Først røk CDG-SVG, nå FRA... Nyheten er på aftenbladet.no: http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Lufthansa-vil-ikke-lenger-fly-fra-Sola-3747105.html
Dette var ikke bra. Har reist mye med Lufthansa siste året og synes ikke belegget har vært så håpløst. Regner med at blir ekstra prispress på resterende aktører, det kommer til å merkes at både Air France og Lufthansa legger inn årene samtidig. Det forsvinner et betydelig antall daglige seter. Dette er en gavepakke til SAS og KLM som nå får så og si all daglig trafikk mellom Stavanger og Europa.
Trist for Stavanger som mister så mye av tilbudet sitt, men slik er det jo dessverre når man er fullstendig økonomisk avhengig av én sektor.
Virkelig synd for SVG tilbudet, Lufthansa har gjort full retrett fra vestlandet da. De har nok mistet mye av den viktige oljesmurte business class trafikken ut i verden. Om ikke annet så kan dette være positivt for SAS og Houston ruta. Ellers vil det jo generelt være positivt for SAS da mange pax sikkert sluses via CPH og OSL, samt LHR. KLM og BA får litt mindre konkurranse fra SVG.
Noen som har erfaring med hvordan dette påvirker biletter på denne ruten, som allerede er bestilt og betalt?
Når AF varslet nedlegging sin rute gikk det en uke fra pressemelding til e-post med ny rute ble mottatt.
Trist? Dette er jo katastrofe, det samme skjedde vel med BGO-FRA. En av konsekvensene der er jo at en monkey billett til AMS koster skjorta og jeg vet om folk som reiser SAS via OSL eller CPH i Plus når de skal til AMS. Og det til ca samme prisen som KLM tar på monkey... At alliansen ikke klarer å opprettholde direkte tilbud fra disse to byene i vest er jo elendig og vi kan nok forvente prisøkning på KLM's rute til AMS.
Kan bekrefte dette. Reiste BGO via CPH til AMS i Plus i fjor høst og det var MYE billigere enn monkey class hos KLM.
Trist, men det forundrer meg ikke. Er nok også bare et tidsspørsmål før vi ser reduksjoner fra andre selskaper (BA og KL) samt er nok også bare et tidsspørsmål før SAS kutter SVG-IAH og flytter flyet til en annen destinasjon.
Ærlig talt! Det er noe mindre aktivitet i oljebransjen, men bransjen er langt fra komplett død og begravet her i regionen. Regionen er fortsatt landet tredje største etter Oslo og Bergen, så det er ikke helt blottet for aktivitet her og alt som foregår her borte er heller ikke 1000% oljerelatert. Det forsvinner nå 500 seter daglig ut av SVG si at snittbelegg var 50%, da står vi fortsatt igjen med 250 stk. per dag som skal ut å reise. Denne reisegruppen står nå igjen med tre reelle alternativ, SAS, KLM og BA. Sistnevnte er et dårlig alternativ dersom det kun er snakk om intra Europa reiser. Det er klart at de gjenværende aktørene smiler fra øre til øre og gnir seg i hendene. Jeg reiser opp til flere ganger ukentlig inn og ut av SVG og kan si at du skal slite med å finne plass til de ekstra 250 pax'ene per dag på gjenværende flygninger. Tror vi kommer til å se en markant økning i priser, samt at de gjenværende kommer til å ytterligere optimalisere eller øke sine operasjoner på SVG. Personlig håper jeg på en morgenavgang til LHR med BA.
På BGO økte KLM når LH trakk seg ut, de er vel oppe i 5? Tror også at ikke bare KLM får flere passasjerer, men også våre alles kjære SAS som kan pushe flere pax inn på sine intercontinentale ruter. De har jo fått et bedre hardt produkt på sine 340'er som kanskje er et godt alternativ for noen. BA via LHR er ok om du skal langt og benytter OW men ytterligere en, helst to daglige rundturer hadde gjort dette enda enklere. Men for meg har Frankfurt vert det stedet jeg har hatt flest conecting flight når jeg skal på langtur. Så det blir vel å reise med bolaget SVG-CPH-FRA og så videre ut i verden
KLM har 5 avganger om sommeren ja, kom en ekstra nesten umiddelbart etter at LH annonserte at de trakk seg ut fra BGO. Vinterstid kutter de imidlertid nå ned til 3 avganger, sammenlignet med 4 avganger W14/15.
Trist. Personlig har jeg aldri brukt Lufthansa i privat sammenheng, da det det har alltid vært billigere med BA eller KLM. Og rutetidene har også passet greit (reiser sjelden intra-Europa). Men med tanke på konkurranse så er jo dette en liten katastrofe. Får håpe på en morgenavgang til LHR. Det hadde jo vært perfekt.