Har et par kollegaer som reiser mye i jobben, men som allikevel bare ender opp med FT (sølv) hos Lufthansa. Reiser stort sett med Lufthansa eller TAP (Økonomi i Europa og Premium Økonomi på IC), og utelukkende Star Alliance. Er det fortsatt Aegean som er "raskeste og enkleste" vei til gull hos Star A, eller er det andre programmer som er å anbefale?
En kombinasjon med å kreditere alle poeng til SAS når de flyr *A og å kjøpe seg et Amex Elite pluss SAS Mastercard Premium bør gi de gullkortet ganske så greit. 20.000 statuspoeng fra Amex ved tegning av kortet pluss 1000 statuspoeng fra Mastercard pr mnd kortet brukes gir da 32.000 statusbyggende poeng. Da må de selv fly inn 13.000 poeng på en 12 måneders periode (opptjeningsåret til SAS medlemskapet). Flyr de mindre enn dette kan jeg ikke se store behovet for et gullkort annet enn å ha hengende på håndbagasjen
- Mener Aegean/Olympic krevde 6 flyvninger pr. 12 måneder for å gi deg gull, sist jeg sjekket. Så hvis du tar én øyhoppingtur, Hellas rundt, i året, kan det holde
Aegean krever Ingen flyvninger på eget metall, men flyr du 4 legs med dem pr år så trenger man bare 12 000 poeng for å opprettholde kortet. Tatt i betraktning at man også tjener minimum 600 poeng pr tur med Sas ( også billigste billettklasser ) så er Aegean helt klart det kortet som er enklest å både få og vedlikeholde Gull
Du glemte DNB SAGA som gir 20.000 statuspoeng ved omsetning på 200k NOK. Da er vi oppe på 52k statuspoeng og gullet er i boks
Har ikke folk i Norge slutta å bruke Aegean for å oppnå gull i *A? Hellas er jo en av de landene i Europa som er lengst fra Norge. Er jo bare å melde seg inn i sas, noen kredittkort og fly. Så er man gull. Mye mer morro enn å ha gullkortet i Aegean spør du meg.
Off topic: men shit du er mye aktiv her mann. Over 1000 poster på under er halvt år og ser deg i alle trådene. Positivt ment altså
Skjønte ikke helt hva avstanden til Hellas har med dette å gjøre ? Du trenger ikke engang fly med Aegean for å opprettholde gullkortet, og du trenger da 24 000 poeng pr år. Det er halvparten av hva du trenger hos EB. Jeg drar inn 250 000 EB poeng hvert år via Payr, Trumf etc , men det kunne ikke falle meg inn å kreditere ett eneste grunnpoeng til EB all den tid jeg får mer for poengene hos Aegean. Ved å gjennomføre kun 1 reise i året med Sas til Hong Kong eller Los Angeles i Plus så får jeg nok poeng til å fornye status. En tur til Gran Canaria i Plus gir meg 10 500 poeng mot 3000 poeng til EB. Jeg har nettopp tatt ut en bonustur med Aegean poeng til Sør Amerika i business . For dette betalte jeg 110 000 poeng og 790 kr i avgifter Så da tenker jeg du kan forklare hvorfor man skal kreditere grunnpoeng til EB?
Av nysgjerrighet. Hvordan skaffer du deg Miles+Bonus? Jeg er nokså fersk i gamet og opplever at EB er ganske enkelt å få tak i...
Aegean var lettere å kvalifisere til tidligere. Nå må man ha 24.000 poeng for å kvalifisere til sølv, og i det man bikker over begynner man på nytt og trenger 48.000 poeng for å komme til gull. Poengsatsen reduseres til halvparten med 4 flights med Aegean.
Det er like enkelt å få tak i. Et Aegean gullkort gir samme fordeler hos SAS som EB. Du får fritt setevalg, Fast track, prioritert boarding og bagasje samt tilgang til gullstua. Du kan lese om det og melde deg inn her: https://en.aegeanair.com/milesandbo...PKvmU1ZPUj0WoskSkhg_6BHfyTi3C19QaAqapEALw_wcB
Bortsett fra når du kommer med hele familien på ferietur og vil inn i SAS Loungen.... ...med SAS EBD (og EBG forsåvidt) så får jeg med hele familen inn...og alle smiler... ....med *G fra andre selskaper....1 gjest Det kan ha mye å si for familiefreden for å si det slik (og bare for å klargjøre - jeg har 6-7 SAS legs i året - resten opptjenes hos andre selskaper)
Jeg tenkte bare at det er mest logisk å være medlem hos SAS, spesielt dersom man ikke bor i Oslo og må via Gardermoen hver gang man skal ut i verden. (Har jo flere eksempler på folk som hoppet på LH og prøvde på toppstatus, failet og gikk tilbake). Med Aegean har man vel ikke life time gold etter 10 år? CT muligheter? SAS MC premium? Prioritert liste hos SAS (diamant)? SAS diamant/gull telefonen/kø? Dette er hvert fall noen av mange goder jeg ikke hadde droppa for å få mer EB poeng, dersom jeg tjener alle mine star alliance poeng 100% på Aegean (Correct me if I am wrong)
Man må veie fordeler og ulemper mot hverandre , og velge det som er viktig for en. Jeg reiser kun i privat sammenheng og har derfor ikke behov for prioritering på venteliste . Når jeg er på reise så er det stort sett med samboeren og uten barn . Skulle jeg noengang ha behovet, så vet jeg at jeg uansett havner som nr 3 i prioriteringsrekkefølge ved venteliste og irr håndtering ( etter EBD/EBG) CT muligheter har jeg igjennom EB hvor jeg samler en 250 000 ekstrapoeng i året. Som nevnt så trenger man bare å reise på en tur i Plus på intercont eller 2 turer til Gran Canaria for å opprettholde gullkortet. Jeg kan forsåvidt skjønne at man forblir i EB om man reiser mye i jobb på fleksible billetter , men betaler man reisene sine selv og har ett moderat til lavt reisemønster, så er absolutt ikke EB ett bra program for å beholde gullstatus.
Stemmer dette? Finner det ikke i listen over *A-fordeler under linken din. Har EBG samme fordel i *A?
Det er ingen *A fordel, og vil derfor heller ikke stå der. Noen *A selskaper tillater gratis setevalg for *A Gold . Hos Sas får man, men ikke hos feks LH.