Wikipedia har en ganske ålreit artikkel om akkurat dette. Har også sett en YouTube-video på et par minutter som forklarer dette greit, skal se om den kan spores opp igjen.
Essensen er nå at man har lagd ruter som både er tilpasset vindforholdene, og som fungerer som motorveier. Det er masse vinder som er gunstige å bruke nokså langt nord over Grønland og Island, og de minimerer drivstofforbruk og sparer tid - så hvis man har mulighet til å komme inn i disse værsystemene uten å fly lange omveier, lønner det seg fra et rent økonomisk synspunkt.
I dag lages det ruter to ganger om dagen avhengig av værforholdene, og de blir optimalisert for å fly over.
Historisk går det også tilbake til starten av 1900-tallet. Da ble det definert enkelte skipsruter som skip som skulle krysse Atlanterhavet kunne følge, hvor hovedpoenget der var å unngå kollisjoner.
Dette er også en grunn i dag, for det er dårlig radardekning midt over Atlanterhavet. Ved å definere opp noen "veier" man flyr innenfor, og så heller styre flyene og deres posisjoner ved inngang og utgang, er det mye lettere for trafikkstyrerne å holde kontroll.
Ellers er det rett som du sier; British Airways ut fra London flyr gjerne nokså langt sør. Her er planlagt rute for et fly fra London til Miami i dag, og under er ditt fly.
View attachment 19422
View attachment 19423
Vis alt...