Det kan jo diskuteres om det finnes en "beaten track" for LH First, og jeg er sikkert ikke den som flyr LHF særlig ofte. Men opplevelsen fremme i "tranen" er fantastisk, og når man kjenner til en del detaljer blir det som for mange er en "once a flytime opportunity" trolig enda litt bedre. Mine erfaringer kommer fra min tid som LH ansatt (1995 - 2000, mens jeg tok mastergrad hjemme i München) og veldig få anledninger etter det, sist i ny kabin, OSL-MUC-SFO-FRA-OSL. At jeg er tysk og snakker "LH stammespråk" gjør at jeg kanskje får litt ekstra innblikk - men det betyr at dere må tåle en del smertefulle skriveleif og grammatikalske synder. Beklager dette. Fortsett gjerne tråden med deres tips! Dersom du har LHF billett med booking class A eller F (ikke O / bonusbillett), starter reisen på Gardermoen og bor i Oslo innenfor Ring 3, kan du bli hentet av en sjåfør. https://www.lufthansa.com/online/myportal/lh/no/local?nodeid=6758496&l=en&cid=1000328 Dersom du tar LH ned til FRA eller MUC, og havner på en "outside position", blir du hentet av en sjåfør og kjørt til terminal eller first class lounge. Vel å merke: En bil per booking-nummer...i fjor november ble det Cayenne / AMG kolonnekjøring i MUC. Fra april blir det automatisk hastighetskontroll i MUC. Bummer. Størst sannsynlighet for å havne på "outside position": Ta City Line (mindre fly) og/eller reis til MUC (terminal 3 er i bruk, men kun tilgjengelig med busser). Bildet viser målstreken. Cayenne vant. Overlegent. Påse at du bruker så mye tid som mulig i MUC og/eller FRA. LHF er faktisk enda bedre på bakken enn i lufta, og mye skyldes sjåfør-service, first class lounges og andre morsomme gimmicks. Routing som tilbys på lufthansa,com eller de andre vanlige booking-sites, tilbyr ofte bare transit av 2-3 timer. Bruk heller ITA Matrix (https://matrix.itasoftware.com/) eller en profesjonell agent (for eksempel flightfox) for å maksimere oppholdet, og ring LH (hhv Estland ved bruk av EB poeng) for å bestille. Dersom du har nok tid, kan du leie en fin Porsche og kjøre f.eks. ned til Apene (fra MUC) for ca 100 Euro. https://www.lufthansa.com/online/my...he_airport?nodeid=1979569664&l=en&cid=1000328 LH First lounger er en klasse for seg selv (en oversikt finner du her https://www.lufthansa.com/online/my...t_the_airport?nodeid=1771125&l=en&cid=1000328 ), men for meg var det loungen i München som skilte seg ut. Den er litt mindre enn de i Frankfurt (særlig FC Terminal), men personalet og hele atmosfæren synes jeg er mye mer avslappet, vennlig og oppmerksom. Maten smakte også bedre der, men det kan jo hende at det finnes et sammenheng der. Bilder nedenfor er fra loungen i MUC. Det finnes til og med en liten sports bar(!) I FC terminal i Frankfurt (som har egen sjekk-in, sikkerhetskontroll og passkontroll) opplevde vi også at våre billetter ble sendt ned til bagasje-området, og vi fikk nye baggage tags, med "LH HON" labels. De kom fatisk ut først på Gardermoen, en god del før alle andre (!). Dette skjedde ikke ved FC lounge i FRA terminal B, slik at jeg tror at dette er unik i LHF Terminal. Noen som kan bekrefte / avkrefte? Bildet viser det som skjer når Rimowa kofferter driver med "name dropping" (A propos Rimowa: Du får også en meget praktisk liten Rimowa toalettveske om bord på flyet.) FC terminal Frankfurt har også en bar, angivelig med Europas største utvalg av whiskey...men jeg husker ikke helt ;-) FC terminal Frankfurt hadde også beste utbytte i LH F badeand - jakta. Setter pris på deres tips! Dersom du reiser fra USA med LH First har du tilgang til United sin first class lounge. No big deal. Etter min vurdering er UA FC lounges sammenlignbar med LH Senator lounge pluss sushi minus Weissbier. På veien tilbake til f.eks. Norge har du kun tilgang til LH Terminal dersom du flyr videre med LH/Swiss/Austrian metall (på grunn av sjåfør-service). Sjekk derfor nøye om du har fått code-share eller ikke (ITA Matrix routing code O:LH,LX,OS). Du kan, som vanlig, ta med en gjest dersom vedkommende reiser med samme fly. LH,LX,OS restriksjonen gjelder ikke for de "vanlige" LHF