Legge til betalende reisende på bonusbooking?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av anders8, 15. juli 2019.

  1. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte å ta med familien til Singapore en tur neste år, men det er snakk om 5 pax (to voksne, 3 barn på 7, 4 og 2) og det ser ut til å bli vanskelig med antall seter, da både TK og SQ, som er de mest akutelle, ikke legger ut mer enn 4 award seter i C på flightene sine (som jeg kan se iallefall). Med to CT er også 4 pax mye mer gunstig mtp poengpris, (330 k vs 495 k). Tenkte derfor å bruke noen kroner på en vanlig C billett til nummer fem. Men, i tillfelle flyendring, kansellering etc. etc. vil vi gjerne ha alt på samme booking.

    Har noen erfaring med dette? Kan jeg bare kjøpe billettene separat og så slå sammen bestillingene? For å unngå et helvetes høyt telefongebyr til Tallin med så mange pax, blir det uansett to separate poengbestillinger fordi nettbestillingen ikke støtter mer enn en CT (og da 2 pax) av gangen.

    Det blir jo ulike vilkår på billettene, så kan se at flyselskapene kan være litt vanskelige på dette.

    Det er særlig aktuelt ettersom jeg jo gjerne kjøper barnebillett som betalbillett, TK gir 25 % rabatt da. Ellers må jo eldstemann få fyllt ut skjema på "reiser alene" og alt det der, og det hadde vært krise hvis vi blir splittet etter f.eks flystreik/kansellering el.l.

    (PS hvis noen synes jeg er helt åndsvak som vurderer 777ern til TK framfor 350ien til SQ, så er det for oss en stor fordel med 3 seter i midten, da har vi litt kontroll på 2 åringen, som overhodet ikke er til å stole på)
     
  2. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er i samme båt med 2 barn - har også lurt på om det går an å slå sammen billetter.
    Magefølelsen sier at det ikke går...
    Det vi har vurdert evt å gjøre er å bruke CT på 1 voksen og 2 barn, og kjøpe billett til siste voksne (meg), da for å også få statuspoeng og det der.
    Da er det iallefall ikke *like* krise dersom vi blir splittet opp (er verre for mannen min som da er stuck med 2 barn under 3 :D), mens jeg evt blir booket om på biz på en annen rute worst case.

    Ref 2 åringen - har du vurdert CARES safety harness som kan brukes på fly? Det funka greit når vi prøvde det (på vanlige ecoseter vel og merke) med en vilter 2 åringen - da kommer de seg iallefall ikke avgårde.
    Det eneste som kan være vanskelig er mtp tykkelsen på biz seter om de faktisk får plass.
     
    anders8 liker dette
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg nødvendigvis tror at VG er et sannhetsvitne for alt mulig her i verden tror jeg denne artikkelen belyser problemstillingen.

    Edit: Jeg er også usikker på om du får bestilt "reiser alene" billett til en 7 åring på en IC flyvning. SAS har aldersgrense på 12 år for dette.
     
    Last edited: 15. juli 2019
    anders8 liker dette
  4. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Tallin kan etter min erfaring ikke slå sammen bookinger hvor noen er cashsseter og andre er awards.
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har prøvd å slå samen billetter med SAS, men det har vore vanskeleg på bonusbilletter og vanlege billetter.
    Me har opplevd to gonger å få endra avganger, og det har aldri vore noko problem å få til endringer og komme med samme fly. Dette er SK.
     
  6. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som TK tillater å reise alene fra 7 år, også IC. Kommer iallefall helt til betalingssiden når jeg «prøvebestiller».

    Men takk for tilbakemelding, da kan det være jeg betaler noen tusenlapper for å putte meg selv i cashsetet, så slipper jeg å sette igjen 7 åringen i Istanbul. (Så får kona fly alene med barna i verste(?) fall)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Man slår ikke sammen billetter, det enten det er blanding av bonus og cash eller cash og cash eller bonus og bonus.
    Det er flere årsaker til dette vil jeg tro, den mest åpenbare ligger i at man i en og samme booking ikke kan ha forskjellige bookingklasser på de reisende.

    Det man imidlertid kan få gjort, er å binde en booking mot en annen. Det vil bli hensyntatt ved evt ombooking som følge av operasjonelle årsaker. Det går også å binde en UM mot ev voksen billett på denne måten, dog tror jeg man likevel må søke om (og betale for) ledsager på UM billetten. Når det er sagt, jeg ville aldri tatt ungen på egen UM billett, så mye stoler jeg ikke på flyselskapene og deres ansatte.
     
    anders8 liker dette
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med spørre SAS/Tallin til råds? Du er sikkert ikke den første med en slik problemstilling. Det er jo mulig å booke 4 pers på 2 CT på en booking om en finner de fire setene, men spørsmålet er hva som er det "riktige" mht. nr 5. Personlig er jeg helt enig med @RoadKing - jeg ville uansett pris booket den på en voksen selv om det koster litt mer.
     
  9. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Bare en kort oppdatering.

    Jeg booket med TK på OSL til SIN og tilbake fra KUL til OSL (Begge via IST) for kona og barna, kjøpte selv et sete og valgte ved siden av dem på alle flightene. Tallinn anbefalte at jeg kontaktet turkish for å få bestillingene koblet, så jeg sendte mail til thy på OSL, som etter et par dager bekreftet at bookingene var "koblet".
    Regner med at dette skal gå greit.
     
    Gullars liker dette
  10. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Ved reiser i Star Alliance er det vel maks to på en CT uansett? Altså en voksen og ett av barnene. Eller misforstår jeg deg? Barn har jo ikke 50% rabatt på SA.
     

Del denne siden