Jorda rundt på 16 dager: jakten på millionen

Tråd i 'Reisebrev' startet av steve0, 16. okt 2024 kl 11:06.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    1,307
    Bonuspoeng:
    93
    Da SAS annonserte utfordringen i forrige uke ble jeg umiddelbart interessert. Av noen personlige årsaker har jeg tilfeldigvis litt tid til rådighet akkurat nå, så det passet jo ypperlig.

    Kveldene ble til natt da jeg satt og planla hvordan jeg skulle få stemplet skyteam-bingokortet på best mulig måte. Siden det var kort varsel (start av planlegging til utreise under en uke) hadde jeg ikke anledning til å kjøpe de aller billigste billettene, men jeg endte til slutt opp med en plan som ga mening og holder seg til godt traffikerte strekninger for å kunne hente inn reisen dersom det blir forsinkelser/innstillinger. Jeg skulle jorda rundt på 16 dager - dette blir spennende!

    Forutsetningene var:
    - Reise tidligst 16. oktober
    - Legge inn et stopp i Athen i starten av reisen for å besøke en kompis. Dette ble grunnen til å ta turen i østlig retning.
    - Ikke særlig gira på å svinge hele veien nedover innom Nairobi, så KQ skulle hukes av med sin fifth freedom rute mellom Bangkok og Guangzhou
    - Ikke særlig gira på å fly gjennom russisk luftrom
    - Helst ha en plan med 16 bingoselskap i tilfelle noe går åt skogen underveis
    - Må være tilbake 1. november til samboeren sin bursdag. Dette sto ikke til diskusjon.

    Billetter og overnattinger ble bestilt, og i dag skal jeg ut i verden. 16 dager, 16 flyselskap (hvorav 15 teller mot millionen, og KLM tas som 16. i en allerede planlagt tur til BRU like etterpå), snaue 55.000 kilometer i fly. Dette er min første gang sør for ekvator og over datolinja - ikke verst for det som egentlig er en stor og lang mileage run i god gammeldags stil :p

    Ruta blir (med forbehold uforutsette hendelser):
    - Oslo - Bucharest via Paris CDG (Air France)
    - Bucharest - Athen (TAROM)
    - Athen - Madrid via Rom FCO (ITA)
    - Madrid - Tunis (Air Europa)
    - Tunis - Singapore via Jeddah og Jakarta (Saudia og Garuda Indonesia)
    - Singapore - Taipei via Ho Chi Minh City (Vietnam Airlines og China Airlines)
    - Taipei - Xiamen (Xiamen Airlines)
    - Xiamen - Bangkok via Kunming (China Eastern)
    - Bangkok - Guangzhou (Kenya Airways)
    - Shenzhen - Seoul - Los Angeles - San Jose del Cabo (Korean Airlines og Delta)
    - San Jose del Cabo - Mexico City - Seattle (AeroMexico)
    - Seattle - London - Oslo (Virgin Atlantic og SAS)

    Bli med på tur da vel! Dørstokkmila er unnagjort, og jeg sitter på toget til Gardermoen.
    IMG_7366.jpeg

    Into the unknown!
     
    Bubba, Spielhaug, ari1000 and 37 others like this.
  2. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    329
    Likes mottatt:
    1,133
    Bonuspoeng:
    93
    Bon voyage! Dette blir gøy!
     
    Grooo and steve0 like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,641
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig galskap. God tur!
     
    Grooo and steve0 like this.
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,635
    Likes mottatt:
    24,976
    Bonuspoeng:
    183
    Vakkert! God tur!
     
    steve0 liker dette
  5. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    481
    Likes mottatt:
    3,509
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir spennende å følge med på. Har verken tid eller penger for å gjennomføre noe slikt selv, men du verden som jeg skulle ønske det!
     
    steve0 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,096
    Likes mottatt:
    33,389
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk! Lykke til :)
     
    steve0 liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,596
    Likes mottatt:
    63,585
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Godt det er noen som kommer seg ut på dette eventyret, for det har jeg ikke tid til. Dessverre. :)
     
    steve0 liker dette
  8. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,782
    Bonuspoeng:
    93
    God tur. Skulle gjerne tatt en slik en selv, men komplett umulig tidsmessig. Et spørsmål: Ser du har en ITA flygning. Jeg syns å ha lest en plass at ITA ikke teller som kvalifiserende selskap i denne kampanjen. Jeg er ikke sikker altså, men anbefaler å sjekke den.
     
    steve0 liker dette
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,717
    Bonuspoeng:
    113
    Nice! God tur og lykke til.

    Har du sjekket reglene for 72/144t TWOV for Kina? Mener å huske at videreflyvning fra Kina må være en destinasjon utenfor Kina. Mulig jeg husker feil eller reglene er endret.

    Ser at du også har ankomst Guangzhou og utreise fra Shenzhen, regner med du har sjekket at det er innafor.
     
    steve0 and MadsVaHa like this.
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    1,307
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, er kjent med det, og den har jeg holdt utenfor bingoregnskapet :cool: Men jeg måtte komme meg fra ATH til MAD, og ITA ble billigst, så det er artig å få prøvd de med status før de forsvinner ut av Skyteam.

    Begge skal være innenfor 24t TWOV reglene såvidt jeg kan tolke de, men jeg trenger ikke bry meg så veldig da jeg har pass fra et land som får 15 dager visumfritt :D
     
    Lillegutt, geddi and Preference like this.
  11. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,537
    Likes mottatt:
    4,064
    Bonuspoeng:
    113
    Ren vanvidd :D. Det elsker jeg:) ! God tur! Håper alt går etter planen.
     
    eventyrer liker dette
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,987
    Likes mottatt:
    3,963
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk! Deilig at noen faktisk gjør dette og trekker opp klimafanatikerne enda mer. Riktig god tur:)
     
    themichael and eventyrer like this.
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,537
    Likes mottatt:
    4,064
    Bonuspoeng:
    113
    Fremdeles ubestemt om jeg skal hive meg på. Men nå fikk jeg litt ekstra motivasjon. Reisebrev som deles med miljøpartiene og NGO'er. Fristende! :cool:
     

Del denne siden