Som en oppfølger til @Avixlo sitt innlegg med Poll om ditt foretrukne bonusprogram, så er det kanskje lurt å se litt fremover - i en tid hvor verden (dessverre) utvikler seg. Om du ser bort fra ditt prioriterte bonusprogram (#1) hvor du antakelig har sølv, gull eller porselen av en valør. - Hvilket bonusprogram ser du at du i tiden fremover ønsker å se nærmere på, vurderer å bruke aktivt eller rett og slett går "all-inn" i? Om du daglig flyr SAS og har gullkort så velg altså et annet bonusprogram!! Da gir du også bidragsytere og flyvenner på InsideFlyer innsikt i hva man bør prioritere litt mer av fremover Stem på inntil 3 programmer.
Jeg tror vel egentlig at jeg hadde droppet statusprogram helt. Føler at det de senere årene har vært mindre og mindre å hente. Går det riktig ille nå, så vil konkurransen være marginalisert, fordelsprogrammene blir barbert mens de få gjenlevende selskapene vil slikke sine sår. Skulle imidlertid EB ryke ut, og jeg ville velge å fortsette med noe, så måtte det bli BA, evt Finnair. Når ingen alternativer er "native" til Norge, så er BA (OW) mitt hjerte nærmest. Lufthansa er for dyrt. Norwegian ser jeg ingen poeng i å være medlem i (pun intended).
Tror kanskje jeg hadde droppet å ha noe statusprogram uten EB. Har 100+ flyvninger innenriks i Norge i året, og det er stort sett da jeg setter peis på status. De få ferieturene klarer jeg fint uten status. Måtte bli Norwegian Reward eller et annet program i Star Alliance som gir *A gold. Utenom det ser jeg ikke noe poeng i statusprogram.
Da hadde jeg nok gått for Privilege Club. Fordi jeg som regel drar østover/sørover og mine fleste turer med Oneworld går med Qatar Airways. Det er relativt lett å få status, opptjening er langt bedre enn med BA Executive Club og QR gir flere fordeler til sine "egne". På den andre siden er jeg lite villig til å oppgi min hardt opptjente BA Gold og starte på nytt, så det skjer nok ikke uansett.
Hvis SAS og Eurobonus går ad undas, kommer jeg faktisk til å la være og bry meg om bonusprogram. Da får jeg heller bare reise sjeldnere og betale kostnaden for dyre billetter som gir tilgang til lounge og til å komme raskt frem i køen. Det er ihvertfall teorien min
BA og OneWorld. Som med tanke på destinasjoner og priser osv hadde vært aktuelt hvis en nå bare hadde en mulighet for noe opptjening utover reising. Så for egen del blir det vel å håpe på at SAS og EB ikke går helt på dunken.
Kommer aldri til å skje for min del. Hvis SAS og EuroBonus går dukken, kommer jeg til å begynne å Trondheim - Oslo via Helsinki med Finnair...