Gi bort EB kort, hvor lenge er kortet gyldig?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Pink Floyd One, 06. aug 2014.

  1. Pink Floyd One

    Pink Floyd One Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ga bort et gullkort i juni til kona. Ser nå på app'en hennes at det har gyldighet ÅÅ/MM 14/11. Det var da grådig kort levetid på kortet. Trodde hun skulle få det for et år. Har dere noen erfaringer med dette?
     
  2. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg ga bort et kort i april, og dette hadde da gyldighet ut februar neste år (dvs. ca 10 måneder). I mellomtiden har jeg kommet over i en ny kvalifiseringsperiode selv, og ser på diamond.flysas.com at jeg nå har mulighet til å gi bort nok et gullkort (eller to sølv).
     
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man på slutten av diamantperioden, hvis man ikke har rekvalifisert seg, gi bort et gullkort til seg selv og så er det gyldig et år til?
     
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har soft landing, så man faller uansett ikke mer enn ett nivå om gangen.
     
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det har tidligere blitt sagt at levetiden på gullkort/sølvkort du gir bort er inneværende periode + neste (altså kortmottakerens opptjeningsperiode).

    I SAS-appen vises det feil utløpsdato, da denne "alltid" kun viser inneværende periode, selv om man har opptjent nok til at man beholder status i neste. Feks stod det i min app at min EBD var gyldig til 10/14, selv om jeg for lengst hadde kvalifisert til EBD til 10/15.

    Om man gir bort et gullkort på slutten av mottakers opptjeningsperiode vil kortet få veldig lav "levetid" i appen, men HØYST TROLIG vil det gjelde for neste periode også (NOEN SOM KAN BEKREFTE?)..

    Det er med andre ord viktig å ta hensyn til mottakerens opptjeningsperiode når man gir bort kortet. Gir man tidlig i opptjeningsperioden er trolig kortet gyldig i 2 år!! Gir man sist i opptjeningsperioden er det kun gyldig i ca. 1 år!
     
    Henning liker dette
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan bekrefte dette.

    Jeg ga bort gullkort til en som på det fysiske kortet har varighet nåværende + påfølgende kvalifiseringsperiode, som igjen ga bort et sølvkort til ei som på det fysiske kortet har varighet nåværende + påfølgende kvalifiseringsperiode.
     
    Jørgen liker dette
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra Flight Cancelled!

    Som det nevnes: Det fysiske kortet og eventuelle kredittkort viser korrekt utløpsdato. Og husk: Utløpsdato for status er 3 mnd etter opptjeningsperioden, slik at man ikke skal miste status pga treghet i systemene.

    Så er man litt smart gir man kortet tidlig i en persons opptjeningsperiode :)
     
    Henning liker dette
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Men hvordan var dette nå igjen?

    Jeg fikk diamond for en måned siden, og perioden min utløper den 31. august.

    Kan jeg da gi bort et gullkort nå, for så å gi bort et nytt i september igjen?
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, etter all sannsynlighet.. Jeg fikk Diamond i april og ga bort et gullkort. Perioden min gikk ut 31. juli og 1. august ga jeg bort et nytt gullkort.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,985
    Likes mottatt:
    8,376
    Bonuspoeng:
    183

    Ja, akkurat gjort det.
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mottok EBS rett etter jeg startet ny periode i juni, fikk tilsendt kort med gyldighet ut august 2016.
     
  12. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,561
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    har en kammerat som har fått guldkort av diamant medlem. Hans opptjeningsperiode går fra 1/4 og han fikk kortet da. Nå har han mottatt fysisk kort fra sas med utløpsdato 06/17, han har skrevet til guldmailen og de har bekreftet utløp 06/17. Skulle han ikke hatt guld i indeværende periode + neste + 3 mdr??
    Noen med lignende erfaringer ??
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det må da være riktig? Hvis opptjeningsperiode er fra 1. april inneværende til 31. mars neste år, og han har fått et gullkort effektivt fra denne dato, løpende ut 6/17, så kan jeg, selv med mine ringe matematikkferdigheter, ikke forstå annet enn at det er ett år og tre måneder?
     
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, men han mener vel at han fikk det akkurat etter at ny opptjeningsperiode startet, så han skulle altså hatt det inneværende periode (frem til 31.03.17) + neste periode (frem til 31.03.18) + 3 måneder = 31.06.18?
     
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å få avklart. Skal gi bort et kort i nær fremtid. Forventer gyldighet ut inneværende + neste periode.

    Ser ikke bort i fra at EBG-hotline surrer.
     
  16. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,561
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    H
    korrekt. Opptjening starter 1/4 kort gitt 28/4.
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet at det tidligere har vært surr og de har oppgitt feil gyldighetstid.. Husker ikke helt hva som ble sagt da, men mener jeg var i kontakt med kundeservice og at de også rota litt med å se riktig (de så bare for gjeldende periode).. TROR det ordna seg uten at jeg måtte gjøre noe, men husker ikkje detaljene :/
     
  18. staroe

    staroe Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Ga bort gullkort 15/11 i 2015. Vedkommendes periode begynner 1/11. Fikk kort med klar og tydelig gyldighet til 11-2017. Altså inneværende periode + neste (+3 mnd ekstra). I praksis over to år. Viktig å passe på når mottakers periode starter.
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,985
    Likes mottatt:
    8,376
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er riktig og noe må være galt i OPs tilfelle. DIamond/gull service må vel kunne hjelpe?
     
  20. trulsern

    trulsern Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har opptjeningsperiode fra 1/2-31/1 og mottok et gullkort midt i mars. På kortet mitt står det expiry date 04/17..
     

Del denne siden