loungene. https://firstclass.lufthansa.com/en/at-the-airport.html Menyen om bord - inklusive vin og avec - var meget god, men trolig ikke verdens beste i en FC kabin. Men alt smakte vel, og dersom du liker kaviar, er LH F definitivt å anbefale. Bildet nedenfor viser "the second serving". Det var overraskende at menyen i first er nesten helt lik menyen i business. Du kan sjekke menyene på LH sine web sider noen dager før, og det var bare 1 eller 2 hoved- og forretter som kjem i tillegg i LH F. Verdt å sjekke - ble ikke skuffet av min "Amish turkey" . Link til matutvalget (fungerer ikke til skrivende stund...aw, snap!): https://www.lufthansa.com/online/my...ce/onboard?nodeid=1537524345&l=en&cid=1000328 Kleskode: Som mange har skrevet, er det få dresser og kjoler i LH F. Klesmessig er det mindre forskjell mellom first og economy enn mellom business og economy. Bare "Come as you are". Siste punkt for nå: Hvilken type fly? A380-800, A340-600 eller B747-8i? Flyr du fra eller til München, blir det uansett en A340-600. Ulempen er at den har litt mindre plass enn A380 (har ingen erfaring med B747-8i), men jeg opplever crew ex MUC litt "kulere" og sjarmerende. Men jeg er kanskje ikke helt objektiv her. A380-800 har mye mer plass, og kan by på en del "extras" som eget skap og veldig mye plass for å skifte fra jeans til pyjamas Enjoy!
Flott innlegg, og språket ditt skal du ikke bekymre deg over! Et interessant poeng dog: Det har jo vært diskutert ofte hvorvidt man som poengreisende blir vurdert likt med dem som betaler cash. Ut fra det du skriver over, så kan vi vel skrinlegge den diskusjonen en gang for alle. Det blir gjort forskjell?
Så vidt jeg vet blir poengreisende vurdert helt likt med "cashreisende", med unntak av sjåførservice i Oslo. Så forskjellen er ikke så særlig stor.
Dette var helt konge! Meget bra oppsumering. Takk Det ble ikke mindre fristende å brenne en haug med eurobonus poeng hos Luftwaffe
Veldig bra oppsummering. I forhold til punkt 11: Vi ble henvist til First Class loungen i Munchen når vi landet, selv om vi skulle videre med SK.
Jepp. Jeg elsket det . Anbefales sterkt! Bemerk at bestillingssiden har feil, så den vil kræsje, i værste fall si at det ikke er tilgjengelige biler. Kontakt F service så får du kontakt info til Avis, da ordner det seg. Husk at du må ha Amex Platinum eller 2 Gold kredittkort for å leie. Kosta €100.
Så kontakte F service og bestille bil før er et must? Ikke mulig og ta det på sparket i FCT? Hva er grunnen til at man må ha amex platinum, er ikke det et rart krav?
Vet ikke om det er et krav, men av hensyn til evt høy etterspørsel så er det jo greit å sikre seg hvis man har veldig lyst? Vi reiste ned kvelden før, og dro på tur fra morgenen. Når vi kom tilbake kjørte vi rett til First terminalen, dørvakten returnerte bilen til Avis for oss. DET er valet service . Ikke så rart de krever highend kort. Skader/vraker du en slik bli flyr lappene fort...
Jeg vet ikke svaret på dette, men det er i alle fall helt vanlig at bilutleiefirmaer krever to major kredittkort (f.eks. Amex + Diners) for leie av de feteste bilene.
Ang punkt 6, så sjekket vi inn bagasjen i terminal, og gikk videre til FCT. Kofferter hadde HON merker på ved ankomst, men det hadde lite å bety i vårt tilfelle da ankomstservicen i DOH inkluderte bagasjebærer
Å Merk at du MÅ ikke ha platinum, men har du platinum så trenger du ikke 2 cc. Det er åpenbart enten eller.
Takk for hyggelig tilbakemelding . Ut fra min erfaring med LH crew yter de samme god service uansett om du reiser på cash, poeng eller ansatt-standby billett. Nå er det jo lenge siden min "aktiv" tid i LH, men jeg antar at booking class fremdeles er en del av pax manifest. Mitt råd er derfor å ikke tenke på det og nyte reisen.
Er ikke dette gjort i kundens beste mening? Da er det jo to selskap som evt. skal dele egenandelen ved "bulk",
Det er vel for å kunne gå rundt en kredittgrense på for eksempel 50 000 i tilfelle skade. Det er jo langt fra alle kredittkortprogrammer som tilbyr egenandelsforsikringer... Så jeg tror dette er i selskapets beste mening, ikke kundens.