Familie på fem fikk i forgårs email fra KLM om at vår reise til Peru er kansellert (av dem). Både på hjemmesiden og telefon tilbyr de oss kun en voucher ("tilgodelapp"), vi ønsker pengene våre tilbake, og mener vi har krav på dette. Hva gjør vi ? Hvordan går vi frem ? Vi har selvsagt ikke aksepter voucher til nå. mvh Helge B
Prøv en gang til. Hvis de fortsatt nekter har dere to muligheter: 1. Be om å få kun avgifter refundert isteden og krev resterende fra forsikringsselskap 2. Sende kravet til kredittkortselskapet isteden og legg ved dokumentasjon på at KLM nekter å refundere pengene. Kredittkortselskapet vil da gi deg refusjon og så mest sannsynlig kalle tilbake pengene fra KLM
Det var en artikkel om dette på DN for fire dager siden (hvis den ikke har blitt linket til før) hvor KLM var et av selskapene https://www.dn.no/luftfart/klm/finn...et-har-de-ikke-lov-til-mener-virke/2-1-777729
I dette tilfellet er jo billettene kansellert av KLM og man har rett på refusjon etter loven. Det virker som flyselskapene prøver å trenere dette i håp om at EU letter på reglene så det faktisk blir lovlig å kun tilby voucher istedenfor penger. Canada for eksempel har allerede gjort dette. Hvis ikke EU endrer loven seg så gjelder dette for flights gjennomført et europeisk flyselskap: If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant.
Hadde selv en tur med SQ som hadde utreise i april, men SQ kansellerte CPH-SIN og SIN-CPH rutene, som gjør at jeg hverken kommer til eller fra destinasjonene mine (Japan og Sør-Korea). Jeg bestilte Business Lite billetter, som gjør at kanselleringer teknisk sett ikke er lov. Til tross for at det var SQ som kansellerte, nekter de å refundere meg, og kunne maks gi meg rundt 1100 kr tilbake, eller en voucher for fremtidig reise. Kommer til å ta dette via forsikringen min, da det er helt sjanseløst at jeg ikke kan få pengene tilbake når lovverket tilsier det, og jeg ikke ønsker voucher...skjønner at flyselskapene sliter nå, og vil tilby åpne billetter, men de skal også kunne fasilitere for at de som ønsker pengene tilbake, skal få dette. Litt lesing for de som er interessert: https://travel-dealz.eu/blog/cancellation-full-refund/
Jeg kunne godt tatt en voucher hos SAS når de nå har kansellert reisen min, hadde den vært gyldig i 2021 og ikke vært tidsbegrenset til November i år.
Kansellert reise = tjeneste man ikke har fått. Man skal ha pengene tilbake. Jeg måtte sloss lenge med Swiss, men fikk til slutt full refund. At flyselskapene nå forsøker å vri seg unna likviditetsproblemer ved å tilby tilgodelapper, er forståelig. Men gir dem seg ikke, er det bare å bestride transaksjonen på kredittkortet (vare eller tjeneste ikke mottatt). Funker ikke det heller, gå på reiseforsikringen.
Skulle reist med Swiss i påsken, de har begynt å kansellere. Var det noe spesielt som gjorde at de snudde? Har tatt en voucher hos SAS siden jeg bruker de ofte, men vil ikke det hos Swiss. K
Jeg ville nok heller prøvd reiseforsikring først da jeg er mer glad i flyselskapene jeg bruker enn forsikringsselskapet
Ringte tre-fire ganger. De gav seg først da jeg truet med chargeback på kredittkortet. Pluss at jeg var litt heldig og traff på en som virket fersk. Han nølte først, men sendte bestillingen til slutt til refund departement.
Noen som har erfaring med å bestride transaksjonen til kredittkortselskapet i en sak hvor flyselskapet nekter å tilbakebetale en kansellert reise?
Hadde tur til New York i C med TAP i påsken, men disse avgangene ble avlyst. Prøvde å få mine utlegg tilbakebetalt, men fikk beskjed om at voucher var eneste mulighet nå. Burde vel stått hardere på da i stedet for å bare godta..?
Om du ikke kommer noen vei med flyselskapet må du nok først rette det samme kravet til kredittkortselskapet før du eventuelt bruker forsikring. Jeg vil tro reiseforsikringen kjører regress mot flyselskapet om de mener du har et gyldig krav mot dem? Eller kanskje de lemper på dette i disse tider?
Utrolig hvordan noen selskaper prøver å sno seg unna tilbakebetaling som man har krav på. Jeg hadde personlig aldri gått for voucher i disse dager!
I de tilfeller hvor kunden har krav på full refusjon, burde ikke flyselskapene tilby en voucher med litt høyere verdi (for å bedre egen likviditet)?
Jo. det gjør cruise-selskapene. Mine foreldre skulle med et Celebrity-cruise i mai. Dette ble kansellert, og de fikk tilbud om 100 % refund eller 125% voucher for fremtidig cruise.
Jo, de burde selvfølgelig tilby det. Jeg ville uansett tenkt meg om før jeg aksepterte tilbudet. Spesielt om det er ett flyselskap med dårlig likviditet.
Skl ha tur til Moskva i mai... tror at KLM kommer til å cancellere den, så tar vi det derifra. Ikke interessert in voucher, siden det blir vanskelig å finne nytt dato for denne turen med samme deltagere...
Leste på forumet på businessclass.se og erfaringer der. Det var en som hadde avbooket en full refund ticket hos Brussel Airlines for to uker siden, men ennå ikke fått noen bekreftelse på dette. Han ringte derfor kundesupport. Svaret han da fikk var at refund-avdelingen for øyeblikket dessverre hadde stengt, men at de regnet med å åpne igjen om 6-7 uker...