Hvilke kredittkort burde jeg ha?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av melkoo, 28. mai 2018.

  1. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Først.. beklager hvis dette postes feil sted... ny her..

    Hei, helt ny bonusjeger her og prøver innhente meg så mye informasjon som jeg kan.

    Har skjønt at det er lurt å kombinere flere av kredittkortene med trumfkortet osv for å få såkalt "double dipping" på poeng.

    Per nå har jeg Shell Mastercard og SAS EuroBonus World Mastercard Premium, men ser at dette ikke gir companion ticket noe som SAS EUROBONUS PLATINUM AMERICAN EXPRESS. S

    Spørsmålet er hvilke kort jeg burde ha for å kunne starte bonusjakten ordentlig..

    Burde jeg bytte ifra mitt SAS Eurobonus mastercard premium til SAS eurobonus platinum amex?
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
  3. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28

    Skjønner, tenker jeg bruker SAS MC ut året så evt bytter over til SAS AMEX for CT
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,521
    Likes mottatt:
    5,709
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke bare gå over til Amex med en gang? Med nok spend klarer du CT før året er omme. Bedre opptjening er det også, 20 mot 15 poeng pr 100.
     
  5. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28

    Kan jeg bruke Amex til å betale regninger via payr/vipps? Hvis ikke kan det bli vanskelig å få smelt av 100k.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Men du kan bruke kortet i butikker som Kiwi, Meny, Joker, ++. Bør være mulig å dra på litt med matvareri løpet av noen måneder.
     
  7. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Jobber i Forsvaret så bruker svært lite penger på mat..
     
  8. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har forstått det slik at konseptet CT som vi kjenner det i dag kun vil vare ut året. Jeg fikk nylig innvilget et SAS AMEX, og i søknadsprosessen ble jeg informert om at CT vil være mulig å opptjene for inneværende år, og benyttes ut 2019, men at det ikke vil opptjenes flere CT etter 2018. Dette har sammenheng med at AMEX og DNB bryter samarbeidet. Saken er omtalt i denne tråden.
    https://insideflyer.no/forums/threa...il-norge-og-dnb-lanserer-eget-sas-kort.10910/
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Du får oppgradere til MRE ;)
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med bestilling av flybillett, hotell, leiebil osv i forbindelse med en lengre ferie eller to? Hvis du ikke er sikker på om du klarer 100 000 kroner i omsetning i løpet av et år, så er det jo ikke sikkert det lønner seg for deg å skaffe kortet.

    Har du god tilgang til Eurobonuspoeng ellers? En ting er å ha nok omsetning på AMEX-kortet, men uten nok Eurobonuspoeng, kommer du heller ikke langt.

    Jeg har både AMEX Platinum, SAS MC Premium og Shell Mastercard. De brukes i forskjellige sammenhenger.
     
    Last edited: 28. mai 2018
  11. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28



    Kunne du utdypet når du bruker de forskjellige kortene?
     
    Last edited: 28. mai 2018
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    AMEX: Mat, dagligvarer, hotellovernattinger, leiebiler, flybilletter, restaurantbesøk osv.
    SAS MC: Steder som ikke tar AMEX + Vipps
    Shell MC: Payr, drivstoff og når kona skal handle alene på familiens regning.
     
    Last edited: 28. mai 2018
  13. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,331
    Likes mottatt:
    1,509
    Bonuspoeng:
    113
    Tillegg til SAS MC - brukes minst 1 gang i måneden for statusgivende poeng (forutsatt premium kort). Om man ikke har AMEX, er det også et OK utenlandskort (enten ved direkte utenlandshandel eller via netthandel og paypal f eks).
     
  14. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Mine 3,20 kroner:
    Hvis du er ute etter å reise langt på First Class, så går man vel for Amex og CT.

    Hvis du, som meg, er ganske ny i gamet, og tenker å starte "rolig" med biz på SAS så kan SAS EB Mastercard være like bra. Hvis du kommer over 200k poeng opptjening så kan to stk fly sas biz for 120k poeng.

    Jeg har av og til også behov for svindyre innenriksbilletter, og da er det fint at når man bruker 10k dyrebare poeng får man hvertfall sas plus.

    Etterhvert skal jeg sikkert skaffe meg Amex også, det er vel noe nytt på vei der, men foreløpig klarer jeg meg fint med Mastercardet til SAS.

    Det mest irriterende med det kortet er egentlig denne grensen på 4k regningsbetaling/vipps/payr pr. 96 time.
     
  15. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Får du poeng ved å bruke vipps på SAS MC?
    (forstår jeg deg slik at grenesen er 4000kr pr. 96timer?)
     
  16. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ja og ja.

    Vipps og Payr. Så om man har regninger over 4k,så må de deles opp.
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,198
    Likes mottatt:
    3,129
    Bonuspoeng:
    113
    2018 er vel etter alt å tyde siste år med CT fra DnB. Så om ikke amex lanserer eget ct slik vi tror og håper er det bare migrere til Sverige ;)
     
  18. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Tusen takk.
    Et siste spørsmål, er det noen ekstra gebyrer for å bruke vipps på SAS MC ?
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,198
    Likes mottatt:
    3,129
    Bonuspoeng:
    113
    nei. Ingen gebyr
     
  20. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen "fly praktiske" fordeler med å ha AMEX?

    Får jeg noen fast-track, priority, ekstra bagasje med å ha amex, fordi om jeg har EBB Basic.
    Har amex noen av de samme fordelene som EBB Sølv/gull/Dia ?
     

Del denne siden