende.
     
    Travellingalf and henrikvd like this.
  5. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode innspill så langt, men hvis jeg skal ringe 05400 for å legge til et ekstra sete på bestillingen, hva slags pris er det som gjelder da?

    SAS skriver at hvis spedbarn skal ha eget sete gjelder prisen for barn barn 2-11 år, altså inntil 25% rabatt. Men er det da 25% rabatt på den prisen jeg opprinnelig betalte, eller 25% på dagens billettpris?

    Det står også at man må ha med eget bilsete hvis 0-2år skal sitte i eget sete. Er bilaete virkelig er must-have, og når skal han da få brukt JetBoxen sin?


    Til LPA i januar bør jeg nok bestille eget sete, men for LAX er jeg litt mer usikker. Det står dessuten hos SAS at "Merk at vi ikke tilbyr barnerabatter på enkelte reiser til/fra USA. " Noen som vet hvilke ruter dette gjelder?

    Jeg kom dessuten på det at vi på vei til LAX flyr vi sammen med et vennepar, uten barn, men med EBD. Så kanskje jeg skal sette de på en treer med tomt sete i midten.
     
  6. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    1: Fungerer bedbox bra? Har en på 17 mnd og en på vei og vi pendler mellom hjemmet i Bergen og besteforeldre i Sverige + mange turer ellers.
    2: Så lenge ungen ikke er veldig stor har jeg tidligere opplevd at crew er ganske fleksi så lenge dere sitter ved bassinet og har OK på det.
    3: Kjøp eget sete! Har hatt en tur til Marokko og et par turer til Italia/Spania med minstemann og eget sete er nøkkelen til et lykkelig liv. Tenk den deilige lille stuen du kan lage med bedbox inne ved vinduet? Vi fløy business med sperret midtsete t/r Marokko og EBD+EBG sikret ledig sete der jeg ikke booket det selv.
     
  7. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    105
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Henter oppi igjen denne tråden, da jeg nettopp har fått barn.
    Rent praktisk når en skal reise med spedbarn og ønsker eget sete, bestiller man bare da en barnebillett istedenfor og velger et vindus-sete for spedbarnet i bilstol, eller bestiler man en spedbarn-billett og ringer sas for å kjøpe et ekstra sete?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Et barn under 2 år vil ikke få eget sete med mindre du kjøper et sete. Det gjør du når du kjøper billett til deg selv.
    Er det interkontinentalt og barner under visse mål (usikker på hva det er) vil du kanskje vurdere krybbe. Det koster ikke ekstra, men du må ringe.
     
    permorten liker dette

Del denne siden