Iguazufallene

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 29. okt 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg nevnte i Buenos Aires tråden så skal jeg og 2 kompiser en tur til Sør Amerika Våren 2020 og siden vi skal til denne siden av Sør Amerika så vil vi en tur innom Iguazufallene og da er spørsmålet mitt: Jeg ser det er 3 byer nær fossefallene: Ciudad Del Este i Paruguay, Foz do Iguaçu i Brasil & Puerto Iguazú i Argentina hvilken by bør vi ha base i da for å posisjonere oss for Iguazufallene?

    Vi tenker vi tar fly fra Asunciòn til Ciudad Del Este en morgen også blir vi nær fossefallene en natt eller to før vi reiser til Rio.
    Hvilket hotell er å anbefale da også som ikke koster skjorta? Og er det noen turer ved fossefallene som er å anbefale eller er det best å se den selv uten noe guide? Hvor mange timer bør vi sette av til dette?

    Takker for alle tips og råd jeg får herfra og har alt nå reisefeber
     
  2. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Ciudad del Este er ikke et spesielt hyggelig sted og er lokalt mest kjent som et senter for salg av smuglervarer. Jeg ville satt kursen for Brasil med en gang. Grensepasseringen foregår over en. Ro og er et syn i seg selv.

    Hotellene på den brasilianske siden er både billigere og bedre enn på den argentinske siden, men har den ulempen at du må krysse grensen for å komme til hoveddelen av parken, som ligger i Argentina. De gangene jeg har passert denne grensen har dette ikke tatt spesielt lang tid, men det kan være jeg har vært spesielt heldig. Jeg kan ikke anbefale spesifikke hoteller, men det finnes ett hotell inne i parken på den brasilianske siden og ett på den argentinske siden. Det var et reisebrev her inne for ikke lenge siden hvor forfatteren bodde på hotellet i parken på den argentinske siden.

    Det vanlige er å beregne en full dag på den argentinske siden og en halv dag på den brasilianske, i den rekkefølgen. Du trenger ingen guide, men på den argentinske siden kan det være lurt å komme så tidlig som mulig, før hordene ankommer.

    I det samme området kan du også se på gigantdemningen Itaípu, om slikt er skulle være interessant. Den ligger på grenseelven mellom Brasil og Paraguay.

    Puerto Iguazú (AR) er ikke en interessant by. Foz do Iguaçu (BR) har jeg ikke vært i.

    Det er bare å glede seg. Etter å ha vært der blir Niagara Falls litt puslete (selv om vannføringen er større der).
     
    Avixlo liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Var der i 2017, bodde på Belmond Hotel das Cataratas - som ligger i selve parken på Brasil siden. Det sies at den beste utsikten og bildene får man fra Brasil siden.

    Paraguay ville jeg holdt meg unna. Var innom byen, men det holdt med noen timer. Hva med å bo på Brasil siden og ta en dagstur til Argentina siden og en dag på Brasil siden? Så får du sett fossene fra begge landene.
     
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fant reisebrevet på det: https://insideflyer.no/forums/threa...r-og-besøker-ny-verdensdel.14021/#post-304371 men jeg tror vi tenker oss noe litt billigere for 1 eller 2 netter.

    Det billigste flyet går inn til Ciudad del Este for rundt 600kr per pers. Så vi tenker å ta det flyet en tidlig morgen også krysse grensa. Overnatte på Brasiliansk side virker til å være tingen også besøke fossen fra begge sidene, litt som jeg gjorde da jeg var ved Niagara Fallene.

    Jeg ser i reisebrevet til @kjeeli at det koster penger å besøke nasjonalparken som fossefallene ligger i. Er det da mulig å krysse grensen når man er i nasjonalparken eller må man ut for å så betale seg inn på nytt?

    Og hvordan er det å forsåvidt krysse grensene? Jeg har lest at fra Paraguay til Brasil trenger man ikke stoppe opp ved grensa. Men jeg som skal fly tilbake til Europa fra Rio trenger vel et stempel i passet ellerno?
     
  5. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan ikke krysse grensen inne i parken, men må ut og deretter krysse grensen. I ingenmannsland på grensa har de forresten satt opp en svær tax-free-sjappe, om det skulle være av interesse...

    Nå er det rett nok en del år siden jeg krysset denne grensa, men jeg mener bestemt jeg fikk stempel, men slik jeg forstår wikitravel er dette ikke nødvendig. Forøvrig nyttig lesing. Jeg tror uansett du får utreisestempel når du krysser inn fra den argentinske siden igjen, trolig også brasiliansk.

    I noe tilfelle tror jeg at jeg hadde forsøkt å få booket transport fra flyplass til hotell/hostel på forhånd. Cuidad del Este er som sagt kjent for å være en by som flommer over at smugervarer, med de typer det tiltrekker seg.
     
    Avixlo liker dette
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil ha stempel, så jeg får bruke månedene frem til avreise på å gjøre litt søk. Men takk for tips! Nyttig lesing denne her
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    I denne posten kan du lesa litt om det hotellet eg brukte i Iguazú:
    https://insideflyer.no/forums/threa...-karar-til-argentina.10567/page-6#post-199526

    I denne posten og litt utover kan du lesa litt om mine opplevingar ved fossefalla i Iguazú for eit par år sidan:
    https://insideflyer.no/forums/threa...-karar-til-argentina.10567/page-6#post-199519
     
    Avixlo liker dette
  8. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Bo enten på brasiliansk eller argentinsk side. Argentinsk side var litt mer "by" mener jeg å huske.
    Jeg ville nok betalt noen hundrelapper ekstra for å ikke fly til Paraguay. Var litt pes med grensepassering der.

    Vi tok en dagstur til Paraguay for å "sjekke av" et ekstra land. Interessant nok forsåvidt. Stort sett bare brasilianere på harry-tur for å handle billig elektronikk.
     
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Vi skal til Asunciòn allikavel siden en venn av meg er derfra. Det er liksom hele poeng med turen, men vi skal ha noen avstikkere på veien slik at det blir rundt tur ut av det

    Men takk for tips
     

Del denne siden